Teejuht, suvi 2022.a

MAA

800

800

600

600

400

400

75

80

85

75

80

85

350

360

320

300

280

250

240

42.5

45.0

47.5

50.0

42.5

45.0

47.5

50.0

400

300

300

200

200

100

100

10

20

30

40

10

20

30

40

600

700

400

500

300

200

0.0

2.5

5.0

7.5

0

5

10

15

20

25

600

600

400

400

200

200

0

5

10

15

20

25

0

5

10

15

20

25

800

800

600

600

400

400

200

200

0

5

10

15

20

25

5

7

9

11

13

500

300

400

300

200

200

100

100

0

5

10

15

2.5

5.0

7.5

Kaugus km

E_ETMH_FWD E_ETMH_TSD Evaj

Joonis 10. TSDD ja FWDga arvutatud kandevõime võrreldes vajaliku kandevõimega (E ) vaj

maanteede võrgu mõõtmiseks kuluks TSDDga kuni nädal, FWDga aga mitu nädalat. Samuti on mõõtmine ise eeskätt suurema liik- lusega teedel ohutum, sest seade liigub peaaegu liiklemiskiirusel ega nõua raja sulgemist. Eesti tingimustes sobib TSDD kõige paremini suuremate maanteede mõõtmiseks. Siiski jääb arvukalt kohti, kus kandevõime hindamiseks sobib paremini FWD. Näiteks ei saa TSDDga mõõta väga kitsastel teedel ja tänavatel ning gabariidipiirangutega kohtades. Samuti tuleb arvestada, et TSDD tööks on vajalik täiesti kuiv kate. Kruusa- teedele ei ole mõtet selle deflektomeetriga minna, kuna tolm ja pori mõjutavad andmete kvaliteeti. TSDDd ei saa kasutada ka kuumalainega, mis avaldab mõju seadme metalltalale ja seeläbi mõõtetulemustele. TSDD kasutuselevõtmisel on soovitatav alustada põhimaantee- del kindla intervalli tagant tehtavate mõõtmistega, mis annaksid hea aluse nii seadme töö edasiseks uurimiseks kui ka teede seisukorra hindamiseks. Korrapäraste andmete olemasolul on võimalik jälgida pidevmeetodil muutusi katendi konstruktsioonis. Lisaks võib leida nendele andmetele ka uusi rakendusvõimalusi.

arvutatud tulemustes. Näiteks maantee nr 37 suunal 1 eristuvad mõlemal mõõtmisel selgelt 5.–13. kilomeetril ehitatud uus ja vana kate. Samuti on mõlema mõõturi andmetes hästi näha maantee- del nr 25, 29 ja 14162 olevad suurema ja väiksema kandevõimega kohad. Kui võrrelda kahe deflektomeetriga arvutatud kandevõimet tee vajaliku kandevõime E -ga, siis olenemata erinevustest on vaj mõlema seadme abil tuvastatavad nii katendi nõrgad kui ka tugevamad piirkonnad. Lisaks suutsid mõlemad vajumimõõturid tuvastada suuremad hüpped aluse kõverusteguri (BCI), aluse vigastatuse teguri (BDI) ja pinna kõverusteguri (SCI) väärtustes. TSDD edasine kasutamine Eesti teedel Võrreldes FWDga on TSDD abil võimalik saada rohkem infot tee kohta, kuna mõõtmisandmed on pidevad. TSDD-mõõtetulemuste põhjal saab tuvastada katendis anomaalseid kohti näiteks kandevõime kao või konstruktsiooni muutuse tõttu. Linnas tehtud mõõtmistel oli näha kandevõime vähenemist enne ristmikke.

TSDD eelis on ka mõõtmiskiirus kuni 80 km/h, mis võimaldab võrreldes FWDga saada andmed märksa lühema ajaga. Põhi-

80

TEEJUHT / NR 2

Powered by