esti kohta on maaletoojate ehk soolamüüjate E info olemas, ka teame riigiteede puhul, millis- tel teedel tehakse libedustõrjet kloriididega. Samas statistikat, mis sisaldaks ka linnu ja valdasid, on raske leida ning teehooldajate küsitlus põrkus äri- saladusele ja viitele, et igal aastal on olukord erinev. Hinnanguid Eestisse toodava teesoola koguse kohta saab teha – kui 18 kuu kohta toodi maale ligi 55 000 tonni teesoola, saame aastaseks koguseks veidi alla 40 000 tonni kõigi teeliikide kohta (nii riigi-, valla- kui ka erateede ja platside jaoks) kokku ja valdavalt naat- riumkloriidi (väiksemad kogused on teisi kloriide na- gu kaltsium ja magneesium). Soome soolakogused on veidi suuremad, kokku ku- lub aastas ligi 120 000 tonni, millest 35 000 tonni kalt- siumkloriidi kasutatakse sarnaselt Eestile suvel kruu- sateede tolmamise piiramiseks. Seega talviseks kasutamiseks jääb ligi 85 000 tonni (põhiliselt naat- riumkloriidi). Et Soome teed on kaljupõhja õhukesel pinnasekihil, kasutatakse ka teisi kloriide ja formi- aate, mistõttu sisuliselt kõik teedele laotatu jõuab joogivette. Reeglina soolatakse Soomes vaid suure liiklusega (üle 6000 auto ööpäevas) teid ning madalama liiklus- sageduse korral lähtutakse liiklusohtudest. Tee pik- kuses pole linna- ja vallateid arvestatud, seega on tulemus ebatäpne. Siiski näitab Soome trendide ana- lüüs, et aastased soolakogused on kahanenud (maksimaalne kogus oli ligi 150 000 tonni aastas ja see jääb 1990. aastatesse). Kogused, mis viitavad Soome suuremale soolakulule võivad tuleneda just suurema liiklussagedusega teede kogupikkusest, sest Eestis on üle 6000 AKÖL (aasta jooksul vaadel- davat tee ristlõiget läbinud sõidukite arv jagatuna päevade arvuga aastas) tasemega riigiteede teelõike vaid 662 km. Meil tehakse libedustõrjet reeglina alates 1000 AKÖL tasemest, vahel ka väiksema liik- lusega teedele, kui haardetegurit seisundinõuetega (tee seisundinõuete määrus nr 92) teisiti vastavusse ei saa.
Video: Tui Tuul Sikk
Talvises teehoolduses kasutatakse paindlikke nüüdisaegseid lahendusi. Teeservade lumest puhastamisel on tõhus nn lumekahur.
Kokkuvõte Eestis on põhjavesi reeglina paremini kaitstud, ühisveevärgivett kontrollitakse pidevalt ning seetõttu on teehoolduses piiranguid soo- la kasutusele vähem kui Soomes. Tallinna Tehnikaülikooli veespet- sialistide hinnangul on sool joogivees pigem seotud merevee sisse- tungiga põhjavee horisonti, mitte libedustõrjel kasutatavate kloriidi- dega, sest mingit sesoonsust täheldatud ei ole. Seire on näidanud soola esinemist teelähedastes salvkaevudes, kuid tee on täpselt sama klassi reostusallikas nagu sõnnikuhunnik või välikäimla, kus tuleks 50meetrist kaitsetsooni silmas pidada. Tõsi, Soomes kasuta- takse naatriumkloriidi kõrval väiksemas mahus ka kaaliumkloriidi ning eriti kriitilistel kaitsmata põhjaveega aladel ka formiaate. Nii Soomes kui ka Eestis on rõhuasetus pigem ennetaval teehooldu- sel, seejuures Soome puhul ka täppisdoseerimises. Mõlemad riigid juhinduvad ilmaprognoosist ja seirest, mille alusel otsustatakse hoolduse ajad ja soolakogused. Oluliselt väiksema soolakogusega on võimalik vajalik haardetegur tagada siis, kui ka väiksema koguse- ga ennetav soolamine on õigeaegne. Väiksema liiklusega teedel sobib libedustõrjena kasutada lisaks kloriididele abrasiivmaterjale (liiv, peenkillustik) või nende segude või kloriidide vesilahuseid või jäätunud pinnale kuuma liiva puistamine. Mehaanilist karestamist (kamm- või võrkteradega) tehakse ka pin- natud kattega teedel, kuid siis peab olema ettevaatlik, et mitte katet rikkuda. Pinnapealne järeldus võib olla ka selline, et Eestis oleme kokkuhoiu- ga liiga kaugele läinud, kuid teisalt on määravaks majandus, kui palju saame lubada teehooldusele kulutada.
KLORIIDIDEGA TEHTUD LIBEDUSTÕRJE RIIGITEEDEL SOOME JA EESTI TEEREGISTRI ANDMETELE TUGINEDES (SEISUGA 14.02.2024)
Soome
Eesti
Riigiteedel tehtud libedustõrje kilomeetrites 2 + 2 teede pikkus (2 läbikut) kilomeetrites Hooaja jooksul kasutatav sool tonnides
9466 420 40 000*
9600 1300 85 000
* Sisaldab kõiki teeliike (riigi-, valla- ja erateed ning platsid).
65
TEEJUHT / NR 9
Powered by FlippingBook