Teejuht, suvi 2022.a

Joonis 1. FWD mõõdab vajumit konkreetses kohas täpselt 300 mm läbimõõduga plaadi all.

Foto: Teede Tehnokeskus

Joonis 2. TSDD ja andurite paiknemine mõõtetalal¹

¹ Greenwood Engineering A/S 2021. Greenwood TSD.

. Project level assessment of the whole network

jagatakse seejärel veoki sõidukiirusega, mille tulemusena saadakse vajumi puutejoon (ingl deflection slope ) igas mõõdetud punktis. Neid tulemusi ühendades leitakse arvutuslik vajum. See metoodika erineb FWD tööst, mille korral mõõdetakse igal koormamisel teekattes laine levimise kiirust ja vajum arvutatakse välja selle põhjal. Põhiline erinevus kahe vajumimõõturi vahel on selles, kuidas vajum kattele tekitatakse. TSDD on liikuv koormusseade, FWD seisab paigal, ja koormust rakendatakse nende puhul erinevalt. FWDga rakendatav koormus mõjub punktile lühemat aega kui 80 km/h liikuvalt rattalt üksikule punktile avaldatav koormus. Seda on ka laboratoorselt tõestatud, vaadeldes seisva impulsi ja liikuva ratta mõju tee sidumata kihti- dele ja asfaldi alumisele osale.

arendanud ettevõte Greenwood Engineering. Seadmega on mõõtmisi tehtud alates 2004. aastast ja praegu on maailmas kasutuses 15 sarnast mõõturit. TSDDga tehtud mõõtmiste tulemused 2021. aasta oktoobri keskel mõõdeti TSDDga vajumit üheksal teelõigul, mis asu- sid nii põhi-, tugi- kui ka kõrvalmaanteedel. Seitset lõiku mõõdeti mõlemas suunas ja kahel lõigul tehti korratavuse uurimiseks ka kordusmõõtmised. Kokku mõõdeti TSDDga 470 km teid. Mõõtmistulemuste omavahelisel võrdle- misel oli näha, et kordusmõõtmiste graafi- kud langevad hästi kokku. Suuremad tipud ja langused tulid välja kõigil mõõtmistel. Seda näitasid nii ratta lähedal olevad andurid (d0, d300) kui ka kaugemal paiknevad andurid (d900, d1500).

Põhiline erinevus kahe vajumimõõturi vahel on selles, kuidas vajum kattele tekitatakse. TSDD on liikuv koormus- seade, FWD seisab paigal.

Mõõtmisel kasutatud TSDD kuulub Poola teede ja sildade uuringu instituudile ning selle on välja

75

TEEJUHT / NR 2

Powered by