Teejuht sügis 2022

allinna–Pärnu–Ikla maantee Pärnu–Uulu teelõigu ehitus oli T kavandatud riigiteede teehoiukava kohaselt aastateks 2021–2023, kuid projekteerimisjärgus tuli tööd mõneks ajaks peatada, sest üks riigitee kinnistunaabritest pöördus projekt- lahenduse pärast kohtusse. Läbi käidi kõik kolm kohtuastet. See pidurdas nii projekti valmimist kui ka ehitusaja algust. „Kinnistu- naaber soovis vaidlustada teemaplaneeringus pakutud lahendust ja saada oma kinnistule otse juurdepääs rajatavalt 2 + 2 sõidurajaga põhimaanteelt, kuid sellega ei olnud meil võimalik nõustuda. Selle otsuse õigsust nentis ka kohus,“ ütleb Transpordiameti taristuehi- tuse projektijuht Roger Voll. Ehitushanke korraldamiseks sobiliku ja kinnitatud projekti sai amet 2021. aasta sügisel. Riigitee 133,4.–143. kilomeetril asuv teelõik paikneb üht otsa pidi Pärnu linnas ja teist otsa pidi Häädemeeste vallas. Augustis algasid tööd Pärnu linna poolses otsas. See tähendas liiklejatele ajutisi liik- luskorralduse muudatusi, millega on kaasnenud tuntav liiklussage- duse kasv Merimetsa tänaval. „Pärnus sulgeme viis linnatänavat – Lembitu, Tarva, Hirve, Hiie ja Laane, kust sai varem keerata riigiteele. Tänavaotste sulgemine on vajalik eeskätt liiklusohutuse seisu- kohalt,“ tõdeb Voll. Hirve tänava otsa rajatakse kergliiklejatele tunnel ja ülejäänud nelja tee lõppu tuleb sõidukitele tagasipöördekoht. Kõigilt viielt tänavalt saab tulevikus jalgsi riigitee ääres kulgevale kergliiklusteele. „Linna poolt tulijad saavad Raeküla elamurajooni keerata Vambola tänavalt ja Rannametsa teelt, viimasesse ehitame foorreguleeritud ristmiku,“ lisab Transpordiameti projektijuht. Pärnu–Uulu teelõigu keskmine ööpäevane liiklussagedus on üle 12 000 sõiduki. Volli sõnul on sellise koormusega ehitamine ning samal ajal ohutu ja tõhusa liikluskeskkonna loomine ehitaja jaoks paras väljakutse. „Lisaks peab töövõtja lõigul riigiteed hooldama ja tagama kehtestatud seisunditaseme. Õnneks on siiani kõik toimi- nud.“ Peale selle tuleb teha koostööd nii omavalitsuste kui ka tehnovõrku- de haldajatega. Teemaal on sidevõrke ja elektriliine, mis jäävad uue- le trassile ette ning vajavad ümbertõstmist. Samuti käivad Trans- pordiametil Häädemeeste vallaga läbirääkimised, et riik annaks omavalitsusele üle rajatavad kogujateed, mis hakkavad teenindama kohalikke elanikke.

Ehitushinda indekseeritakse PärnuUulu 2 + 2 teelõigu ehitushankes esitati kuus pakkumust. Juunis sõlmiti leping ühispakkujatega Verston OÜ ja OÜ Järelpinge Inseneribüroo. Ehitushanke ajal alanud Venemaa sissetung Ukrainasse tõi ehitus- sektori kohale tumedad pilved eelkõige kütuse ja metalli vallas. „Töötasime hanke ajal jooksvalt välja erakorralise võimaluse indek- seerida lisaks bituumenile ka üleüldine ehitushind. Akteerimisel korrigeeritakse kvartali ehitustööde maksumust Statistikaameti ametlikus andmebaasis avaldatud kvartaalse ehitushinnaindeksi alusel,“ selgitab projektijuht. Kui maailmas peaks energiakriisi või muu ettenägematu olukorra tõttu hinnad tõusma, annab indekseerimine Volli sõnul ehitajale kindlust juurde. „Kui aga peaks juhtuma, et asjad lähevad paremuse poole ja indeks langeb, saab ehitaja tehtud tööde eest pisut vähem tasu.“ Olulisim küsimus: materjali saadavus Ehitaja on seadnud paika võrdlemisi optimistliku ajakava ja loodab objekti suures osas valmis ehitada 2023. aasta lõpuks. „Praegu on teedeehitussektor üldiselt jahenenud ning tehnikat ja tööjõudu on vabalt saadaval,“ nendib Voll. „Selle aasta lõpuks ollakse ilmselt uute muldkehade kaevetöödega enam-vähem valmis ja 2023. aastal hakatakse aluseid ehitama kohe, kui see on tehnoloogiliselt võima- lik.“ Volli arvates on kõige keerulisem tagada, et vajalikud materjalid jõuaksid õigel ajal objektile, olgu nendeks siis metalltooted või piiri tagant tulev graniitkillustik. Lottemaale pääseb edaspidi uuelt teelt Rajatavale teelõigule jääb ka populaarne Lottemaa teemapark, kuhu tulevikus pääseb Tõllapulga liiklussõlme kaudu, mööda uut Lotte- maa teed. See kulgeb paralleelselt ehitatava 2 + 2 maanteega kuni olemasoleva Reiuranna teeni, mille ääres asub Lottemaa parkla. Pärnu–Uulu lõik püsib olemasolevas trassikoridoris, kuni jõuab Lottemaa lähistele. Sealt keerab uus trass sujuvalt paremale, prae- gusele põllule, kulgeb siis kuni Valga–Uulu maantee ristini ja liitub seejärel taas olemasoleva trassiga.

Pärnu–Uulu teelõigu ehitamine Töövõtja Verston OÜ ehitab tee nelja sõidurajaga maanteeks, et suurendada selle liiklusohutust ja läbilaskvust. Teelõigul on prognoositav liiklussagedus üle 15 000 sõiduki ööpäevas ja raskeliikluse osa sellest on üle 20%.

takse muutteabega liiklusmärgid, mis võimaldavad olene- valt ilmast muuta juhtimiskeskusest suurimat lubatud sõidukiirust. Pärnu–Uulu neljarajalise teelõigu projekteerija on Skepast &Puhkim OÜ. Ehitaja projektijuht on Marek Aun (Verston OÜ), tellija projektijuht Roger Voll (Transpordiamet) ja oma- nikujärelevalve projektijuht Timo Tsefels (AS Teede Tehno- keskus). Tööd kestavad 30 kuud ja lähevad maksma 30 miljonit eu- rot. Projekti rahastab Euroopa Ühtekuuluvusfond.

Neljarajalisele teelõigule on kavandatud kaks eritasandilist liiklussõlme, neli jalgratta- ja jalgteetunnelit ning metslooma- de teeületuskohad. Rekonstrueeritakse maaparandussüstee- me, lammutatakse ja ehitatakse uus Uulu sild, ehitatakse Rannametsa tee foorreguleeritav ristmik, rajatakse kolm ringristmikku ning mitu ühendusteed. Projekti käigus valmib ligi kolm kilomeetrit jalgratta- ja jalgteid. Maanteele paigalda-

47

TEEJUHT / NR 3

Powered by