Teejuht sügis 2022

sildadele tohib maastikusõidukiga minna ainult juhul, kui on vaja jõest või teest üle minna.

Maastikuvõimeliste mootorsõidukite kategooriad Ÿ M1G, M2G, M3G, N1G, N2G, N3G: maastikuvõimelised autod, bussid ja veokid (Toyota Land Cruiser, karjäärikallurid jms) Ÿ T: põllu- ja metsamajanduses kasutatavad ratastraktorid Ÿ C: põllu- ja metsamajanduses kasutatavad roomiktraktorid Ÿ LM: liikurmasinad (ekskavaatorid, laadurid jms) Ÿ L1e – L7e: kahe-, kolmerattalised ja selle kategooria nõuetele vastavad neljarattalised sõidukid. Maastikuvõimelisusele viitav lisatähistus sageli puudub: näiteks maastiku- võimelise mopeedi puhul ei ole seda võimalik tähistusest välja lugeda L-kategooria erandid, mis viitavad sõiduki maastikuvõimelisusele: — L3e-A3E (enduuro mootorrattad) — L3e-A1T , L3e-A2T või L3e-A3T (Triali mootorrattad) — L7e-B (rasked neljarattalised maastikusõidukid):

Ilma maaomaniku või -valdaja loata ei tohi talle kuu- luval maastikul sõita ega parkida. Maastikusõidu- kiga ei või liiklemiseks kasutatavat maa-ala kahjus- tada, risustada ega muul viisil saastada. Kui sagedased on maastikusõidukiõnnetused Eestis? Maastikul on enamiku õnnetuste põhjus kas sõiduki väljasõit rajalt või selle ümberpaiskumine. See võib juhtuda nii sõiduki eripärade kui ka maastiku tõttu ja halvemal juhul jäädakse selle tagajärjel maastiku- sõiduki alla kinni. Kõige rohkem juhtub liiklusõnnetusi 26–44aastaste juhtidega. 2022. aastal on mootorsõidukitega toimunud küm- mekond inimvigastatutega liiklusõnnetust, mille tagajärjel on üks inimene on ka hukkunud. Viimastel aastatel on vigastatute arv olnud sarnases suu- rusjärgus. Võime tagantjärele öelda, et mitu liik- lusõnnetust oleks olnud inimkannatanuteta, kui juht oleks püsinud kaine ja kandnud motokiivrit. Mida soovitada algajale juhile? Esmalt tuleks teha endale väga täpselt selgeks, kus tohib maastikusõidukiga liigelda. Harjutamist tasub alustada tasastel teedel, võttes arvesse sõidukoge- must, maastikku, sõiduki seisundit ning ilmastiku- ja liiklusolusid. Sõidukiiruse valikul tuleb silmas pidada, et sõidukit ollakse suuteline peatama kogu nähtavus- ulatuse piires ja mistahes ootamatu takistuse ees. Ja mõistagi tuleb kogu sõidu ajal kanda motokiivrit.

- L7e-B1: neljarattalised maastikusõidukid - L7e-B2: kõrvuti asetsevate istmetega bagid

Maastikusõiduki tehnilised nõuded

Maastikusõiduk peab olema kehtestatud korras registreeritud ja sellel peab olema riiklik registreerimismärk . See ei kehti maastikusõidukite puhul, mis kuuluvad Kaitseväele ja Kaitse- liidule või mida kasutatakse ainult omaniku või valdaja terri- tooriumil või selleks ettenähtud kohtades väljaõppeks ja võist- lusteks. Sõidukil peab olema ees, taga ja mõlemal küljel vähemalt üks, kuid mitte rohkem kui kolm helkurit . Eesmist helkurit ei pea olema, kui sellele on paigaldatud peegelditega eesmised later- nad. Värvus peab olema eesmisel helkuril valge, külgmisel merevaigukollane ja tagumisel punane. Kui külgmisi helkureid

on ühel sõidukiküljel rohkem kui üks, võib ka tagumise külg- mise helkuri värvus olla punane. Helkur ei tohi olla kolmnurkse kujuga. Registreerimismärk peab asuma mootorsaanil kahel küljel ja ratasmaastikusõidukil taga. Märk peab olema nähtavas kohas ja seda ei tohi katta.

87

TEEJUHT / NR 3

Powered by