Teejuht sügis 2024

ÕHK

Järjekordne droon on lendu lastud, et sensorid ja radarid seda märgata saaksid.

raadiosagedus (ingl radio frequency , RF) sensoreid DTS- 2458; b. USA ettevõtte Echodyne EchoGuard 3D droonituvastuse radar; c. Hollandi ettevõtte BlueMark Innovations BV drooni kaug- tuvastus ID (Remote Identification) sensorit DroneScout 240; d. TrackDeep OÜ arendatud drooni kaugtuvastus ID sensori prototüüpi, mida kutsume TrackDeep Observeriks. Drone ID on traadita numbrimärk lähedalasuvate droonide tuvasta- miseks. See sisaldab põhiteavet nagu operaator, eesmärk ja prae- gune asukoht. Alates 2024. aasta jaanuarist kehtivad EL reeglid, mis muudavad nn otse- ehk eetrisse edastatud Remote ID kohustus- likuks üle 250-grammiste droonide puhul. Droonide edastatavat kaug-ID teavet saavad kasutada üldsus, õiguskaitseorganid, aga ka droonid ise, et anda paremat infot neid ümbritsevast õhuruumist. Kas saate öelda, kui palju on plaanis Tallinna sensoreid paigutada? Konkreetseid numbreid ma veel ei tahaks välja käia, kuna projekt pole lõppenud ja järelduste raporti koostamine on pooleli. Arvud kindlasti varieeruvad, sest süsteemi on võimalik luua eri tüüpi sensorite baasil või siis kombineeritult. Näiteks teoreetiliselt oleks võimalik Tallinna linnaruum katta vaid kuni 10 drooni kaugtuvastuse ID sensoriga. Mõistagi on sellise süsteemi puuduseks, et ta suudaks tuvastada ainult kaug-ID teavet edastavaid droone. RF sensorid ei võimalda jälle tuvastada droonide kõrgust. Posit- sioneerimiseks on vaja RF sensorid paigutada ülekattega, sest kui drooni lennutrajektoor jääb vaid ühe sensori vaatevälja, siis pole või- malik drooni asukohta trianguleerida. Seepärast peab RF sensorite paigutamisel lisaks tehnilisele tegevusraadiusele arvestama ka seda, et drooni lennutrajektoor jääks vähemalt kahe RF sensori vaatevälja. Rääkides ilma kaugtuvastus-ID-ta, kuritegelikel eesmärkidel või sõja- lisel otstarbel kasutatavatest spetsiaalsetest droonidest, siis parima tuvastuskindluse annavad spetsiaalsed droonituvastusradarid. Radarite puuduseks on väga kõrge hind, mis teeks suurte maa-alade katmise väga kalliks. Kui tõenäoline on, et juhtub mõni intsident? Räägitud on luuredroonidest, mis jälgivad meid, aga ka kõikvõimalikest muudest ohtudest droonidega seoses. Transpordiamet tegeleb praegu Tallinna õhuruumi riskianalüüsi

Selline näeb välja operaatori tavaline tööpäev.

Kõiki kohti, kus U-Space'i testiti, loomulikult avaldada ei saa. Öelda saab, et need on tavapilgust kõrgemal.

110

TEEJUHT / NR 11

Powered by