Teejuht sügis 2022

E

Õliseid lappe ei tohi paati jätta, sest need võivad süttida ja tekitavad paati kevadeks ebameeldivat lõhna. Eemalda lahtikäivad esemed ja vahendid Talveks tuleks eemaldada kõik lahtikäivad esemed ja vahendid nagu navigatsiooniseadmed, merekaardid, ohutusvarustus, gaasibal- loon, põlevad vedelikud, tekid, padjad, riided jms, et kaitsta niiskus- kahjustuste ja varguse eest. eemaldada, tuleb masti seda teha ettevaatlikult, et viga ei saaks sellel olevad elektrilised ja elektroonilised seadmed. Masti horisontaalsel hoiustamisel tuleb see toestada mitmest punktist ja nii, et mast seismisel ei painduks ega väänduks. Alumiiniummasti puhul jälgi, et mastiga ei jääks kontakti või ei oleks väga lähedal teised metallist esemed, mis võivad põhjustada korrosiooni. Samuti võivad korrosiooni tekitada ümber masti keeratud . vaierid Kui oled otsustanud purjepaadil talveks Kui mast jääb purjeka külge, on tegemist arvestatava masti ja taglas tuse purjepinnaga, mis võib olla ohuks purjeka hoidmisel tormituultele valla olevas kohas. Siiski tuleks lõdvemaks lasta pingutatud ja , et vältida kere ja taglastuse asjatuid pin- vandid taagid geid talvise hoiustamise ajal. Purjed soodid otsad , , ja muu niiskust kartev varustus tuleks vajadu- sel pesta ja seejärel hoiustada kuivas kohas. Hinda veesõidukit tervikuna Kontrolli veesõidukit tervikuna ja koosta nimekiri, milliseid inves- teeringuid ja toimetusi väikelaev vajab enne järgmist navigatsiooni- hooaega. Selleks võivad olla nt lõppevad kasutustähtajad püro- tehnikal, kontrollitähtajad varustusel, navigatsioonivahendite tark- vara uuendamine vms. Samuti avastatud vead paadil endal. Oluline on vaadata üle ja hinnata purjeid, sest parim aeg need vajadusel anda purjemeistri hoole alla on navigatsiooniväline periood. Talvel on hea tegeleda sellega, milleks navigatsioonihooajal ei ole võimalust või aega olnud. Saab lisada navigatsioonivarustust või täiustada väikelaeva muul moel. Olulisim ehk oleks tehnilise osa põhjalikum hindamine, sest viimastel aastatel on praktika näidanud, et mõne spetsiifilise tehnilise osa tellimine võib võtta palju aeg. Kevadel on ka tooted-teenused üldjuhul kallimad ja nende kättesaa- mine raskem.

estis on palju ettevõtteid, kes tegelevad väikelaevade tamisega siseruumides või välitingimustes väga heal tase- mel, pakkudes ka hooldusteenust. See võib olla küll kulukam, hoius- kuid lõppkokkuvõttes tasub ära. Kui aga usaldame iseennast, oleme oskuslikud ja hoolikad, saame hoolduse ja hoiustamisega ka ise hakkama. Paadi hoiustamine siseruumis ja väljas Paati on soovitatav hoiustada siseruumis, kus on kaitse sademete eest ja ka temperatuur on stabiilsem. Välitingimustes hoidmine on soodsam, kuid mõjutatud rohkem ilmastikust ja paat võib olla kätte- saadavam kurikaeltele. Välitingimustes hoiustamisel peaks olema väikelaev kindlasti kaetud, kuid samas tuleb tagada piisav ventilat- sioon. Kate peaks olema pingutatud, et vihmavesi ei jääks selle peale seisma ja tuule tõttu liikuv kate ei hõõruks paadi välispinda. Hea on ehitada paadi kohale varikatus, kuid on oluline, et see taluks lumekoormust. Meie geograafilises asukohas ei ole väikelaeva vette jätmine soovitatav, sest jää võib rikkuda paadi kere või muid osi ja muudab tehnilise hoolduse keerulisemaks. Kere ettevalmistamine Pärast paadi veest välja võtmist hoiustamiseks tuleks paadi vee- alune osa võimalikult kiiresti puhtaks pesta. Sellega viivitamine raskendab hiljem paadi pesemist oluliselt. Pärast saab hinnata tervikuna, kas on tekkinud vigastusi või muid probleeme, mis vaja- vad enne järgmist hooaega tegelemist. Väldi vedelike külmumist Jäätumisel vesi paisub ja võib tekitada kahjustusi. Eemalda vesi mageveepaagist, tühjenda heitveemahuti. Kraanikausi ja tualeti sifoonidesse võib valada külmumiskindlat klaasipesuvedelikku, mis eemaldab sealt vee ja takistab ebameeldiva lõhna levikut. Samadel põhjustel tuleb tühjendada , see pesta ja kuivatada. pilss Tehniline hooldus Mootorit ja käiguosa tuleb hooldada tootja juhiste järgi. Mootorid on väga erinevad, kuid üldjuhul pestakse jahutuse mereveesüsteem läbi jahutusvedelikuga (rahvakeeles tosool/antifriis). Samuti jäetak- se võimalusel jahutusvedelik mootoris nendesse sektsioonidesse, kus ekspluatatsiooni ajal on merevesi. See väldib hapniku ligipääsu korrodeeruvatele pindadele. Käigukasti õli puhul veendu, et sinna ei oleks tekkinud emulsioon – hallikas ollus, mis tekib õli segunemisel jahutusveega. Sel juhul tuleb käigukast või selle jahuti remontida. Aku peab säilima laetuna. Kui akut ei saa paadist eemaldada, lae see täis ja ühenda lahti klemmid. Tühjaks saanud aku talvel jäätub ja on kevadeks kasutuskõlbmatu.

29

TEEJUHT / NR 3

Powered by