Teejuht kevad 2024

Foto: Transpordiamet

Foto: Maa-amet

Tallinna ringtee ITS-projekti märkide paigaldus.

Kindlasti vajab tipptundide ajal ülekoormatud Tallinna ringtee ka kiiruskontrolli lahendusi, et ühtlustada sõidukiirusi, kohati on liiklus- koormus juba nii suur, et vajab proaktiivset liiklusjuhtimist. Liiklus- intensiivsuse kasvu on mõjutanud nii Tallinna lähiümbruse kiire areng kui ka piirangud Tallinna liikluse läbilaskvusele. Mis saab ITSist tulevikus? Praegusaegseid baasteenuseid pakume kindlasti veel ligi kümme aastat, Eesti autopark on lihtsalt nii vana (sõidukite keskmine vanus on 13–14 aastat) ja uueneb väga aeglaselt. 15 aasta pärast suhtle- vad kõik uued autod omavahel kiire andmeside abil ning juhiabid pakuvad suurematel teedel, kus on lisamajakad ja spetsiaalsed mar- kerid, iseauto teenust. Teeomanik seab digireeglid ja juht ei saa suurematel teedel lubatud sõidukiirust ületada jm rikkumisi toime panna. Joobes juhtida ei saa, näiteks pole võimalik rooli keerata (rool on võib-olla lisavarustus), kui juhi silma reageeringu põhjal tuvastatakse joove. Teid peab vähem laiendama, sest automatiseeritud liiklus lubab roh- kem sõidukeid korraga teele. Kiirus pole enam väärtus omaette, vaid oluline on keskkonnamõju ja turvaline kohale jõudmine. Enam kui pool sõiduautoparki on alternatiivkütustel ja naastrehve enam kasu- tada ei tohi. Tavakasutusse tuleb pimedas nägemise tehnoloogia ning C-ITS ja sõiduabid hoiavad ära pooled liiklusõnnetustest, sh otsasõidud metsloomadele. Liiklusintensiivsuse kasvu on mõjutanud nii Tallinna lähiümbruse kiire areng kui ka piirangud Tallinna liikluse läbilaskvusele.

sobiva liiklusinfo edastamine sõidu ajal? Transpordiamet väljastab teenusepakkujatele (Google, Waze ja TomTom) reaalajas masinloetavaid avaandmeid, teenusepakkujad integreerivad info oma teenustesse ning mõnikord ka autonavi lahendusse. Me ise lõppkasutaja rakendusi vms ei tee, vaid jagame hoopis enda kogutud andmeid, mille peale saab erasektor ehitada täpselt neid teenuseid, mida kasutaja vajab. Viimase kuu aja jooksul on Tallinna ringteel toimunud kaks üle kümne sõiduki osalusega ahelavariid. Kas ITS-lahendustega oleks saanud need ära hoida? Jah, ITS-lahendustega saab ennetada ja vähendada ka selliste liiklusõnnetuste toimumise riski. Tuvastatakse ummikud, vähenda- takse automaatselt sõidukiirust ja hoiatatakse juhte muutuva teabega liiklusmärkide abil. Tallinna ringteele on selline ohutus- süsteem rajamisel ja valmib 2024. aasta suvel.

57

TEEJUHT / NR 9

Powered by