Vajadusel tutvu ka B ja A konstruktsioonikategooria kohustus- liku varustusega siin. Väikelaeva kategooria määrab tootja. Konstruktsioonist ja lubatavatest hüdrometeoroloogilistest tingimustest lähtuvalt jagatakse väikelaevad nelja kategooriasse: 1) A-kategooria (ookean) – projekteeritud ja ehitatud pikkadeks merereisideks, mille käigus võib tuule tugevus ületada 8 palli ja laine kõrgus olla üle 4 meetri; 2) B-kategooria (avameri) – projekteeritud ja ehitatud avamere- sõiduks, kus tuule tugevus võib tõusta kuni 8 pallini ja laine kõrgus ulatuda kuni 4 meetrini; 3) C-kategooria (rannalähedane) – projekteeritud ja ehitatud rannalähedaseks sõiduks, kasutamiseks rannikuvetes, suurtel lahtedel, järvedel ja jõgedel tuule tugevusega kuni 6 palli ja laine kõrgusega kuni 2 meetrit; 4) D-kategooria (kaitstud veed) – projekteeritud ja ehitatud sõiduks kaitstud rannikuvetes, väikestel lahtedel, väikestel järvedel ja jõgedel tuule tugevusega kuni 4 palli ja laine kõrgu- sega kuni 0,3 meetrit (üksikud lained kõrgusega kuni 0,5 meet- rit). Meresõiduohutuse seadus (MSOS) kehtib Eesti merealadel ja laevatatavatel sisevetel. Laevatatavad siseveed (edaspidi siseveed) on Narva jõgi, Peipsi järv, Lämmijärv, Pihkva järv, Emajõgi, Võrtsjärv ja Väike-Emajõgi Võrtsjärvest kuni Jõgeveste sillani, Pärnu jõgi suudmest kuni Reiu jõe suudmeni, Sauga jõgi suudmest kuni Vana-Pärnu jalakäijate sillani, Reiu jõgi suudmest kuni raudteesillani, Nasva jõgi suudmest kuni 58°13,900'N laiuskraadini, Pirita jõgi suudmest kuni ristlõikeni laiuskraadil 59°27,864'N ja Purtse jõgi suudmest kuni 59°26,059'N laiuskraadini. Merega ühenduses olevad siseveed on Narva jõe alamjooks tammini, Pärnu jõgi suudmest kuni Reiu jõe suudmeni, Sauga jõgi suudmest kuni Vana-Pärnu jalakäijate sillani, Reiu jõgi suudmest kuni raudteesillani, Nasva jõgi suudmest kuni 58°13,900'N laiuskraadini, Pirita jõgi suudmest kuni ristlõikeni laiuskraadil 59°27,864'N ja Purtse jõgi suudmest kuni 59°26,059'N laiuskraadini. Väikelaev peab olema registreeritud, kui sellega liigeldakse Eesti merealadel või laevatatavatel sisevetel. Kui paadiga sõidetakse ainult oma kodujärvel, mis pole laevatatav veekogu, siis ei pea paat olema registreeritud, küll aga tuleb järgida kõiki teisi loodushoiu ja vee kasutamist reguleerivaid seadusi. Mis on väikelaev? Väikelaev – veesõiduk kogupikkusega 2,5–24 meetrit (näiteks paat, purjejaht ja kaater), mida kasutatakse vaba aja veetmi- seks. Väikelaevana käsitletakse ka 2,5–24meetrise kogupikku- sega veesõidukit, millega korraldatakse tasu eest vabaajareise või mida renditakse vabaajareisideks, kui see veesõiduk ei vea üle 12 reisija (edaspidi väikelaev, millega korraldatakse tasu eest vabaajareise), ning veesõidukit, mida kasutatakse väikelaeva- juhtide koolituseks. Väikelaevana ei käsitata võistlusspordiks ja treeninguks kasutatavat spordialaliidu märgistatud veesõidukit (nt jett, purjelaud ja võistluspurjekas) ning primitiivse konstrukt- siooniga veesõidukit (nt ruhi, ruup, süst, kanuu ja vesijalgratas). Millal ei nõuta väikelaevajuhi tunnistust? Veesõiduki juhtimiseks, millel on purjepind kuni 25 m või 2
