Teejuht sügis 2023

JUHTKIRI

Foto: Transpordiamet

Anu Ots eejuhi sügisnumber juhatab hooaja sisse, tutvus- T tades põnevaid persoone, projekte ja objekte ning vahendades uudiseid. Merendusele pühendatud veergudel anname sõna Tallinki vanemtüürimehele ja Eesti Laevajuhtide Liidu juhatuse liik- mele Janno Laendele, kes räägib oma tööst ja püüdlustest Eesti merenduspoliitika kujundamisel. Laevajuhtimiskeskus tutvustab oma pingelist ja vastutusrikast tööd. Räägime sini- majandusest ja meremajanduse uuringutest. Et sügisel al- gab uus õppeaasta, ei ole me unustanud ka merenduse järel- kasvu – heidame pilgu Eesti Mereakadeemia tänavusele sisseastumisstatistikale ja tutvustame kevadel akadeemias kaitstud lõputööd Eesti meremeeste vaimsest tervisest. Hei- dame pilgu navigatsioonimärkide ajaloole ning seikleme koos Mairold Vaiguga 2000ndate alguse India ookeanis ja Vahemeres. Samuti tutvustame laevaehituse uusi emakeel- seid termineid. Eesti Meremuuseum räägib põnevast projek- tist Naissaarel, mis teoks saades rikastab nii muuseumi- külastajate kui ka saare kogukonna elu. Teede rubriigis räägime Eesti Taristuehituse Liidu uue juhi Indrek Pappeliga, kes töötab Eesti teede võrgu arendamise nimel, ent nii temal kui ka valdkonna spetsialistidel on süve- nev mure teedevõrgu ehituse ja hoolduse alarahastamise ja selle mõju pärast. Tutvustame alliansshanke võimalusi ning selle abil juba algatatud ehitustöid. Anname ülevaate nii Kanama–Valingu teelõigu edenemisest kui ka Rail Baltica taristuehitustöödest. Teede Tehnokeskus selgitab, kuidas teede ilmateade meieni jõuab ja mis kanalitel saab teeilmal silma peal hoida. Ukraina sõja taustal vaatame, milline on Eesti teede militaarmobiilsus ja kuidas sellega juba 20. sa- jandil tee-ehituses arvestati. Traditsiooniliselt heidame pilgu Eesti Maanteemuuseumi suvistele tegemistele. Septembris tähistame rahvusvahelist autovaba päeva ning Teejuht an- nab sel puhul ülevaate Eesti elanike liikuvusuuringu tulemu- sest. Samuti tutvustame Transpordiameti ja Tartu Ülikooli koostöös valminud bussides turvavöö kinnitamise sek- kumisuuringu tulemusi ning heidame pilgu kõrgkoolide teedeehitusega seotud erialade sisseastumisstatistikale. Anname ülevaate ka Transpordiameti suvistest ennetus- kampaaniatest.

räägib hoogsalt käima läinud rohepöördest ja tutvustab liiniarendusplaane. Ka Eesti Lennuakadeemias kevadel kaitstud lõputöö kirjeldab lennukite salongijäätmete jätkusuutlikku käitlemist Tallinna lennujaama näitel. Sügisnumbris on palju juttu droonidest – vahendame intervjuud Amit Ganjooga, kes on ANRA Technologies asutaja ja juht. Tema ettevõte võitis rahvusvahelise hanke, mis loob Tartusse mehitamata droonide katseala. Samuti kirjeldab Elektrilevi, kuidas ta liinidel droonide abil silma peal hoiab. Lennuliiklusteenindus räägib uuest tehnilisest lahendusest, mille kaudu saavad riigiasutu- sed, ettevõtjad ja teised droonikasutajad omavahel droo- nide lennutamisega seotud infot vahetada. Sügisnumbris peatume ka lennuohutusel. Lennuliiklus- teenindus annab ülevaate, kuidas läks irdtornile üleminek Tartu lennujaamas. Räägime helikopteritest, milliseid ohutusnõudeid peab õhkutõusmisel ja maandumisel silmas pidama. Tutvustame Transpordiameti loodud ka- nalit, mis võimaldab lennuohutust mõjutavatest juhtu- mistest hõlpsasti teada anda. Samuti räägime sellest, et satelliitnavigatsiooni signaali häirimine on jõudnud Eesti õhuruumi. Eesti Lennuakadeemia vahendab tänavust sisseastu- misinfot, annab ülevaate, kui suur oli konkurss ja millised on popimad erialad. Eesti Rahva Muuseum vaatab ajas tagasi ning kirjeldab värvikalt Eesti esimest postilendu ja õhupostmarke.

Õhu rubriigis jagab oma mälestusi üle 40 aasta reisilennun- duses piloodina töötanud Raivo Kask. Tallinna lennujaam

Põnevat lugemist!

2

TEEJUHT / NR 7

Powered by