Kaugjuhitavate sõidukite nõuded ja katsetuste tingimused ning avariiliste sõidukite kontroll Sõidukite tehnoosakond koostöös juhtimisõiguse osakonna ja erasektoriga pani kokku kaugjuhitavate sõidukite nõuded ja katsetustingimused, mis esitati Kliimaministeeriumile novembri lõpus ja millest kujuneb valdkonda reguleeriv uus määrus. 2023. aasta kevadel katsetas tehnoosakond avariiliste sõidukite esmaregistreerimisel lisakontrolli, kus ekspert kontrollis täiendavalt turvavarustuse olemasolu pärast sõiduki avariijärgset taastamist. Lisakontroll toimis väga tõhusalt ja tõi välja rida puuduseid sõidukite taastamisel. Soovime ekspertide ringi laiendada, et ekspertiis oleks kättesaadava kogu Eestis.
tehtud Eesti Vabariigi territooriumil. Kuivõrd tegemist on väga mahuka projektiga, jätkub töö ka 2024. aastal. Käesoleva aasta esimeses pooles testime sõiduautode digiregistreerimise võime- kust mõningate automüügiettevõtetega. Eesmärk on hiljemalt 2025. aasta alguseks jõuda selleni, et kõik soovijad saavad sõidu- keid digiregistreerida. Mootorsõidukimaks ja sõidukite liiklusregistrist kustutamise võimalus Pärast Riigikogu valimisi ja Vabariigi Valitsuse moodustamist tõusis päevakorda mootorsõidukimaksu kehtestamine. Kuivõrd kogu informatsioon sõidukite, nende omanike ning vastutavate kasuta- jate kohta on liiklusregistris, oli sõidukite registriosakond mootor- sõidukimaksu seaduse eelnõu väljatöötamisse kaasatud. Trans- pordiameti sõidukite tehnoosakond ja liikuvuse kavandamise osa- kond tegid koostööd Rahandusministeeriumi, Kliimaministeeriumi, Maksu- ja Tolliameti kolleegide ning teiste seotud osalistega. Moo- torsõidukimaksu rakendamiseks on vaja teada liiklusregistri aren- dusvõimekust ja registripidamise loogikat. Arusaadavalt tõusis koos kõnealuse maksuga päevakorda ka romu- sõidukite ja pelgalt liiklusregistris kandena eksisteerivate ehk fan- toomsõidukite temaatika. Et mootorsõidukimaksu eelnõus on sõi- duki aastamaks seotud liiklusregistri andmetega, hakkasid inime- sed pöörama tähelepanu sõidukitele, mis on liiklusregistris nende nimele jäänud pärast sõiduki lammutamist või müüki. Koostöös Kliimaministeeriumiga töötas Transpordiamet välja õigusaktide muudatusettepanekud, mis võimaldavad nende vastu- võtmisel korrastada liiklusregistrit ja annavad inimestele võimaluse kustutada registrist sõiduki, mida enam olemas ei ole ja mille liiklus- registrist kustutamiseks on praegu vaja lammutustõendit. See on vajalik, kui mootorsõidukimaks Riigikogus vastu võetakse ja 2025. aasta alguses jõustatakse.
Edusammud mootorsõidukijuhtide eksamineerimisel
Pikad sõidueksamite ooteajad on olnud Transpordiameti klientide jaoks viimaste aastate põletavaim probleem. Kui 2022. aasta algu- ses rääkisime võimalikest muudatustest sõidueksamite läbiviimisel, siis 2023. aasta jooksul on enamik muudatustest realiseerunud ja sõidueksamile pääsemise ooteaeg lühenenud. Oleme jõudnud olukorda, kus B-kategooria sõidueksamite aegu on igasse linna vähemalt kolme nädala jooksul saada. Mõnes linnas on sõidueksamit võimalik sooritada samal või järgmisel päeval. See on võimalik tänu paremale logistilisele planeerimisele ning tublidele ja töökatele eksamineerijatele. Samuti uuendame riikliku teooria- eksami küsimusi, et pakkuda tulevastele autojuhtidele tänapäevast ja visuaalset teooriaeksamit – kõik ikka selleks, et juhikandidaat oskaks end paremini asetada tegelikku liikluskeskkonda ning seos- tada seal toimuvat õpituga. Uute küsimuste eesmärk on ka testide muutmine kategooriapõhisemaks. Kuivõrd hanke tulemusena saa- dud teooriaküsimusi on 1200, siis töö nendega jätkub ka 2024. aas- tal.
2023. aastal lühenes sõidueksamile pääsemise ooteaeg.
2023. aastal tõusis päevakorda mootorsõidukimaksu kehtestamine.
131
TEEJUHT / NR 9
Powered by FlippingBook