Teejuht sügis 2024

lennuliikluse korraldamist. Mitte ainult millegi abstraktsena, vaid Eneli kabineti aknast paistab „must kuubik“, ametliku nimega Network Manager Operations Centre (NMOC), kus istuvad inimesed 24/7 selleks, et lennuliikluse vood üle Euroopa oleksid sujuvamad – näiteks prognooside kohaselt on 2050. aastal oodata Euroopa taevas 16 miljonit lendu. Et ECTL NMOC funktsiooni paremini mõista, siis võiks seda liht- sustatult nimetada riiklikele lennujuhtimiskeskustele n-ö eel- ja tugitöö tegemiseks. Euroopa õhuruum on jagatud plokkideks ja plokkidel on omad piirangud ja võimekused. Eurocontroli NMOC tegeleb liiklusvoogude optimeerimisega, tasakaalustades pidevalt õhuruumis läbilaskevõime pakkumist ja nõudlust, tagades samal ajal Euroopasse suunduvate ja Euroopast väljuvate lendude ohutu ja tõhusa toimimise. Seega tegeleb asutus lisaks strateegilistele rollidele ka päriselt operatiivse tööga, hajutades lennuliiklust. Kohati tegeletakse “pretacticali” ehk õhuruumi planeerimisega, aga kohati tegeletakse ka “tactical” tööga ehk probleemidega tegeletakse siis, kui need tekivad. Koostöö Eurocontroli ja riiklike lennuliiklus- teeninduskeskuste vahel on pidev. Eurocontroli struktuuri kuulub veel marsruuditasude keskse kogu- mise finantsdirektoraat (ingl Central Route Charges Office , CRCO), mille üks peamistest rollidest on – nagu nimigi ütleb – marsruudi- tasude kogumine. Selle üksuse puhul on võrdlus pankadega üsna asjakohane. ECTL haldab lennuliikluse teenustasude kogumise süsteemi ehk esitab lennuettevõtjatele arveid teenuste osutamise eest. Eesti õhuruumis lennujuhtimisteenust pakkuv Lennuliiklus- teeninduse Aktsiaselts ise ei saada lennufirmadele arveid välja, vaid lennufirma saab koondarve ja ECTL jagab raha laiali. Näiteks kui Air Baltic lendab mitmeid liine, siis nad ei saa Eestist, Lätist, Belgiast jne arveid, vaid ECTL saadab iga kuu teenuse osutamise eest arve ja jagab selle siis marsruuditasude keskse kogumise süsteemi kuulujate vahel laiali. Lisaks opereerib ECTL nelja riigi – Belgia, Saksamaa, Luksemburgi ja Hollandi – nimel MUAC üksust (ingl Maastricht Upper Area Control Centre ), mis pakub lennujuhtimisteenust ülemises õhuruumis; tsiviil- ja militaarkoostöö direktoraat (Civil-Military Cooperation Division); Euroopa rohetaeva direktoraat (European Green Sky Directorate), kuhu alla kuulub ka Enel Rand, ning personalidirekto- raat. Enel Ranna töö on Eurocontroli ja Eesti organisatsioonide vahel kommunikatsiooni ja infovahetuse tõhustamine. See tähendab seda, et kui Eesti partnerid soovivad informatsiooni Eurocontrolilt, siis neil on kõige lihtsam esmalt pöörduda Eneli poole – kui Eurocontrol soovib andmeid Eestilt, siis tegeleb tema informat- siooni kogumisega. Kuna Eurocontrol on üleeuroopaline organisatsioon, siis üks osa Eneli tööst on kultuuridevaheliste erinevuste tundmine ja mõist- mine. Tuleb aru saada, millest probleemid on tekkinud, mis on ajalugu mingite protsesside taga, kuidas teised liikmesriigid asjasse

suhtuvad, tuleb leida liitlased, kellega koos oma tahet ja otsuseid läbi suruda. Väga suur osa on lobitööl, sest pea iga suurema protsessi eel tuleb kohtuda erinevate huvitatud osalistega ja nendega suhteid luua, hoida ja suunata. Teine pool on bürokraatia. See viimane ei tähenda üksnes digi- teenuste ja asjaajamise lihtsusega ära hellitatud eestlaste õudus- unenägu – paberimajandust, vaid kohati ka kaugest ajaloost kehti- vaid ja praegugi mõju avaldavaid otsuseid, millega muutuva maa- ilma keeristes nüüd tegelema peab. Kolmas osa on nüüdisaegse ühiskonna arengusuunad, mille võiks kokku võtta sõnaga jätkusuutlikkus. Just see on rohkem tähelepanu keskpunkti tulnud uus suund ja peegeldub muuhulgas ka selle üksu- se nimes, kuhu Enel on lähetatud. Green sky directorate tähendab just jätkusuutlikuma tuleviku poole vaatamist. Võib öelda, et Euro- controli eesmärk on aidata kaasa Euroopa lennuliikluse toimimisele kõige laiemas mõttes. Eesmärk on muuta seda sujuvamaks, ohutu- maks, efektiivsemaks ja käia kaasas innovatsiooniga. Rohelisus on väga teemaks läinud ja sellest ei pääse ka ECTL, sealt ka ühe direkto- raadi nime muutus. „Roheline nimi“ üksusel (direktoraadil) on alles aasta jagu ning põhimõtteliselt toetab osakond kõiki protsesse ja vaatab, milliste arengutega peab kaasas käima. Ja selleks, et Eesti saaks kaasa rääkida arengusuundades ja edasistes tegevustes, ongi Enel Rand Eesti esindajana seal. Ta on sild Eurocontroli ja Transpordiameti ning kõikide lennundusettevõtete vahel, mis võiksid olla seotud ECTL arengusuundade või tööga. Eurocontrolis tähendab jätkusuutlikkus muuhulgas seda, millised investeerimisplaanid heaks kiita, millised mitte. Et viisaastaku äri- plaan oleks jätkusuutlik ning et võimalikult palju uut ja uuenduslikku asutuse tegevustesse integreerida. Seoses sellega läheb Eneli töö kohati lennundusest päris kaugele. Näiteks praegu tegeleb ta len- nundustöötajate pensionitega. Kunagi Eurocontroli algusaegadel allkirjastati leping, et Eurocontrolist pensionile minevatele ametni- kele makstakse maksukompensatsiooni, st asutus maksab ka nen- de pensionitelt tasumisele kuuluvad maksud. 60 aastat hiljem kipuvad mõned aastakümnete eest tehtud otsused ja kombed ajale jalgu jääma ning moodustavad suure osa asutuse eelarvest. Seda- sorti finantssurve on osalt samuti jätkusuutlikkuse teema, millega Enel tegeleb, kuigi see pole otseselt Eestiga seotud. Kuid välja tooma selle peab, sest see aitab mõtestada, mida jätkusuutlikkus sisuliselt tähendada võib: töögrupis tegeletakse võimaluste ja lahenduste otsimisega, kuidas saaks eelarve raha kasutada selleks, milleks Eurocontrol loodi. Asutuse eesmärk on ohutum, efektiivsem ja jätku- suutlikum lennuliiklus.

Eurocontrolis tähendab jätku- suutlikkus muuhulgas seda, millised investeerimisplaanid heaks kiita, millised mitte.

101

TEEJUHT / NR 11

Powered by