Teejuht sügis 2024

uroopa Lennunavigatsiooni Ohutuse Organisat- E sioon ehk Eurocontrol on 1960. aastal asutatud rahvusvaheline organisatsioon mis ühendab 41 riiki , võrgustikku, mille praegune eesmärk on saavutada kesk- konda säästev ohutu ja tõrgeteta lennuliikluse korraldamine ning õhuruumi optimeerimine kogu Euroopas. Eurocontroli asutajaliikmeteks 1960. aastal olid Saksamaa ja Prantsusmaa ning Beneluxi riigid. Eesti liitus 2015. aastal, 2025. aasta 1. jaanuaril liitub Eurocontroliga 42. liikmena Island. Tõenäoliselt on liitujaid ka tulevikus, sest kliima- muutus puudutab kogu Euroopat. Eurocontroli loodud uudne teaduspõhine ja kompleksselt lennunduse keskkonnateemasid koondav FlyingGreen platvorm annab liikmetele eelise lennundust ajakohastada ning langetada tulevikku vaatavaid otsuseid. Platvorm annab tööriistad muutustega kohanemiseks ja meetmete rakendamiseks, mis kliimamuutuse mõjudega toime aita- vad tulla. FlyingGreen on rakendatav nii tsiviil- kui ka sõja- lennunduses – NATO liikmesriigid on lubanud uusi põhi- mõtteid järgida kogu lennunduse skaalal. Neli strateegilist tugisammast Eurocontroli FlyingGreeni platvorm põhineb neljal strateegi- lisel tugisambal, mille ühisnimetaja on keskkonnajalajälje vähendamine: Ÿ heitmekoguste vähendamine (NetZero); Ÿ üleminek säästvamale kütusele (Fuelling Decarb); Ÿ kliimamuutustele vastupidavuse suurendamine, et taga- da tõhus ja ohutu tegevus ( ClimAdapt); Ÿ lennunduse juurdepääsu kiirendamine rohelisele rahas- tamisele (DecarbFin). NetZero sammas võimaldab heitmekoguseid ja põhjalikku kütusekulu jälgimist mitmel tasandil, sh kogu võrgustik, erinevad õhuruumipiirkonnad (nt EL 27) ning riikide ja funkt- sionaalsete õhuruumiosade tasandil. NetZero võimaldab kasutajatel mõõta ja jälgida heitme- koguseid ning vaadata hinnangulisi heitmekoguseid tulevi- kus vastavalt erinevatele kasvustsenaariumidele, mis on visandatud Eurocontroli lennuliikluse prognoosis Aviation Outlook 2050. Need andmed on aluseks probleemsete vald- kondade väljaselgitamisel ja heitmekoguste vähendamisel. Platvormi abil saab välja töötada toimiva strateegia ja selle

FlyingGreeni platvorm põhineb neljal strateegilisel tugisambal, mille ühis- nimetaja on keskkonna- jalajälje vähendamine.

tulemusi mõõta. Näiteks võimaldab see hinnata kütusekulu ja heitmekoguseid, kui kasutusele võetakse nn rohelised lennukikütused. Fueling Decarb võimaldab praeguses versioonis kasutada rohelisele energiale ülemineku tööriista, millel on kolm põhi- funktsiooni, kasutaja asukohast lähtuvalt. Roheliste kütuste funktsioon hindab säästva lennukütuse (ingl Sustainable Aviation Fuel, SAF) ja vesinikkütuste toot- mispotentsiaali riigi kohta. Turukontrolli funktsioon tuvas- tab lüngad vajalike roheliste kütuste koguste ja tootmis- võimsuste vahel. Funktsioon Energy Estimator hindab rohe- liste kütuste tootmiseks vajalikke elektrikoguseid ja -tüüpe. Kliimariskide eelsõeluuringu tööriist ClimAdapt pakub sidusrühmadele abi, et hinnata nende arusaamist kliima- mõjudest, mida nad võivad kogeda. Seda saab kasutada otsustusprotsessi algatamiseks täieliku kliimariski hinda- mise jaoks ning on juhtrühmade jaoks toetavaks teadus- põhiseks tööriistaks. Fund Pathfinder on osa DecarbFin ist ning see teavitab kasutajaid Euroopa Liidu CO-heitmete vähendamise või 2 kliimaga kohanemise algatuse käimasolevatest rahas- tamisvõimalustest. Teenus pakub teavet erinevate prog- rammide kohta, tutvustab fonditaotluste parimaid tavasid ning toob näiteid edukalt rahastatud projektidest. Eurocontrol täiustab kasutajakogemusele tuginedes FlyingGreen platvormi pidevalt, samuti jätkub töö kliima- säästlike strateegiatega, et aastaks 2050 oleks saavutatud seatud kogu Euroopat hõlmav nullheitmega lennunduse eesmärk.

103

TEEJUHT / NR 11

Powered by