Teejuht sügis 2023

Uus süsteem loob mehitamata lennunduse huvirühmadele ühise infovälja.

Uus süsteem muudab droonilennutamise lihtsamaks nii hobilennutajatele kui ka teenusepakkujatele.

Droonindus on teinud olulisi edusamme, mis avavad uusi võimalusi nii hobidroonilennutajatele kui ka droone kasutavatele teenusepakkujatele. ennuliiklusteenindus võttis kasutusele tehnilise lahenduse, L mille kaudu saavad riigiasutused, ettevõtjad ja teised drooni- kasutajad omavahel droonide lennutamisega seotud infot vahetada. Lahenduse üks osa on ka droonikaart, kust näeb püsivaid ja ajutisi lennupiirangualasid ja lubatud lennukõrgusi, saab regist- reerida lende, jälgida õhuruumi ning vajadusel taotleda õhkutõusu- luba. „Drooninduses on veel palju kasutamata potentsiaali. Kui praegu seostub droon inimestele peamiselt õhus tiirutava väikese kaa- meraga, mis pildistab ja filmib, siis tulevikus võiksid droonid olla mitmete meie igapäevategevuste lahutamatu osa,“ ütleb Lennu- liiklusteeninduse äriarenduse juht Teve Rahula . Droonidega saaks pakkuda uusi n-ö mugavusteenuseid, näiteks pakivedu või õhutaksot. Üha enam räägitakse maailmas ka droo- nide rakendusvõimalustest seoses meditsiini, päästetööde või julgeoleku teemadega. Lisaks näeb järjest rohkem ettevõtteid droo- nide kasutamises potentsiaali oma tegevuse parendamiseks – näi- teks energiaettevõtted või sadamad, kes saaks nendega suurtel ala- del efektiivsemat liine või kaupa kontrollida. Kuigi droonide rakendamiskohti leiab palju, vajab droonide laialda- sem kasutuselevõtt veel mitmete, peamiselt ohutusega seotud küsimuste lahendamist. Näiteks tuleb arvestada erinevate regulat- sioonidega, läbi mõelda droonide ohutu liikumine teiste õhusõidu- kite seas, tõsta droonilennutajate teadlikkust reeglitest, tutvustada inimestele droonide kasutamise võimalusi jne.

Hiljuti astus Lennuliiklusteenindus olulise sammu drooninduse valdkonna arengu toetamiseks, luues uue droonilendude korralda- mise süsteemi. „Uus süsteem avab droonide kasutajatele varase- mast laiemaid võimalusi, aidates samal ajal tagada kõigile osalistele turvalise õhuruumi,“ selgitab Teve Rahula. Uus süsteem loob võimekuse pakkuda mehitamata lennunduse huvigruppidele ühist infovälja. Lahendus võimaldab näiteks riigi- asutustel, ettevõtjatel ja muudel droonikasutajatel, kel on oma drooniprogrammid ja -teenused, liidestada droonidega seotud tark- vara loodud süsteemi külge ja vahetada selle kaudu turvaliselt ja avatult andmeid. Andmed võivad olla sisendiks nii seniste tegevuste paremaks korraldamiseks, näiteks päästetöödeks või liinide hooldu- seks vajalike ajutiste piirangualade kehtestamiseks, kui ka täiesti uute teenuste väljatöötamiseks. Uue lahenduse üks osa on veebikeskkonnas ja nutirakendusena kättesaadav droonikaart. See on mõeldud nii droonide lennutajatele kui ka neile, kes lihtsalt droonide lendamise vastu huvi tunnevad, olles abiks drooni lennutamisega seotud reeglite paremaks mõist- miseks. Selle kaudu on droonilennutajatel võimalik näha püsivaid ja ajutisi lennupiirangualasid ja lubatud lennukõrgusi, registreerida lende, jälgida õhuruumi ning vajadusel taotleda õhkutõusuluba. Kaardi kasutamine droonilennutamiseks eeldab isikutuvastust, mis võimaldab lennujuhtidel vajadusel lennutajaga kiiresti ühendust saada. Olulise uuendusena saab kasutaja näha teiste droonilennuta- jate lennutegevuse plaane. Viimane eeldab küll aktiivset lendude registreerimist ehk lennutegevuse plaani esitamist keskkonnas. - Esialgu on keskkond kasutatav arvutis, tahvelarvuti ja mobiiliga aad ressil https://utm.eans.ee/avm/ . Apple iOS ja Android seadmete jaoks sobiv äpp tuleb välja peagi.

129

TEEJUHT / NR 7

Powered by