estlikkus ja sellega tegelemine on varasemast ajakajalisem K ning sellest tulenevalt on ka akadeemia oma arengukavas seadnud prioriteediks kestlikkusele oma tegevustes tähele- panu pöörata ja sellesse valdkonda panustada. Selleks, et akadee- mia tegevus kestlikkuses oleks eesmärgistatud ning tulemuslik, on oluline vastavate kompetentside määramine ning edaspidi ka oma- mine. Kestlikkuse teemade ning täpsemalt rohepädevustega seo- tud kompetentsimudelite uudsuse ning populaarsust koguva vald- konna tõttu pole üheski Eesti rakenduskõrgkoolis praeguse seisuga loodud kestlikkuse valdkonnas eraldi ametikohta, mistõttu on käes- oleva lõputöö teema aktuaalne ja aitab Eesti Lennuakadeemial 2025. aastaks eesmärke paremini täita. Lisaks Euroopa ja Eesti kliimaeesmärkidele on Sihtasutuse Kutse- koda 2021. aastal tehtud uuringu “OSKA ülevaade digi- ja rohepöör- deks vajalikest oskustest” tulemused suunatud ka haridusasutus- tele, kellel on oluline roll rohepöörde elluviimisel. Samuti on Rahvus- vaheline Tööorganisatsioon (ingl International Labour Organization , ILO) toonud välja, et tööjõus on vaja tõsta kõikide töötajate kesk- konnateadlikkust ning lisaks valmisolekule ja võimele õppida sääst- va arengu kohta tuleb ka võimaldada ligipääs roheoskuste omanda- misele. Seetõttu on oluline kestlikkuse pädevuste tõstmine nii aka- deemia töötajate kui ka tööturule suunduvate õppivate tudengite seas.
Triinu Tõnts
Eesti Lennuakadeemia vilistlane
Foto: erakogu
Lõputöö teemavalik ning teostus loob aluse akadeemias kestlik- kusega eesmärgipärasemalt tegelemiseks ning pakub kompe- tentsimudeli toel konkreetset ülevaadet kestlikkuse kompetent- sidest ning nende kirjeldustest. Lõputöö tulemuste põhjal valminud täiendatud kompetentsimudel on akadeemias kasutatav kestlik- kuse valdkonna kompetentside katmise otsustusprotsessis ning vajalike inimeste leidmisel ja koolitamisel. Kestlikkusteemadega tegelemine, valdkonna kaardistamine, võima- liku ametikoha loomine või esialgu olemasolevate töötajate tööüles- annete sõnastamine kestlikkusest lähtuvalt on akadeemia arengu- kava eesmärgi täitmiseks oluline. Käesoleva uurimistöö käigus loodud kompetentsimudel, mis kaardistab esmakordselt akadee- miale tähtsad teemad kestlikkuse valdkonnas, panustab oluliselt Eesti Lennuakadeemia kestlikkusalasesse arengusse.
Lõputöö eesmärgi täitmiseks loodi teoreetilise osa põhjal kompetentsimudel, mille asjakohasus selgitati välja kuue valideerijaga tehtud intervjuude teel. Kest- likkuse valdkonna kompetentsimudeli veelgi asja- kohasemaks muutmiseks toetuti valideerijate antud tagasisidele ning soovitustele ja parendati esialgset mudelit. Selleks, et vastata esimesele uurimisküsimusele – Millised on kestlikkuse juhi vajalikud kompetentsid ja kuidas neid kirjeldada Eesti Lennuakadeemiale looda- vas kompetentsimudelis? – loodi kirjanduse ülevaate põhjal kestlikkuse juhi kompetentsimudel ning määra- ti koos alakompetentsidega viis kompetentside vald- konda: kestlikkusväärtuste kandmine ning lennundus- valdkonna teadlikkus, kestlikkusteemade käsitamine, lennuakadeemia kestliku arengu kujundamine, eest- vedamine, enesejuhtimine. Kompetentside kirjeldami- seks loodi iga valdkonna kohta kirjeldused, mis selgi- tasid täpsemalt oodatavaid teadmisi, oskusi, väärtusi, hoiakuid ja tegevusi. Valdkondade kirjeldused on toodud välja lõputöö lisades (leitav Eesti Lennuaka- deemia raamatukogu veebilehelt). Vastamaks teisele uurimisküsimusele – Mil määral on kestlikkuse juhile loodud kompetentsimudel Eesti Lennuakadeemias asjakohane? – saadi valideerijatelt tagasiside, et kom- petentsimudel on mahukuse tõttu asjakohane pigem valdkonna mudelina, mitte ühe ametikoha (kestlik- kuse juhi) mudelina.
EESTI LENNUAKADEEMIA KESTLIKKUSE VALDKONNA KOMPETENTSIMUDEL Märkus: kompetentsimudelis ei käsitleta baasoskusi, sest akadeemia tööta- jatel loetakse baasoskused vaikimisi olemasolevateks, kuna sotsiaalsed osku- sed on tuletatud akadeemia väärtustest, mis on akadeemias töötamiseks esmatähtsad.
Kestlikkus- väärtuste kandmine ning lennundus- valdkonna teadlikkus
Enesejuhtimine
Eesti Lennuakadeemia
kestlikkuse valdkonna kompetentsi- mudel
Kestlikkus- teemade käsitamine
Eest- vedamine
ning tuleviku- pädevus
Lennuakadeemia kestliku arengu kujundamine
Allikas: autori joonis
115
TEEJUHT / NR 11
Powered by FlippingBook