Teejuht sügis 2023

HEA TEADA: tik.teeilm.ee: milliseid andmed kogutakse ja miks?

Ÿ Eesti teeilmaseire infosüsteemi (RWIS) arendamisest saadud kogemustest on loodud veebiteenus, mis annab ülevaate ilma- ja sõiduoludest Eestis ja naaberriikides. Nii saavad eelkõige teehoolde- ja transpordivaldkonna ettevõtted ning asutused teha paremaid otsuseid muutli- kust ilmast tingitud riskide maandamisel. Ÿ tik.teeilm.ee aadressile koondatakse erinevate mõõte- süsteemide info – ilmajaamad, mobiilsed mõõtmised, teeilmakaamerad, liikluskaamerad, liiklejatelt laekunud teated, keskkonnaagentuurist tulevad radari- ja satelliidi- pildid, kus on näha pilvede ja sademete liikumist – selline kaardipõhine vaade annab ülevaate hetkeolukorrast. Infot kogutakse lisaks ka häirekeskuselt ning liiklejailt Waze'i kaudu: teavet takistuste, löökaukude või keeru- liste ilmaolude kohta jagatakse teehooldajatele ning kuvatakse süsteemis. Ÿ Veebiteenuse oluline osa on ka teeilmaprognoos (tee temperatuur, teeseis), mida arvutatakse kord tunnis järg- mise kuni 48 tunni kohta kõikidele teeilmajaamadele, kasutades Põhjamaade (Soome, Norra, Rootsi) ilma- teenistuste baasilmaennustuse andmeid. Ÿ Teehooldega tegelevad ettevõtted vaatavad rohkem ette – oluline on sügistalvisel hooajal jälgida tee tempe- ratuuri prognoosi, sest miinuskraadidega tekib niiskel teel kergesti libedus. Süsteemi jälgivad ja kvaliteetseid hooldeotsuseide aitavad langetada ka riigiteede hooldus- tööde tellijad ja paljud kohalikud omavalitsused. Ÿ Transpordiamet on rajanud riigimaanteid katva teeilma- jaamade ja teekaamerate võrgu, mille andmed on lisaks Tark Tee lehele kättesaadavad ka tik.teeilm.ee lehel. Kasulikud on näiteks teekaamerate pildid, mida saab vaadelda galeriina – pilte kerides on kerge mõista, kas teepind on kuiv või märg. Ÿ Välja on töötatud teavitussüsteem: kuna keskkonda kogutud andmete maht on suur ja nende jälgimine võib olla aeganõudev, siis saab ise teha valiku, millistest piirkonnas toimuvatest sündmustest süsteem meili teel või sõnumiga hoiatusteate saadab (saju algus, prog-

TIK teeilmarakenduse üldvaade.

Tugev vihmasadu ja lõiguti halvad sõiduolud.

noos, et paari tunni pärast langeb temperatuur miinus- kraadideni vmt).

Ÿ Minevik: võimalik on andmete ajalugu näha kuni kahe aasta taha, et tagantjärele analüüsida, miks midagi juhtus, ja otsustada, kas ilmal oli selles roll. Samuti saab andmebaasist erinevate andmete kohta muga- valt päringuid teha. Jälgitavaid parameetreid saab muuta: näiteks suvekuudel jälgitakse lisaks teetempe- ratuurile suurema tähelepanuga sajuradarit ja -prog- noose (suure vihmaga ei saa teha asfalteerimistöid), et planeerida suviseid teetöid. Ÿ Tulevik: üks teenuse eesmärke on luua prognoos ter- vetele teelõikudele, mille alusel saab teada, millist ilma on punktist A punkti B liikumisel järgmise 24 tunni jook- sul oodata. Ÿ Tulevikuvaate põhimõte on see, et teehooldus peaks muutuma järjest andmepõhisemaks ja proaktiivse- maks. Andmete pidev analüüs ja mudeldamine aitavad näiteks paremini ennustada temperatuuri kõikumisi ja saju liikumist ning selle põhjal plaanida libedatõrjet. Igal teemeistril on oma tee kohta pidev ülevaade, mida lähitulevikus oodata.

57

TEEJUHT / NR 7

Powered by