Teejuht kevad 2024

MAA

Foto: Maa-ameti geoportaal

Pakk (tühikute pikkustega) riigiteel nr 4 Tallinna–Pärnu–Ikla 110,3. km.

Paki tihedus raja kohta (autot pakis/km) suurima lubatud sõidukiiruse (km/h) alusel ≥ 80 km/h < 80 km/h ≤ 1,25 ≤ 1,50 > 1,25 ≤ 2,50 > 1,50 ≤ 3,00 TEENINDUSTASEME MÄÄRAMINE

Lähtuvalt originaalist on seega metoodikas olulised näitajad nii pakis sõitvate autode osatähtsus (%) kui ka paki tihedus (autot pakis/km). Pakiks (ka autode pakk või kolonn) loetakse olukorda liiklusvoos, kus sõidukid liiguvad teineteisest 2,5sekundilise või väiksema tühikuga. Tühikuks loetakse sama punkti läbinud sõidukite „ front bumper to front bumper “ ajalist vahekaugust (tühik = pikivahe + eesmise auto pikkus). Kolonnis sõitmine ei pruugi olla alati ebanormaalne nähtus, ehkki suurtel liiklussagedustel see reeglina viitab möödasõitu oota- va(te)le sõitja(te)le eesmise aeglasema auto taga. Tuleb meeles pidada, et kehtiv Eesti liiklusseadus (§ 46. Piki- ja külgvahe, lõige 2) kohustab maanteedel sõidukeid hoidma pikivahet kolm sekundit (võrreldes teiste riikidega – nt Suurbritannia – erandlik nõue), mis- tõttu tekib Ameerika Ühendriikide päritoluga metoodikal vastuolu praegu kehtiva Eesti seadusandlusega. Raskeliikluse (veoautode, autobusside ja autorongide) osatähtsuse- le ja pikivahele tuleb edaspidi sõidukite pakke uurides suuremat tähelepanu pöörata. Ka Maa-ameti ortofotod näitavad, et tegelikult kasutatakse pakkides ohtlikult lühikesi tühikuid (sh pikivahesid). Autode pakk tekib peamiselt kaherajalistel põhimaanteedel, kus raskeliikluse osatähtsuse >5% tõttu on kolonnis rohkem kui üks ras- ke sõiduk. Kuna ristlõiget läbiv liiklussagedus on suur, ei ole alati võimalik eesmisest sõidukist ohutult vastassuuna kaudu mööduda. Näiteks on 2022. aasta Maa-ameti ortofotolt näha, kuidas riigitee

LOS A B C D

> 2,50 ≤ 5,00 > 5,00 ≤ 7,50

> 3,00 ≤ 6,00 > 6,00 ≤ 9,00

E F

> 7,50

> 9,00

z = d/c > 1,00

suunas PC tüüpi. Samuti 1 + 1 maantee lõik, kus ühes suunas on kat- kend- ja teises pidevjoon (vastavalt tüübid PZ ja PC).

Kaherajaliste maanteede teenindustaseme metoodika rakendami- seks on oluline määrata uuritaval suunal arvutuslik tipptund (28. kuni 38. tt) ja selle liiklussagedus (autot/h), tipptunnitegur, raskeliikluse osatähtsus (%) ning PZ skeemi korral ka vastassuuna liiklussagedus (autot/h). Samuti tuleb määrata erinevad teega seotud parameetrid (nt suurim lubatud sõidukiirus, teelõigu pikkus, sõidutee laius, kindlustatud teepeenra laius jm). Arvutused lõppevad paki keskmise tiheduse alusel määratava teenindustaseme leidmisega.

78

TEEJUHT / NR 9

Powered by