Kopter AugustaWestland AW139 on merepäästes asendamatu abiline näiteks pinnaltpääste töödel. Kopteri lennukiirus on kuni 145 sõlme, see mahutab kuni 11 inimest. Politsei- ja Piirivalveametil on kolm kopterit.
JRCC ehk Joint Rescue Coordination Center nimetus tuleb rahvus- vahelistest nõuetest. Kõik riigid, millel on mereterritoorium, peavad looma otsingu- ja merepääste võimekuse. Võimalusel ühendatakse piirkonna lennu- ja merepääste teenistused üheks koondasutuseks. Nii on seda tehtud ka Eestis ja keskus tegutseb praegusel kujul 2018. aastast. Keskuses töötavate inimeste täpset arvu ei saa paraku öelda, sest see ei kuulu avalikustamisele. Seadusi, mis üksuse tegevust reguleerivad, on kaks: politsei- ja piirivalveseadus ning lennundusseadus. Ohuolukorda sattunud või kaduma jäänud inimese, veesõiduki, õhusõiduki või sõiduki otsimise ja päästmise korraldus Eesti päästepiirkonnas on määratud kindlaks Vabariigi Valitsuse 30.06.2022 määrusega nr 65 „Otsingu- ja päästetööde tegemine Eesti päästepiirkonnas (SRR) ning reos- tuse avastamise ja likvideerimise kord Eesti merealal ja piirivee- kogudel“. Eestis on päästevaldkond reguleeritud rahvusvaheliste normide kohaselt. JRCC ülesanne on võtta vastu hädaabiteated, reageerida ning teavi- tada vastavaid üksusi juhtunust ning saata välja abi. JRCC kesku- sesse laekub hädaabikõnesid iga päev, suvel on teateid segedamini. Juhtumiteateid võetakse vastu nii telefonitsi, mereraadioside, COS- PAS-SARSAT, INMARSAT süsteemi vahendusel kui ka muul viisil. Juhtumite lahendamisel käivitub kindel tegutsemisahel, selle tõhu- susest kõneleb asjaolu, et ükski juhtum lahenduseta ei jää. Otsingu- ja päästetööde läbiviimise eest vastutab JRCC Tallinnas töötav asjakohase väljaõppega ametnik (SMC), kelle juhtida on ² sündmuste käik algusest lõpuni, kui kõik ellujäänud on päästetud ja toimetatud ohutusse kohta või kui arvestades kõiki sündmust puu- dutavaid asjaolusid ja mõjutavaid tegureid ei anna edasine hädas- olijate otsimine enam tulemusi. Millised on nõuded ametnikele, kes JRCC-s töötavad? Kas neil tuleb lisaks omandada ka mingeid eriteadmisi? Kõikidele uutele JRCC-s tööle asuvatele ametnikele on nõue, et neil oleks lennundus- või merendusalane kõrgharidus ja vähemalt ühe- aastane erialane töökogemus. Koolitused, mida läbitakse, baseeruvad rahvusvahelisele Internatio- nal Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual ehk IAM- SAR-i nõuetel. Lisaks toimuvad regulaarsed harjutused, praktilised Eesti päästepiirkonna tutvumisega seotud ülesanded ja ka pääste- operatsioonide juhtimise simulatsiooni harjutused. Kõige pikaajalisema staažiga töötajad on tööl alates keskuse eelkäija loomise hetkest ehk meil on inimesi, kellel on ligi 30 aastat merepääste kogemust.
Suur osa merepääste vabatahtlikest ühendustest kasutavad . RIB-paate
ne vahetus alustab kell üheksa. Alustav toimkond saab lõpetavalt vahetuselt ülevaate valve jooksul toimunud sündmustest ning antakse üle pooliolevad tegevused, mis võivad olla näiteks SAR- sündmused, maismaasündmused, haiglatevaheline transport jt. Uuele toimkonnale antakse ülevaade üldisest olukorrast merel ning töösaali ja seadmete seisukorrast. Vahikorra alguses toimub hom- mikune Lennusalga briifing, mille käigus tutvustatakse planeeritud päevategevusi ja kooskõlastatakse päevaplaan.
Sõltuvalt juhtumist otsustab SMC, kas kaasata sündmuse lahendamisele ka vabatahtlikud merepäästest. Kuidas toimib
Kirjeldage palun ühte tavalist tööpäeva JRCC Tallinna keskuses. JRCC Tallinn on ööpäev läbi valves, vahetus kestab 12 tundi. Päeva-
² Otsingu- ja päästetööde juhtumi koordinaator ( search mission coordinator ) – asjakohase väljaõppega JRCC Tallinna ametiisik, kes on määratud juhtima konkreetse juhtumi otsingu- ja päästetöid Eesti päästepiirkonnas.
33
TEEJUHT / NR 11
Powered by FlippingBook