Teejuht kevad 2024

Parim tulemus teede seisu- korra ja muutuse prognoosiks võikski tulla uuenduslike ja traditsiooniliste lahenduste kombineerimisel.

Foto: Maa-amet

normdokumendid ning vajalikud seadmed. Transpordiamet kogub teedevõrgu seisukorra andmeid traditsiooniliste lahendustega (tee- katte tasasus, roopa sügavus, katendi kandevõime, katte defektid, tekstuuri andmed). Uuenduslikud lahendused ei pea ilmtingimata tähendama uusi seadmeid või andmeid. Võtame näiteks ühe väga levinud seadme, nutitelefoni. Ilmselgelt ei ole nutitelefonid toodetud eesmärgiga koguda teede seisukorra andmeid, kuid tänapäeval on võimalik nuti- telefoni kasutada teekatte tasasuse hindamiseks või teekatte defektide tuvastamiseks. Selleks tuleb alla laadida asjakohane äpp. Teekatte tasasust saab hinnata autosse fikseeritud nutitelefoni kõikumise põhjal, defektide andmete saamiseks kasutatakse nuti- telefoniga filmitud videoid teekattest, mida defektide tuvastamise rakenduses analüüsib tehisintellekt (AI). Videod ei pea alati olema tehtud nutitelefoniga, osades rakendustes on võimalik kasutada ka teisi GPSi sisaldavaid laiatarbekaameraid. Just AI kiire areng ja võimekuse tõus on võimaldanud muuta masinloetavaks pildid ja videod ning võtta nad laialdasemalt kasutusele tee seisukorra kohta andmete saamise allikatena. Sõidukid, mis iga päev teedel sõidavad, on aastate jooksul saanud endale külge järjest uusi ja keerukamaid andureid, mis koguvad sõiduki kohta jooksvalt andmeid. Andureid ühendab CAN-võrk, mis tagab nende koostöö ning andmete reaalajas kogumise. Tinglikult on tegemist sõidukite närvisüsteemiga. CAN-võrk võimaldab kasutada sõidukeid teede seisukorra andmete algallikana (näiteks

Teede investeeringute kavandamine tõstab olulisse rolli andmed, mille pealt otsuseid tehakse. Uuendusliku lähenemisena on hakatud andmeid koguma seadmetest, mis pole otseselt tee seisukorra jälgimiseks mõeldud. oimiv teedevõrk on iga kogukonna, omavalitsuse ja riigi tugi- T sammas. Teedevõrgu seisukord ja arendamine mõjutab ini- meste liikumist, elukohavalikut, majandust, investeeringuid, julgeolekut, elutähtsate teenuste tagamise võimalikkust ja palju muud. Eestis jagunevad avalikult kasutamiseks mõeldud teed ka- heks – riigiteed ja kohalikud teed. Riigiteede omanik on Transpordi- amet ning kohalike teede puhul kohalik omavalitsus. Ei ole saladus, et nii riigil kui ka omavalitsustel pole piisavalt vahendeid, et teede- võrgu olemasolevat seisukorda säilitada, rääkimata vajalikust arendamisest. Sellises olukorras investeeringute kavandamine tõs- tab olulisse rolli andmed, mille pealt otsuseid tehakse. Teede seisukorra andmed ja nende kogumise võiks tinglikult jagada kaheks – traditsioonilised andmekorje meetodid ja uuenduslikud la- hendused. Traditsioonilised andmed ning nende kogumise ja mõõt- mise lahendused on turul olnud aastaid. Andmete töötlemiseks ja kasutamiseks on erinevaid valmisrakendusi, andmete kogumiseks

67

TEEJUHT / NR 9

Powered by