Foto: Andres Seene
Lõmala–Kaugatoma riigimaantee (nr 21108) Saaremaal on 2021. aastast eristaatusega päranditee.
Kruusateede pärandi jäädvustamine Pärandiväärtuslikke teelõike jääb Eestis aina vähemaks, sest teed ehitatakse järjest sirgemaks ja laiemaks ning nende katted püsivamaks. 2019. aastal tulid Maanteeameti Lääne regiooni ja Saare- maa teedeinsenerid mõttele säilitada tükike Saaremaa kruusateedest ajaloo jaoks. Valik langes Lõmala–Kauga- toma riigitee (nr 21108) kasuks, mis on osa iidsest Lääne- ja Põhja-Saaremaa rannikut Sõrve poolsaarega ühenda- vast rannamaanteest. Aeg oli sellel teel peatunud 1950.–1970. aastates. Säilinud oli kruuskate, tee oli kit- sas ja kurviline, samuti olid alles toonased betoonist kilomeetripostid ja suur osa tähisposte. 2021. aastal avati restaureeritud riigitee Eesti 20. sajandi keskpaigale ise- loomuliku päranditeena. Seal kehtiv kiiruspiirang 50 km tunnis võimaldab liiklejail aja maha võtta ning tutvuda ohutult tee ja kauni loodusega. Nagu sõnastasid projekti eestvedajad, on vähemalt see tükike kruusateede päran- dit meie liigikaaslaste eest nüüd päästetud.¹
–
kruusateede pärand ja tänapäev
Eesti Maanteemuuseumi uus näitus pakub ruttavale teelisele peatushetke ja tagasivaadet meie kruusateede ajaloole. Koostaja: Andres Seene, Eesti Maanteemuuseum Konsultandid ja abi: Toomas Magus, Tõnis Pleksepp, Henri Prank, Sirje Reinhardt, Heljus Saks, Tõnis Tagger, Siiri Toomik, Hannes Vaidla, Aivar Valdna, Peeter Viljamaa
Autor tänab artikli valmimisel saadud info ja märkuste eest Toomas Magusat , Tõnis Plekseppa , Tõnis Taggerit ning Hannes Vaidlat Transpordiametist.
Näituse kujundus: OÜ Dada AD
¹ Vt ka Andres Seene 2021. Rekonstrueerimine viib riigitee nr 21108 ajas tagasi. – Teeleht nr 105, lk . 50–52
75
TEEJUHT / NR 3
Powered by FlippingBook