Teejuht kevad 2024

anasõna „õnnetus ei hüüa tulles“ on aeg kehtetuks tunnis- V tada ja ennetamisel võiks tagantjärele tarkus olla oluline sisend. Õnnetuste analüüsimisel, nii lennunduses kui mujal, selgub eelnevate juhtumite ahel, mis õigeaegse tähelepanu korral oleks päästnud hullemast. Seetõttu on parim järelevalve kahtlemata ennetus. Transpordiameti inspektorite ressursi tõhusamaks rakendamiseks tuleb esmalt tuvastada sektoris tähelepanu vajavad probleemid. Peamine informatsiooniallikas on teavitused ja tähelepanekud sektoriga seotud inimestelt. 2023. aastal jõudis meieni ligi 270 len- nundusega seotud juhtumit, mis nõudsid meie spetsialistide analüüsi. Lisaks registreeritakse ka vahetu mõjuta ohutusjuhtu- meid, mida on viis korda enam, aga mis tavaliselt pikemat analüüsi ei nõua. Samas on just sellised teavitused ääretult vajalikud intsi- dentide ära hoidmiseks. Kui ärilises lennunduses on jõutud ühisele arusaamisele teavituskultuuri olulisusest, siis mitte-ärilises lennun- duses on toimiva süsteemini veel pikk maa minna. Mitte-ärilise lennundusega seotud juhtumeid jõuab meie töölauale aastas vaid ligikaudu 40 ning vahetu mõjuta ohutusjuhtumitest ei teavitata. Üldlennunduse mõistes olulisi teavitusi edastavad peami- selt koolitajad ja Lennuliiklusteeninduse AS ning nende intsidentide peamine põhjus on ebapiisav lennuettevalmistus, tehnili-sed rikked ja lennujuhtimisega seotud arusaamatused. Samas informatsiooni vähesus ei loo tegelikku pilti, kuhu peaks tähelepanu suunama. Teavituskultuuri edendamiseks lõi Transpordiamet QR-koodiga toimiva veebivormi, kus teadete edastamine on lihtne, kiire ja konfi- dentsiaalne. Eesti Erapilootide Liidu kevadseminaril osalevad lennundusteenis- tuse spetsialistid ja arutatakse üldlennunduse fookusteemasid. Transpordiamet saab seminarilt tagasisidet oma tööle. Uus tradit- sioon on ohutuskohtumine koolitusorganisatsioonidega, mis tagab Transpordiametile parema ülevaate üldlennunduses toimuvast ja aitab ühtlustada lennundusspetsialistide õppe standardeid. Suvel toimuvad visiidid lennujaamadesse ja käitamiskohtadesse – eelmisel hooajal tegime 34 järelevalvekülastust 23 lennuväljale ja teadaolevale käitamiskohale. Kontrollisime 20 õhusõidukit ning tuvastasime üheksa puudust. Kontrollkäikude fookuses oli doku- mentide ja õhusõidukite tehnilise seisukorra kontroll. Transpordiameti piloodiloa omanikele saatsime mullu kolm info- kirja, milles pöörasime tähelepanu olulisematele õigusaktide nõue- tele ning värskendasime nende teadmisi lendamise headest tava- dest. Hea tagasiside saanud era- ja ametpilootide informeerimine jätkub ka sel hooajal. Kahjuks toimus ka üks hukkunuga lennuõnnetus. Transpordiamet tuletab pilootidele meelde, et hädaolukordade harjutamine peab toi- muma kontrollitult. Kui ei ole kindel, mida ja kuidas harjutada – küsi nõu! Pöördu oma tuttava inspektori või kontrollpiloodi poole või küsi

Intsidentide peamine põhjus on ebapiisav lennu- ettevalmistus, tehnilised rikked ja lennujuhtimisega seotud arusaamatused.

abi Transpordiameti lennundusteenistuse spetsialistidelt. Hädaolu- kordade harjutamine on piloodi oskuste parendamisel vajalik, kuid see peab toimuma õigeid tehnikaid kasutades ja riske maandades.

Riskide hindamise olulisus lennueelsel ettevalmistusel

Riskihindamist ei tee ainult ohutusjuhid ja professionaalsed ohutus- gurud. See on iga piloodi jaoks ülitähtis ülesanne ja tagab, et iga lend algab õigesti. Õige planeerimine hõlmab meteoroloogilist teavet, salongi ettevalmistamist, reisijate teavitamist ja võimalike riskide mõistmist. Enne õhku tõusmist pead olema kindel, et lend on piisa- valt turvaline.

Õhusõiduki tehnilise seisukorra kontrollis lennukikerelt leitud defektid.

101

TEEJUHT / NR 9

Powered by