Teejuht sügis 2022

Madis Prink , Lennuliiklusteeninduse AS äriarenduse projektijuht

tud rakenduses visualiseeritud ja arusaadaval kujul. Droonilennutajal on võimalik tuvastada lennutegevuse asukoht kaardil ja näha seal kehtivaid nõudeid ning piiranguid lennutegevusele ning samuti teavet ümbritse- va õhuruumi kohta. Mis infot hakkab rakendus sisaldama? Droonilennutaja saab reaalajas infot õhuruumis kehtiva- te reeglite kohta ning kus ja millistel tingimustel võib len- nata (nt maksimaalne lubatud kõrgus, mehitamata õhu- sõidukile ja kaugpiloodile kehtivad nõuded, kooskõlas- tuskohustus, info takistuste kohta jms). Näiteks on droo- nilennutajale oluline info, kas läheduses asub helikopteri maandumisplats, millega tuleb arvestada. Samuti võib selguda, et lennutegevus on vajalik kooskõlastada õhu- ruumi haldava lennujuhtimisüksuse või ametiasutusega, kes on kehtestanud asukohas õhuruumipiirangu. Mis kasu on rakendusest drooni käitajatel? Selle rakenduse kasutamine tagab õigeaegse asjakoha- se informatsiooni õhuruumis valitsevate tingimuste kohta ning käitajate geoteadlikkuse, et nad saaksid rea- geerida ettenägematutele ja hädaolukordadele. Kuidas saab kindel olla, et rakenduses esitatud teave on ajakohane? Mehitamata lennundust puudutavas rakendusmääruses on sätestatud tingimused asjakohase ja õigeaegse geo- teadlikkuse teabe edastamiseks rakendusse. See tähendab, et liikmesriikidel tuleb määrata ühtse teabe- teenuse osutaja, kes teeb kättesaadavaks teabe õhu- ruumi piirangute kohta, geograafiliste piirkondade ja käitamistingimuste ja nõuete, sh asjaomaste ameti- asutuste kehtestatud staatilised ja dünaamilised õhu- ruumipiirangud ning tagavad selle teabe asjakohasuse, kvaliteedi ning esitamise reaalajas, kaitstult ja turvaliselt. Ühtse ühise teabeteenuse osutamiseks vajaliku lahen- duse arendamine on antud Lennuliiklusteeninduse Aktsiaseltsile. Kui tihti ja kuidas geoteadlikkuse tagamiseks vajalikku teavet rakenduses uuendatakse? Teavet uuendatakse lähtuvalt õhuruumiga seotud muu- datuste avaldamisest lennundusteabe kogumikus (AIP) ja selle lisades, NOTAM-teadete avaldamise korral (igal täistunnil) ning teistes asjaomastes lennuinfosüsteemi- des andmete uuendamise ja muutmise korral. Millal saab hakata geoteadlikkuse teenust kasutama? Uus geoteadlikkuse teenus koos rakendusega muutub kättesaadavaks kohe, kui Eesti siseriiklikud lennureeglid on vastu võetud ja Vabariigi Valitsus muudatuseelnõu heaks kiitnud.

Mehitamata lennundust puudutav määrus võeti Euroopas vastu 2019. aastal eesmärgiga tagada lennuohutus ning ühtlustada reeglid droonidele ja nende lennu- tajatele kogu Euroopas. Eestis hakkas määrus kehtima 1. juulist 2021. ääruse kohaselt peavad kõik droonide M lennutajad omandama kaugpiloodi paberid ja registreerima end Transpordiameti lennuohu- tuse järelevalve infosüstemis (LOIS) käitajaks. See puu- dutab neid lennutajaid, kelle droon kaalub rohkem kui 250 g ja kasutab kaamerat või muud andurit, mis on või- meline koguma isikuandmeid. Vähem kui 250 g kaalu- vate droon-mänguasjade lennutajatest omanikele see kohustus ja Euroopa Liidu määrus ei laiene. Oluline on, et droonilennutaja jälgiks õhuruumi kohta käivat informat- siooni ja piiranguid ning peaks kinni kehtestatud käita- mistingimustest. Tavaliselt määratakse droonidele piirkonnad, kus on olu- line tagada lennuohutus ja kus on suurem mehitatud lennuliiklus (nt lennuväljade ja helikopteriplatside ümb- rus). Kuid on veel mõned piirkonnad, mis on lennutege- vuse suhtes eriti tundlikud avaliku julgeoleku või kesk- konnakaitse seisukohast (nt haiglad, looduskaitsealad, mõningad riigiasutused). See tähendab kindlaid geo- graafilisi piirkondi, kus võib droonide käitamisel näiteks piirata juurdepääsu või lubada lendamist üksnes teata- vate tehniliste omadustega mehitamata õhusõidukitele ja vaid kooskõlastatult. Selleks, et droonilennutajal oleks tulevikus võimalikult täpne ja usaldusväärne info, tuleb meil luua sobiv kesk- kond ja teenus, mis on hõlpsalt ligipääsetav ja kõigile arusaadav. Tarvis on rakendust ja sinna juurde sobivat teenust, mis oleks hädavajalik tööriist sellekohase info edastamiseks ja toetaks nii käitajaid kui ka kaugpiloote. Lennuliiklusteeninduse AS koostöös Transpordiametiga ongi peatselt turule tulemas geoteadlikkuse teenusega ning sinna juurde käiva rakendusega, mis jagab teavet värskeimate õhuruumipiirangute kohta, kindlaks määra- tud mehitamata õhusõidukite käitamiseks mõeldud geograafiliste piirkondade ja nendes kehtivate käitamis- tingimuste kohta. Milles seisneb geoteadlikkus? Geoteadlikkus tähendab seda, et droonilennutajatele edastatakse teavet õhuruumis käitamistingimuste ja õhuruumi piirangute kohta (sh geograafilised piirkonnad mehitamata õhusõidukite käitamiseks). Teave on esita-

Droonide käitajad ja kaugpiloodid peaksid saama rakendusega tutvuda 2023. aastal.

131

TEEJUHT / NR 3

Powered by