ASFALTSEGUDE KLASSIFIKATSIOON TEMPERATUURIVAHEMIKE JÄRGI
Transpordiamet plaanib soojade segude tootmise ja paigaldamisega jätkata. Lisame juhendmaterjali- desse soojade segude kasutamisvõimalused, soosime töövõtjate poolset tootmistehno- loogiate arendamist ja kasutuselevõttu.
Kuumutamine
Kuumutamine ja kuivatamine
50 °C
100 °C
0 °C
150 °C
200 °C
Poolsoe asfaltsegu
Külm asfaltsegu
Soe asfaltsegu
Kuum asfaltsegu
Allikas: EAPA (European Asphalt Pavement Association) koduleht
tamisvõimalused, soosime töövõtjate poolset tootmistehnoloogia- te arendamist ja kasutuselevõttu. Rohkem tähelepanu peab pöö- rama sellele, et väiksema kütusekuluga asfaltsegu korrektse ja kvaliteetse tootmise eelduseks on suhteliselt kuivad mineraalmater- jalid. Asfalditehaste mineraalmaterjalide punkrid ja laoplatsid peaksid olema vihma eest kaitsvate katustega. Ainuüksi kuivade materjalide kasutamine asfaltsegu tootmisel võib kütuse kulu sama palju või rohkemgi alandada kui madalama temperatuuriga asfalt- segu tootmine. Suur osa energiast ehk kütusest kulub asfaldi- tehastel mineraalmaterjalide kuivatamisele ja kuumutamisele. Selge, et katuste või viilhallide ehitamine nõuab suhteliselt suuri kulutusi, aga pikas perspektiivis tasub see ikkagi ära. Uusi asfaldi- tehaseid ei soetata ka ainult viie- või kümneaastase perspektiiviga, ikka pikemaks ajaks. Pikema plaaniga peaks suhtuma ka tehase laoplatside katustesse. Pikas perspektiivis võib eeldada, et asfalt- segude mineraalmaterjalide ladudel katuste kasutamine ning alandatud temperatuuriga asfaltsegude tootmine võiks alandada ka asfaltsegude hinda just väiksema kütusekulu tõttu. Transpordiamet saab soojade segude kasutuselevõttu ja katuste ehitamist laoplatsi- dele propageerida nii, et annab näiteks selle eest lisapunkte kesk- konnasäästlike objektide hinnapakkumuste hindamisel. Transpordiameti ja Eesti Taristuehituse Liidu ettepanekul algatas Kliimaministeerium määruse nr 101 „Tee ehitamise kvaliteedi nõu- ded“ muutmise, mille kehtiva redaktsiooni kohaselt Eestis muid asfaltsegusid kui ainult kuumasid asfaltsegusid toota ja paigaldada ei tohiks. Määruse muutmise menetlustoimingute lõppedes saab kõrvaldatud ka juriidiline takistus erinevate asfaltsegude laialdase- maks tootmiseks ja kasutamiseks.
Alandatud temperatuuriga asfaltsegude tootmine ja paigaldamine kuumade asfaltsegude asemel ei ole maailmas uus tehnoloogia, kuid Eestis on seda vähe katsetatud. Erinevad tootjad on teinud väiksematel platsidel üksikuid proove, aga riigimaanteedel seda masstootmisena tehtud pole. WMA-tehnoloogiat propageeritakse kogu maailmas. Olenevalt asukohast on alandatud temperatuuriga asfaltsegu paigaldamine kohati ka kohustuslik (näiteks kinnised parkimishooned, tunnelid vms). Pilootobjektide eesmärk oligi proovida ja propageerida alandatud temperatuuriga asfaltsegude tootmist nii tellijate kui ka töövõtjate hulgas. Uuringu ülesanne oli võrrelda soojade ja kuumade asfalt- segude erinevust laboratoorselt ja objektile laotatuna. Tulemused näitasid, et võrreldes kuumalt paigaldatud asfaltsegudega ei ole soojalt toodetud ja paigaldatud asfaltsegudel kvalitatiivset eri- nevust. Nimetatud objektide raames tuli esile, et vahustamis- tehnoloogial toodetud sooja ning kuuma asfaltsegu puhul oli kasu- tatud kütuse koguse vahe suurem kui keemilise meetodi puhul. Seda tingis asjaolu, et keemilisel meetodil tootmine ja paigaldamine toimus suve lõpus, sügise alguses, kui ilmad olid juba külmemad ning tootmiseks kasutatav täitematerjal oli oluliselt märjem. Mär- jem täitematerjal ei saanud tootmise käigus piisavalt kuivaks ning tootmise ajal pidi ka madalama temperatuuriga toodetava asfalt- segu temperatuuri tõstma, et mineraalmaterjal saaks piisavalt kui- vaks ning oleks bituumeniga kaetud. Üldises plaanis saab öelda, et tulemused olid mõlema tehnoloogia puhul head. Kummagi piloot- objekti puhul ei täheldatud paigaldatud asfaltsegu kvalitatiivseid erinevusi võrreldes tavapärasel meetodil paigaldatud asfaltseguga.
Transpordiamet plaanib soojade segude tootmise ja paigaldami- sega jätkata. Lisame juhendmaterjalidesse soojade segude kasu-
75
TEEJUHT / NR 9
Powered by FlippingBook