mootori võimsus kuni 25 kW, ei nõuta väikelaevajuhi tunnistust, kui veesõiduk sõidab valgel ajal ja hea nähtavuse korral merel kuni 5 meremiili kaugusel rannast ja sisevetel kuni 9 kilomeetri kaugusel kaldast. Siiski, meresõiduohutuse seadus ütleb, et kui osaletakse veeliikluses, peavad väikelaeva juhil olema asjakohased teadmised ja oskused! Kui Sul tekib soov enda teadmisi täiendada väikelaevajuhtide kursu- sel, siis koolitusi korraldavad mitmed Transpordiameti väljastatud tegevusloaga isikud üle Eesti. Peale pikka hoiustamist tuleks kontrollida väikelaeva, paadimootori ning varustuse olukorda. Enne hooaja algust tuleks üle kontrollida väikelaeva seisukord: kere konstruktsioon; aknad ja illuminaatorid; roolisüsteemi toimimine ning käigu- ja gaasitrossid; elektrisüsteemid, juhtmete seisukord ja aku täituvus; kõik kohustuslikud tuled; pilsipumba seisukord jne. Paadimootorile peab tegema igal aastal korralise hoolduse ja vajadusel vahetama kuluosad: õli; süüteküünlad; filtrid; pumbad; voolikud jne. Ei tohi olla kütuse- või õlilekkeid – need reostavad loo- dust. Kuluosade vahetamisel peab asemele panema vähemalt samaväärsed või originaalvaruosad. Ka sõukruvi või muu seade (nt turbiin) peab olema toimiv ja vigastusteta. Varustuse suhtes jälgi, et kõik asjad oleksid terved, pakendis ja ei oleks aegunud. Näiteks pürotehnika peab olema veekindlas paken- dis ja valmistaja näidatud kasutusaeg peab kehtima. Väikelaeval, millel kasutatakse lahtise leegiga küttekeha, põlevaid vedelikke, gaasiseadmeid, sisemootorit või üle 25 kW võimsusega päramoo- torit, peab olema väikelaevas kasutamiseks sobiv vähemalt 2 kg tulekustutusaine massiga tulekustuti, mis peab vastama tuleohu- tuse seaduse § 32 lõike 5 alusel kehtestatud siseministri määruses sätestatud nõuetele. Aastatega vananevad ka erinevad otsad (köied) ja nende tugevus- taluvus väheneb, seega veendu, et ka need oleksid kuivas kohas ja vastavalt hoiustatud, vajadusel asenda vanad otsad uutega. Vanad või katkised vendrid tuleb enne hooaega asenda uutega. Päästevest Päästevest peab olema kergesti kättesaadavas kohas. Päästevesti peab kandma, kui see on ohutuse tagamise mõttes hädavajalik ja mittekandmine oleks eluohtlik. Päästevestide arv peab vastama vähemalt väikelaevas viibivate inimeste arvule. Juht Väikelaeva juht vastutab väikelaeva ohutu kasutamise eest ja väike- laeva pardal viibija on kohustatud täitma väikelaevajuhi vastava- sisulisi korraldusi. Väikelaeva kasutamisel ei tohi seada ohtu väike- laevas viibijaid ja kaasliiklejaid ega kahjustada ümbritsevat kesk- konda ega tekitada reostust. Väikelaevajuht peab tagama väike- laeva tehnilise korrasoleku, pääste-, ohutus- ja muu nõutava varus- tuse olemasolu ja kasutusvalmiduse ning väikelaeva ohutu liikle- mise. Tehniliste tõrgete või varustuse puudulikkuse avastamine vee peal võib olla juba lootusetult hilja, seetõttu viitasimegi selles artiklis mõnele vajalikule kontrolltoimingule, kuid alati arvesta enda ja oma veesõiduki kontrolltoimingute eripäradega ja toimi nende järgi. Kui selle tegemiseks endal pädevus puudub, siis tuleb kindlasti pöördu- da spetsialisti poole.
25
TEEJUHT / NR 2
Powered by FlippingBook