Foto: Transpordiamet
TEHNOLOOGIA
Küberturvalisus muutub merenduses üha olulisemaks Liivi Tamm , Teejuhi kaasautor
Aastal 2021 alustati Eesti Mereakadeemias merenduse küberturvalisuse keskuse loomist, mis koondab merenduse ja IT-kompetentsidega teadlasi ja eksperte.
lgatatud on mitmeid oskuste täiendamise ning tehnilise A arendamise projekte nii Eestis kui ka välispartneritega, näi- teks on arendamisel virtuaallabor merenduses kasutata- vate tehnoloogiate testimiseks ja haavatavuste tuvastamiseks. Mereakadeemia projekti ühe eestvedaja, doktorant-nooremteaduri Dan Heeringu sõnul ei ole merendus küberturvalisust pikka aega tõsiselt võtnud ning selles vallas on palju ära teha. „Kuna avalikku informatsiooni laevadega seotud küberrünnakute ja -intsidentide kohta on vähe, siis ei võta ka laevafirmad ohtu tõsiselt,“ rääkis Hee- ring. Samuti näevad ettevõtted praegu küberriskide maandamist pigem kuluna, mitte investeeringuna. Heeringu andmetel on viimase küm- ne aasta jooksul mitmed intsidendid siiski avalikkuseni jõudnud: näiteks 2019. aastast on teada juhtum New Yorki suunduvast kaubalaevast, mis võttis ühendust USA rannavalvega, kuna paha-
varaga nakatumise tagajärjel said kannatada laeva arvutisüsteemid ning oluliselt vähenes juhitavus.
Küberkriminalistika ja küberjulgeoleku keskuse professor Olaf Maennel osutab, et laevad on üha rohkem tehnoloogiast ja inter- netist sõltuvad, sest uuendamist vajavad nii merekaardid kui ka laadimisdokumendid ning üha rohkem kasutatakse satelliitühen- dusi: „See tähendab, et laevade arvutisüsteemid on rünnatavad ning kahjud võivad suuremate ettevõtete jaoks ulatuda sadadesse miljo- nitesse eurodesse.“ Lisaks sellele on tema hinnangul lähitulevikus oodata võrku ühen- datud ning üksteisega suhtlevate autonoomsete masinate arvu tõusu. Seega on vaja luua küberrünnakutele vastupidavaid kommu- nikatsiooniprotokolle ning tõsta laevameeskondade teadlikkust küberohtudest ja valmisolekut küberintsidentidele reageerimiseks.
23
TEEJUHT / NR 7
Powered by FlippingBook