MAA
TEHNOLOOGIA
Uudne vajumimõõtur hindab tee tugevust liiklemiskiirusel pidevmõõtmise teel
Teede Tehnokeskus uuris veokile paigaldatud ja sõidukiirusel kuni 80 km/h töötava vajumimõõturi potentsiaali Eesti teedevõrgu kandevõime mõõtmisel. eedevõrgu seisukorra hindamisel ja teetööde planeeri- T misel on üks olulisemaid näitajaid teekonstruktsiooni tugevus. Praegu hinnatakse seda kindlates mõõtepunk- tides vajumimõõturi ehk deflektomeetri abil, mis mõõdab langeva koormuse mõjul tekkivat läbipainet ehk vajumit (ingl Falling Weight Deflectometer , FWD). Selle kõrval on olemas lasertehno- loogial põhinev uuemat tüüpi deflektomeeter, mida kasutatakse liiklemiskiirusel (ingl Traffic Speed Deflectometer Device , TSDD) ning mis võimaldab mõõta vajumit pidevmeetodil ja lühema ajaga. TSDDga mõõtmine on kiirem ja ohutum, sest liiklust ei pea seiskama ja pidevmeetodi abil saab parema ülevaate terve tee seisukorrast. Teisalt mõjutavad TSDD tööd nii mõõtmis-, kesk- konna- kui ka teetingimused. Et teada saada, kas ja kuidas liiklemiskiirusel põhineva mõõt- misega Eesti teedevõrgu kandevõimet hinnata, korraldas Teede Tehnokeskus Transpordiameti tellimusel 2021. aasta sügisel uuringu. Selle käigus tehti TSDDga mõõtmised, hinnati mõõtmis- tulemuste korratavust ning mõõtmist mõjutavaid keskkonna- ja teeseisundinäitajaid. Lisaks võrreldi TSDD vajumi mõõtmise tule- musi FWD omadega. Mõlema seadme tulemuste põhjal arvutati teekonstruktsiooni kandevõime ja võrreldi saadud andmeid. Lõpuks analüüsiti TSDD kasutamist Eesti teedevõrgus, arvesta- des nii uuringu tulemusi kui ka teiste riikide kogemusi.
Karmen Kütt-Ehala ASi Teede Tehnokeskus analüütik
Marek Truu Asi Teede Tehnokeskus arenduse ja uuringute osakonna juhataja
Liiklemiskiirusel töötav vajumimõõtur TSDD koosneb veoki haagisesse asetatud pikast ja jäigast talast, millele on paigaldatud Doppleri, kiirendus- ja laseriga kauguse mõõtmise andurid. Üheteistkümne anduriga jälgitakse, et tala oleks mõõtmise ajal teega võimalikult paralleelne, ja tuvas- tatakse teekattes seadme massist tekkiv vajum. Seadme koor- mus on 100 kN ja see on paigutatud veoki tagumisele teljele. Et vähendada temperatuuri mõju talale, on seadmesse paigaldatud kliimaseadmed ja tala on eraldatud ümbritsevast keskkonnast pleksiklaasiga. Vajumit, mille abil arvutada konstruktsiooni tugevust, ei mõõdeta siiski anduritega otse. TSDD andurid registreerivad sõidu ajal tekkiva vertikaalse vajumi kiiruse (ingl deflection velocity ). See
74
TEEJUHT / NR 2
Powered by FlippingBook