Teejuht sügis 2024

VESI

Muuga sadama kogemuse pealt õpitu aitab autonoomsuse arengule hoogsalt kaasa ning ei ole välistatud, et tulevikus toimetavad iseveokid ka avalikus ruumis.

Inimoperaator kindlustab toimetuleku ebatavaliste või ootamatute olukordadega, milleks iseveokid veel suutelised ei ole.

vara haldamise pakett. Meie veokid on loodud toime tulema keeru- kate töökeskkondade ning karmide ilmastikuoludega. Veokisse on integreeritud tipptasemel sensorid, autonoomsusmoodul ning tõrkekindlust tagavad süsteemid, et garanteerida kauba ja inimeste turvalisus. Operaatori kontrolljaamas saab nn kaugjuht masinatel silma peal hoida ja vajadusel sekkuda, et sujuv töövoog oleks tagatud. Ühe operaatori vastutada on neli sõidukit, kuid tulevikus see arv kasvab. Sõidukite arv sõltub ka kliendi töökeskkonnast. Tarkvara haldamise pakett on koondplatvorm, mis ühendab termi- nali operatsioonisüsteemi ja hallatavat autoparki. See võimaldab sõidukipargi operaatoritel töövool silma peal hoida, otsuseid vastu võtta ning tagada operatiivsus. Mis on veel tarvis teha, et saavutada sõidukite inimoperaatorita autonoomsus? Meie hinnangul ei ole lähiaastatel inimoperaatori täielik kõrvale jät- mine realistlik. Isegi kui meie veokid saavad 99% ulatuses täieliku autonoomsuse, tuleb ikka ette keerulisi või ainulaadseid olukordi, kus inimese sekkumine on vältimatu. Seega tõrgeteta töö taga- miseks peame ka nn kaugjuhti protsessi osana hoidma.

Ükski praegune lahendus ei paku kohe toimivat, sidusat ja majan- duslikult mõistlikku alternatiivi. Täielikult autonoomset lahendust koos turvalisuse ja töökindlusega kõikides oludes, kus meie kliendid opereerivad, ei ole lihtne pakkuda. Paindlikkus ja usaldusväärsus on meie klientidele üliolulised, seega kaasame oma ahelasse ka inimese. Inimoperaator kindlustab toimetuleku ebatavaliste või ootamatute olukordadega, milleks iseveokid veel suutelised ei ole. Niiviisi saame tagada klientidele meelerahu, et nende protsessid pooleli ei jää, ja ka oma lahendust kiiremini laiendada.

Kuidas Muuga sadam iseveokite katselavaks valiti? Mis edasi saab?

Milline on teie ideaalne tulevikuvisioon logistikasektoris? Mis seda takistab?

Eesti on maailmakuulus oma tehnoloogilise suunanäitaja staatuse poolest – eestlased on uutele tehnoloogiatele ja innovatsioonile avatud. Kui alustasime läbirääkimisi Hamburger Hafen und Logistik AG ehk HHLA-ga, oli selge, et parim võimalik variant meie tehno- loogia testimiseks on HHLA TK Estonia Muugal. Pärast rohkem kui aasta väldanud katsetamist ja arendustööd oleme jõudmas tase- mele, kus saame kasutuse HHLA TK Eesti töötajatele üle anda. Praegu on Muugal kaks operaatori kontrolljaama ning kaks auto- noomset veokit, mille ülesanne on konteinerite käitlemine. Mõlemad sõidukid on sadama töövoogu täielikult integreeritud ning töötavad sujuvalt koos ülejäänud laevabrigaadiga. Loomulikult kasutame neid veokeid ka edasiseks arenduseks ja uute tööülesannete katse- tamiseks. Oleme senise arenguga Muuga sadamas väga rahul – HHLA TK Estonia aitas tehnoloogia integreerimisega ja kohandas terminali operatsioonisüsteeme nii, et meie veokid saavad kõiki tööülesan- deid automaatselt täita. Kuidas teie veokid toimivad? Meie lahendus koosneb lihtsustatult kolmest osast – Fernride'i toega autonoomne sadamaveok, operaatori kontrolljaam ning tark-

Kui rääkida täielikust isejuhtivusest avalikel teedel, on isejuhtivate sõidukite proovikiviks tee ja keskkonna jagamine inimjuhtidega. See on võimalik, kuid mitte lähiajal. Tehnoloogia muutub üha töökindla- maks, kuid sõidukite täisautonoomsuse saavutamiseks on vaja selliseid lahendusi nagu pakub Fernride, mis kaasavad ka inimfaktori ning arendavad pidevalt tehnoloogiat edasi. Tehnoloogia arendamise vajalikkus on vaid mündi üks külg – olulised on ka avalikel teedel täielikku isejuhtimist puudutavad sea- dused ja regulatsioonid, mida tuleb kindlasti viimistleda ja selge- maks muuta. Isegi kui tahame saavutada olukorda, kus kaupade transportimine käib inimjuhtideta, algab kõik arendustööst suletud territooriumil. Kui lahendus muutub seal kasutatavaks, saame mõelda ka avatud ruumis liikumisele. Kuid see ei toimu üleöö.

Iselaadi veokid toimetavad sadamas inimoperaatori valvsa pilgu all.

26

TEEJUHT / NR 11

Powered by