Teejuht kevad 2024

Eesti Lennuakadeemia vilistlane Patrik Sebastian Unt

Foto: Transpordiamet

Uurimuse tarvis sooritati tarkvaraprogrammiga MAT- LAB instrumentaallähenemise simulatsioon Tallinna lennuvälja lennurajale 26, tuginedes teenusepakkujatelt saadud eelinfole tulevikus lennujaama piirkonnas rakendatavatele 5G-tehnoloogia parameetritele ning õhusõidukis paikneva raadioaltimeetri karakteristikale. Lisaks sooritati spektrianalüsaatoriga füüsilised mõõt- mised töö koostamise hetkel 5G-sidet edastatavate tugijaamade läheduses. Lõputöö mahupiirangu tõttu vaadeldi ainult raadioaltimeetri klassifikatsiooni D1- tüüpi kõrgusmõõturit ning interferentsianalüüsis tugi- neti seadmete vahelise lingi bilansile ning 5G kõrval- kiirgusele. Arvutustel arvestati halvima võimaliku olu- korraga, kus 5G antenni pealeht on suunatud raadioalti- meetri sihis. Lõputöö esimeseks uurimisküsimuseks oli, milline on hinnang Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaal- lähenemissektorisse kavandatava 5G mobiilside võrku- de tugijaamade asukohtade ja nende parameetrite suh- tes. Töös leitud tulemuste ja järelduste põhjal saab anda eelhinnangu, et suure tõenäosusega Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissekto- risse kavandatav 5G tugivõrgustik lennukite raadioalti- meetrite tööd ei häiri. Kuna selles töös vaadeldi näitena vaid üht võimalikku raadioaltimeetri tüüpi (D1), siis põhjalikuma hinnangu andmiseks tuleks uurimust laiendada kõikidele raadioaltimeetri tüüpidele. Teise uurimisküsimusega sooviti teada saada, kuidas mõjutab 5G-sidetehnoloogia lennukis paiknevate raadioaltimeetrite tööd Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissektori näitel. Interferentsiana- lüüsi tulemusena selgus, et raadioaltimeetri D1-vastu- võtja ülekoormuse ning tundlikkuse läve ei ületatud, st teoorias ei tohiks raadiokõrgusmõõturite töö olla häiri- tud. Leitud tulemuste ja järelduste põhjal saab anda eel- hinnangu, et suure tõenäosusega Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissektorisse kavan- datav 5G tugivõrgustik lennukite raadioaltimeetrite

ANTENNIELEMENT HE300

5G TUGIJAAM

SPEKTRIANALÜSAATOR FSH8

Autori joonis.

Katsestend 5G kõrvalkiirguse taseme määramiseks.

tööd ei häiri. Kuna mainitud töös vaadeldi näitena vaid üht võimalikku raadio- altimeetri tüüpi (D1), siis põhjalikuma hinnangu andmiseks tuleks uurimust laiendada kõikidele raadioaltimeetri tüüpidele, st töös antud hinnangut ei saa pidada lõplikuks. Kaitstud lõputöö edastati Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile ning märgiti, et edasiarendusena on võimalik teha teoreetilised mõõtmised teiste raadioaltimeetri tüüpidega ning võimalike häiringute mõõtmised reaalsetes tingimustes, st testlennud Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaal- lähenemissektoris, kui 5G tugivõrgustik saab välja ehitatud. Autori hinnangul on testlendude tegemine vajalik eelkõige selleks, et Tallinna lennuväljal kasutusse võetava lennuraja 26 instrumentaallähenemissüsteemi CAT II lähenemisel oleks tagatud raadioaltimeetri häireteta töö.

109

TEEJUHT / NR 9

Powered by