Foto: Lennuliiklusteenindus
IRDTORN
Tartu irdtorn.
Aprillis võttis Lennuliiklusteeninduse AS Tartu lennuväljal kasutusele maailmas veel vähe levinud irdtorni lahenduse. Tartu lennuväljale pakutakse lennuinfoteenust audio- ja videosüsteemi abil distantsilt – Tallinnas asuvast irdtornikeskusest. Irdtornile üleminek Tartu lennuväljal oli edukas
iljuti lõppes irdtorni lahenduse kolmekuuline monitooringu- H aeg, mis andis kindlustunde irdtornikeskusesse ülemineku edukusest. Sellega saab lugeda Tartu lennuinfoteenuse ületoomise Tallinna irdtornikeskusesse lõppenuks. „Tartu lennuväljal rakendatud irdtorni süsteem töötati välja Eestis, koostöös kohalike ekspertide ja rahvusvahelise partneri Adacel Ees- ti üksusega," selgitab Lennuliiklusteeninduse irdtorni projektijuht Teele Kohv . „Kuna tegemist on nii meie kui ka Eesti jaoks esma- kordse lennundussüsteemi nullist arendusega ja esmakordse ird- torni süsteemi kasutuselevõtuga, siis jälgisime teenuse osutamise ületuleku edukust uuele süsteemile kolme kuu vältel." Monitooringuaeg seisnes selles, et paralleelselt irdtorni teenuse osutamisega säilis Tartus kohapeal võimekus irdtorni suurema tõr- ke korral teenuse osutamisega tavatornist jätkata – selleks vajali- kud seadmed hoiti töös ja püsis valmisolek torn kiirelt mehitada. „Kolme kuu kestel tuli aeg-ajalt ette ebastandardseid olukordi, mis aitasid täiendavalt veenduda nii irdtorni süsteemi töökindluses kui ka meie kohanemises uue lahenduse võimalustega,“ kirjeldab Teele Kohv. „Tartu tavatornist teenuse ülevõtmist vaja ei läinud, kõik olu- korrad saime irdtornist teenuse kvaliteeti mõjutamata ära lahenda- tud.“ Kuna monitooringuaeg oli edukas ja uus lahendus töökindel, siis Tartu tavatornis teenuse osutamiseks vajalike seadmete töös hoidmine lõpetati juulis 2023. Sellega on Tartu lennuvälja lennuinfo- teenus Tallinna irdtornikeskusesse lõplikult üle viidud.
Irdtorni lahenduse kasutamine pilootide jaoks teenuse sisus ega raadiosides muudatusi kaasa ei too. Eesti sai kuuendaks riigiks maailmas, kus lennuväljale osutatakse irdtornist täismahus lennuliiklusteenust. Irdtorni tehnoloogiat raken- davaid riike on veel, kuid neis osutatakse irdtorni kaudu lennuliiklus- teenust vaid osaliselt. „Jälle üks valdkond, milles Eesti on maailmas esirinnas. Soovime oma kogemust teiste riikidega jagada, et aidata neilgi irdtorni lahendust planeerida ja realiseerida,“ märgib Teele Kohv. Piirkondlikele lennuväljadele lennuinfoteenuse pakkumine Tallinnas asuvast irdtornikeskusest irdtornisüsteemi vahendusel on osa Eesti lennunduse digitaliseerimisest. Irdtornitehnoloogia võimaldab tule- vikus lennuliiklusteenust pakkuda tsentraliseeritult ühest keskusest, tagades nii mitmele lennuväljale ööpäevaringse, ilmastikuoludest sõltumatu, ohutu ja kvaliteetse teenuse. Ühtlasi võimaldab irdtorni lahendus pakkuda lennuliiklusteenuseid oluliselt paindlikumalt ja kuluefektiivsemalt. Järgmisena võtab Lennuliiklusteenindus irdtorni lahenduse kasutusele Kuressaare lennuväljal, kus süsteem on juba valmis ja Transpordiameti poolt sertifitseeritud. Kui Tartu lennuväljal osutasid lennuinfoteenust juba enne irdtorni süsteemi rakendamist Lennu- liiklusteeninduse töötajad, siis Kuressaare lennuinfoteenust osutab praegu AS Tallinna Lennujaam. Seega eeldab Kuressaare irdtorni rakendamine Kuressaare lennuinfoteenuse ülevõtmist Tallinna Lennujaamalt. See lisab protsessi nüansse juurde. Kõigi eelduste kohaselt lõppeb Kuressaare lennuinfoteenuse ületoomine Tallinna irdtornikeskusesse 2024. aasta esimesel poolel.
117
TEEJUHT / NR 7
Powered by FlippingBook