millega oleme Euroopas seotud olnud. Tegime koostööd mõne kohaliku Eesti ettevõttega linnaõhutranspordi projekti jaoks ruumi loomiseks. See on Euroopa Kosmoseagentuuri rahastatud projekt. Oleme Eestis tugevalt esindatud ja meie Euroopa üksus asub Tallin- nas. Peakorter asub USAs, kuid meil on kolm tütarettevõtet: Ühend- kuningriigis, Aasias ja Euroopas, kusjuures viimase peakontor asub Tallinnas. Pärast Brexitit pidime leidma uue asukoha ja arvestades meie olemasolevaid suhteid Eestis, otsustasime tänu siinsele digi- majandusele ja äritegevuse lihtsusele ettevõtte siin asutada. Kas olete osalenud praegu Eestis käimas olevaga sarnastes projektides? Oleme korraldanud sarnaseid projekte Aasias, Põhja-Ameerikas ja Ühendkuningriigis. Uus aspekt Eestis on see, et varem puudus regu- leeriv raamistik, millest lähtuda. Võrreldes varasemate projektidega on see lisanud pärismaailmast tuleneva täiendava keerukuse taseme. Millal võetakse teie meelest U-space'i teenused kogu ELis kasutusele? Ma arvan, et iga liikmesriik on erinev. Soovin, et saaksin teile anda täpse vastuse, et see saab olema sel kuul või sel aastal. Iga liikmes- riik on erinev. Näiteks oleme töötanud Šveitsis juba peaaegu kolm aastat ja meil on seal juba paar aastat kasutusel olnud üleriigiline kaugtuvastusteenus. Seega on Šveits eeskuju näidanud. Eri liikmes- riigid uurivad, kuidas neid teenuseid sertifitseerida ja liikmesriikide tasandil reguleerida. Mõni riik liigub veidi kiiremini ning testala projekti kujul on Eestil hea võimalus saada U-space'i teenuste sertifitseerimise ja rakendamise valdkonna liidriks. Järgmise paari aasta jooksul näete, kuidas mõningad U-space'i õhuruumid kindlaks määratakse. Ulatuslikuma kasutuselevõtuga läheb veidi rohkem aega. Esimesed rakendajad tekivad järgmise 12–18 kuu jooksul. Millisena näete droonide tulevikku? Kas nad on juba jõudnud oma võimekuse tipuni? Kuna tehnoloogia areneb iga päev edasi, leidub alati midagi uut. Täna ostetud droon on kuue kuu pärast ajast maha jäänud. Ma ei usu, et droon on kõige tähtsam – see on lihtsalt särav objekt. See on vaid vahend eesmärgi saavutamiseks ja pelgalt tööriist. Olulisemad on kasutusjuhud, mida see võimaldab, näiteks järelevalve, elektri- liinide kontroll, katastroofidele reageerimine või pakkide kättetoime- tamine. Füüsiline ja digitaalne keskkond peavad kokku sobima. Ka droonid arenevad edasi – need suudavad edaspidi paremini tuvas- tada teisi objekte, lennata pikemaid vahemaid jne. Kas on valdkondi, mis droone veel ei kasuta, kuid võiksid seda teha? See on miljardi dollari küsimus. Kui Apple tõi turule nutitelefoni, siis keegi ei teadnud, et see toob kaasa mobiilirakenduste revolutsiooni. Ma arvan, et me oleme kasutanud vaid murdosa droonide potent- siaalist. Me peame laskma sellel valdkonnal laieneda.
Generatiivsel tehisintellektil on droonirakenduses palju potentsiaali.
Nägin üht videot linnust, kelle jalg oli kõrgepinge õhuliini küljes oleva nööri külge kinni jäänud. Inimene kinnitas kleeplindiga drooni külge noa, lennutas selle üles ja lõikas selle abil nööri läbi, et lind päästa. See oli muljetavaldav. Droonid on kanda kinnitanud, kuid me ei tea veel kõiki nende kasutusviise. Millal hakkab tehisintellekt taevast kontrollima? Ma ei usu, et see hakkab tingimata taevast kontrollima. Tehisintel- lektil on mängida oma osa. Paar nädalat tagasi osalesin ühel arut- elul, kus räägiti genereerivast tehisintellektist. Paljudes drooniraken- dustes on tehisintellekt juba kasutusel. Kui ma teen droonipõhist kontrolli, siis võin kasutada tehisintellekti, et automaatselt tuvastada hoonetes olevaid pragusid või elektriliinidega seotud probleeme jne. Seal kasutatakse juba tehisintellektipõhist masinõpet. Kas me jõua- me olukorda, kus tehisintellekt on väga võimas, kontrollib kõike ja muudab inimesed kasutuks? Ma arvan, et peame olema ettevaatli- kud, kuid me ei saa seda kõrvale jätta. Olen uurinud generatiivset tehisintellekti, mida droonide puhul ei kasutata. Generatiivsel tehisintellektil on palju potentsiaali. Kogu ChatGPT koodi kirjutasid inimesed. See areneb aga pidevalt edasi ning 70% uuest koodist on kirjutanud ChatGPT ise ja 30% inimesed. Millised on ettevõtte ANRA Technologies tugevad küljed ja eelised teiste sama valdkonna ettevõtete ees? Me oleme selles vallas tegutsenud esimesest päevast alates, kui mehitamata liikluskorralduse kontseptsioon oli alles paberil. Me läheneme sellele seestpoolt väljapoole. Tuleme lennundusvald- konnast ja seega mõistame selle keerukust. Me ei ole ainult tehno- loogiaettevõte, vaid keskendume ka regulatiivsele poolele. Ma olen mitme lennunduseeskirju koostava organi liige ja juhin ka standardi- seerimise töörühmi. Me aitame omalt poolt seda mõistatust lahen- dada. Pakume ja teeme seda, mida lubame ja mida turg ootab. Sa võid küll meediakära tekitada, aga kui sa ei paku midagi reaalset, ei aita see tööstusharu kui tervikut. Meie lähenemine on alati pikaajaline ja seega jätkame sellesse valdkonda investeerimist. Näiteks on praegu kaks ettevõtet EASAs sertifitseerimisel, et need saaksid osutada U-space'i teenuseid, ja ANRA on üks neist. See on aastane protsess, mille käigus ei hinnata mitte ainult tehnoloogiat, vaid ka tarkvara turvalisust, organisatsiooni küpsust, protsesse – põhi- mõtteliselt kõike.
105
TEEJUHT / NR 7
Powered by FlippingBook