Teejuht kevad 2024

Mart Arusoo , Transpordiameti ehitusmaterjalide ekspert

Transpordiamet teostas 2023. aastal kahe sooja (WMA, inglk warm mix asphalt ) ehk alandatud temperatuuriga asfaltsegude tootmise ja paigaldamise pilootobjekti. Vahustamismeetodit katsetati Aovere–Kallaste–Omedu teelõigu kilomeetrite 0–5,4 rekonst- rueerimisel ning keemilist meetodit Aespa–Hageri teelõigu kilomeetrite 9,5–14,8 rekonstrueerimisel. landatud temperatuuriga asfaltsegude põhilised positiiv- A sed omadused: Ÿ võrreldes kuumade asfaltsegudega kulutatakse tootmise käigus vähem kütust mineraalmaterjalide kuumutamisele. Seega on vä- hem ka süsinikdioksiidi heitmeid. Alandatud temperatuuriga jää- vad tootmistemperatuurid 20–40 kraadi madalamaks võrreldes kuuma asfaltseguga, mille tavapärane tootmistemperatuur on 150–170 kraadi. Potentsiaalne kütuse kokkuhoid tonni toodetud asfaltsegu kohta on kuni 30%; Ÿ teesideaine ehk bituumen saab tootmise käigus vähem kuumu- tamist ja see vähendab sideaine vananemist, ehk lihtsustatult – risk asfaltsegu murenemiseks on väiksem ning seda saab uue asfaltsegu tootmisel paremini taaskasutada; Ÿ madalama temperatuuriga asfaltsegust eritub vähem kahjulikke lenduvaid ühendeid ehk erinevaid aure, mis ohustavad asfaldi- tööliste tervist ning linnakeskkonnas ka elanikke; Ÿ toetudes eri riikide praktikale, saab soojade asfaltsegude tehno- loogiaga paremini ja kvaliteetsemat asfaltsegu toota ka suure- ma freespuru sisaldusega. Vahustamistehnoloogia puhul aetakse asfalditehases sideaine vee- ga vahtu. Tänu tekkivale õhu ja bituumeni segule on täitematerjalide bituumeniga katmine lihtsam. Sellest tulenevalt ei pea asfaltsegu temperatuuri ajama sama kõrgeks kui kuuma asfaltsegu puhul ja kvaliteetne segu paigaldus on tänu asfaltsegus olevale jääkniisku- sele teostatav ka madalamatel temperatuuridel. Keemilise meetodi puhul kasutati pilootobjektil Eestis üha enam tavapäraseks saanud keemilist lisandit, mida lisatakse bituumenile asfaltsegude tootmise käigus üldjuhul sügiseti, et tagada asfaltsegu töödeldavus ja sideaine nake kivimaterjaliga ka külmemate ilmade puhul. Kõnealusel juhul kasutati sama lisaainet soojemate ilmade puhul ja laialdasemalt.

Alandatud temperatuuriga asfaltsegude tootmine ja paigaldamine kuumade asfaltsegude asemel ei ole maailmas uus tehnoloogia, kuid Eestis on seda vähe katsetatud.

HEA TEADA: Ÿ Vahustamistehnoloogia puhul aetakse asfaldi- tehases sideaine veega vahtu. Tänu tekkinud õhu ja bituumeni segule on täitematerjalide bituumeniga katmine lihtsam. Ÿ Keemilise meetodi puhul lisatakse bituumenile asfaltsegude tootmise käigus keemilist lisandit, et tagada asfaltsegu töödeldavus ja sideaine nake kivimaterjaliga.

Täpsemalt saab soojade asfaltsegude uuringute kohta lugeda Transpordiameti kodulehelt

„Soojade asfaltbetoonsegude tootmine"

73

TEEJUHT / NR 9

Powered by