temperatuurides ja reageerida kiiresti võimalikele ohtudele, nagu temperatuuritõus või aku ülekuumenemine. Intervjuu käigus tuli välja, et see ohutusmeede on kasutusel ainult Tallinki laevadel. Lisaks on laeval spetsiaalsed tuletekid ja sprinklersüsteem, mida saab vajadusel kasutada sõidukite jahutamiseks. Spetsiaalsed tuletõrjeõppused, mis keskenduvad elektriautode tule- kahjudele, on oluline osa laevapere väljaõppest. Need õppused viiakse läbi ekspertide juhendamisel ning neid on korraldatud regulaarselt, et hoida laevapere valmis igasugusteks hädaolukorda- deks. Lisaks on laevadel spetsiaalsed vahendid, nagu liitiumioon- aku kustutid, mis on mõeldud just elektriautode tulekahjude efek- tiivseks kustutamiseks. Investeerida täiendavatesse seire tehno- loogiatesse, nagu täiustatud infrapuna- ja termokaamerad, mis suudavad veelgi täpsemalt tuvastada temperatuuritõuse ja potent- siaalseid tulekahjupunkte – seda praktikat kasutab intervjueeritud neljast laevafirmast ainult üks, ent see oleks kindlasti väga kasulik investeering ka teistele ettevõtetele. Investeeringute tegemine on vajalik, kuna võib eeldada, et elektriautode kasutamise suurene- misega kasvab ka nende vedu laevadel. Kokkuvõte Laevandusele ja meretranspordile on elektriautode populaarsuse kasv toonud uued riskid, sealhulgas tulekahju riski, mis nõuab eriväljaõpet ja -varustust. Laevafirmad on sellest riskist üha teadli- kumad ning viimastel aastatel oluliselt parandanud valmisolekut ja võimekust elektriautode tulekahjude käsitlemiseks laeval. Laevaperede teadlikkus ja valmisolek elektriautode tulekahjudele reageerida on oluliselt kasvanud. Siiski, elektriautode tulekahjud on endiselt suhteliselt uus ja vähe uuritud teema, mille tõhusad käsitlemisviisid on alles välja arendamisel. Edu võti peitub kiiretes ja otsustavates tegutsemisviisides, mis põhinevad pidevalt arenevatel teadmistel ja praktilistel kogemustel. Laevafirmade töötajad on saanud koolitusi, mis suurendab nende suutlikkust tulekahjudele kiiresti reageerida. Tänu regulaarsetele õppustele on ohutus- vahendid ja -protseduurid paranenud, tagades tõhusama reageeri- misvõime. Samas, kuna elektriautode tulekahjud on keerulised ja ettearvamatud, on oluline jätkata pidevat koolitust ja praktilist harju- tamist. Ühtsete reeglite abil saaks riske paremini hallata ja kiiresti hädaolukordadele reageerida. Elektriautode meretransport on valdkond, mis nõuab pidevat tähele- panu ja arendust. Ohutuse tagamine on võimalik läbi põhjaliku riskianalüüsi, spetsiaalsete ohutusprotseduuride rakendamise ja tiheda koostöö abil kõigi osaliste vahel. Laevafirmad, oma ala spetsialistid erinevatest liitudest, organisatsioonidest ja ühingutest ning elektriautode tootjad peavad jätkuvalt panustama uute tead- miste omandamisse ja parimate praktikate väljatöötamisse, et tagada ohutu ja tõhus elektriautode transport merel.
Foto: Adobe Stock
avariiliste elektriautode puhul. Laevafirmade kasutatavad standar- did ja protseduurid elektrisõidukite käsitlemisel võivad põhjustada segadust ja ohutusriskide suurenemist. Näiteks kui üks laevafirma järgib ohtlike kaupade mereveo koodeksit ja teine järgib Euroopa Meresõiduohutuse Ameti suuniseid, võivad nende vahel tekkida olulised erinevused ohutusnõuetes ja -protseduurides. Viking Line'i puhul on oluline broneeringu tegemisel märkida, et tegemist on elektrisõidukiga. Registreerimisel saavad need autod spetsiaalse sildi, mis paigaldatakse tuuleklaasile. See on oluline teave laeva tuletõrjegruppidele, kuna elektrisõidukite tulekahjud erinevad sisepõlemismootoriga autode omadest. Vastav silt aitab tuletõrjegruppidel paremini valmistuda ja reageerida tulekahju korral. Rahvusvaheliste ja piirkondlike regulatiivsete organite koostöö, et ühtlustada standardid ja protseduurid elektrisõidukite käsitlemisel võiks hõlmata ohtlike mereveo kaupade koodeksit ja Euroopa Meresõiduohutuse Ameti suuniste ühtlustamist, et tagada ühtne ohutustase kõigis laevafirmades.
Ohutuse ja stabiilsuse tagamine ning hädaolukordade käsitlemine
Ohutuse tagamiseks kasutatakse autotekil infrapuna kaameraid, mis võimaldavad ohutusringkäikude ajal tuvastada anomaaliaid
39
TEEJUHT / NR 11
Powered by FlippingBook