Teejuht, suvi 2022.a

nii et kapten käskis kalli kingituse merre visata. Ülesõit Odessast läbi rahumeelse Musta mere Bosporuse väina veetis meeskond laevaga harjudes, Eesti Merelaevandus otsis mõnest Vahemere sadamast Miidurannale sobivat lasti Läänemerele toomiseks ja eksootiline merereis jätkus. Laevanduse esimene pakkumine oli Kreeka väike- sadam Navplion, mis osutus Miiduranna jaoks madalaveeliseks. Ees ootas Euroopa ja Aasia vaheline Bosporuse väin, ajalooline Büt- sants, mille kaldaid ilmestasid kunagise Konstantinoopoli, praeguse Istanbuli kõrgete minarettidega Hagia Sophia ja Sinine mošee.

kapten-direktor, kelle kolhoosi esimees uues majas uut korterit pakkudes ära moosis. Vanemtüürimeheks sai kolhoosi püügilaeva kapten Jüri Vendla, teiseks tüürimeheks püügilaeva kapten Vello Mäss, kolmandaks tüürimeheks Jakob Rang, vanemmehaanikuks Arvo Heinmets, radistiks Ülo Sermat, kapteni abiks poliitalal Eino Ots ja nii edasi. Kõiki vilunud meremehi kolhoosil omast käest võtta ei olnud, seetõttu laenati mitmed mehed Eesti Merelaevandusest.

Hersonist viis värske meeskond Miiduranna Odessa Iljitševski sada- masse, kust võeti toit, kütus ja vesi pikaks reisiks. Hilissuvine Odes- sa tundus eestlastele paradiisina. Sai jalutada Deribassovskajal, vaadata linna ja kuulata fantastilise kirikukoori laulu õigeusu pea- kirikus. Ärasõidupäevaks tõi kohalik põllumajanduskolhoos laevale 200-liitrise vaadi, kust iga laevapere liige lõunasöögi alla kruusitäie poolkäärinud veini sai. See jook tekitas joojaile kõrvetisi ja peavalu, Laevapere komplekteeriti vilunud meremeestest. Kapteniks palgati (vasakult) Tootmiskoondise Ookean veteran, suurte baaslaevade kapten-direktor Vladimir Anatoljevitš Stavrovitš, vanemtüürimeheks sai Läänemere kalatraaleri kapten Jüri Vendla, radistiks Ülo Sermat ja III tüürimeheks mõnevõrra vähema praktikaga laevajuht Jakob Rang. Miidurand Miidurand oli SRTMK-tüüpi keskmine külmutus-ahtri- traaler. SRTM ( sredni rõbolovnõi trauler, morozilnõi ). Viimane täht „K“ tähendas ahtritraalimist, nt SRT oli traalimine ühelt pardalt, tavaliselt paremalt. Pardanumber ЭБ-1428. Ahtritekil vints, millega tõmmati traalvaierid (trossid) par- dale. Traal tõmmati pardale ahtrist slippi mööda. Püüti eri- nevate traal- ja seinnootadega. Laeval tsehhis kala töö- deldi ja külmutati (pead maha, sisikond välja, siis karpi (tavaliselt 10 kg) ja külmkambrisse 4 tunniks, seejärel külmtrümmi umbes –18°). Mõned tegid ka kalajahu ja kalaõli, ka konserve (tursa maksast). Ööpäevas võis külmutada 22,2 t Ÿ külmaineks: ammoniaak Ÿ külmutustrümme 2, kummagi maht 414 m³ Ÿ vintsile mahtus 2200 m trossi Ÿ trossi/vaieri läbimõõt 22,5 mm Neid laevu ehitati aastail 1971–2009 Kiievis 347 tk.

Reis läbi Bosporuse väina ajaloolise Bütsantsi veeteel oli kogu meeskonnale esmakogemuseks. Kui kiirevooluline ja tuuline väin asendus ajaloolise Konstantinoopoli ja seda ilmestavate kuue minaretiga Sultan Ahmedi ehk Sinise mošee (Sultan Ahmet Camii), nelja minaretiga pooleteisttuhande aasta vanuse Hagia Sofia mošee (Ayasofya) või Topkapi sultanipalee (Topkapi sarayi) vaadetega, jäid nähtut uudistavad meremehed väga vaikseks. Kultuurišokk tegi oma töö! Kaldale minekuks aega ei olnud, sest meie türklasest loots ei and- nud kaptenile hõlpu, kiirustades takka, sest Miiduranna kiiluvette sättis end võõras aurik, kes raha kokkuhoiu huvides lootsi ei olnud võtnud. Eksootiline linn jäi selja taha otsekui unenäos. Kiirevooluline

SRTMK-tüüpi laevade normandmed:

Ÿ pikkus: 54,8 m Ÿ pikkus piki veeliini: 49,4 m Ÿ laius: 9,95 m Ÿ parda kõrgus: 5,0 m Ÿ süvis (täislastis): 4,32 m Ÿ veeväljasurve: 1220 t

Ÿ dedveit: 400 t Ÿ lastikaal: 207 t Ÿ üldmahutavus: 722 grt Ÿ puhasmahutavus: 217 nrt Ÿ masin oli diisel, osal 1000 hj, osal 1160 hj Ÿ 1 sõukruvi Ÿ kütust: 155 t Ÿ magevesi: 94 t Ÿ kiirus: 11,6 sõlme Ÿ iseseisev ujuvus (autonoomsus): 28 päeva Ÿ koikohti: 31

17

TEEJUHT / NR 2

Powered by