MAA
Foto: Ylle Rajasaar
Tõuksid võiksid ideaalis parkida niiviisi, kuid sellist pilti tihti ei avane.
Joobe piirmäär aitab nii politseid kui ka liiklejaid Varem kehtinud seaduse järgi oli keelatud kergliikuriga joobeseisun- dis sõitmine. Politsei- ja Piirivalveameti ettepanek oli kehtestada jalgratturitele ja kergliikurijuhtidele alkoholi maksimaalne piirmäär 0,25 mg/l ehk 0,5 promilli. Küsimusele, miks mitte jääda nulltolerantsi juurde, vastab Sirle Loigo, et politsei peab joobeseisundi puhul tuvastama väliselt tajutava häirituse ja muutuse inimese kehalistes või psüühilistes funktsioonides ja reaktsioonides. „Sellisel viisil tuvastamine on subjektiivne, kuna politseil puuduvad meditsiinilised teadmised, et määrata neid muutusi. Samuti võib liiklejale endale olla ebaselge, millal võib sõita ja millal mitte.“ „Sellisel viisil joobe tuvastamine on ka ajamahukas. Selge piirmäära kehtestamine loob liikleja jaoks selgema arusaama ja võimaluse enne liiklusesse minekut enda joovet kontrollida ning see lihtsustaks politsei jaoks kontrollimise protsessi, vähendaks ajakulu ning kaoks subjektiivsus otsustamisel,“ lisab Loigo. Kuna jalgrattur, kergliikurijuht ja pisimopeedijuht on erinevalt mootorsõidukijuhist õnnetusse sattudes ohuks eelkõige iseendale ja vähem teistele liiklejatele, on neile kehtestatav piirmäär mõnevõrra kõrgem mootorsõidukijuhile kehtestatud piirmäärast.
laboratoorsetest kui ka juhi käitumist hindavatest uuringutest. Küsimust arutati 2023. aasta juunis toimunud Vabariigi Valitsuse liikluskomisjoni koosolekul, kus komisjoni liikmed, sealhulgas nii liikluseksperdid kui ka Politsei- ja Piirivalveameti esindajad soovi- tasid jalgratturi, kergliikurijuhi ja pisimopeedijuhi alkoholi maksi- maalse lubatud piirmäära kehtestamist 0,50 milligrammini. Seejuures on arvestatud seda, et mootorsõidukiga sõites on ohud tulenevalt suuremast liikumiskiirusest ja seetõttu lühemast reakt- siooniajast suuremad, mistõttu on lubatud piirmäärad erinevad. „Ehkki inimeste alkoholitaluvus on erinev, hakkab uuringute põhjal üle 0,50 milligrammi alkoholi ühes grammis veres avaldama mõju kõigi juhtide juhtimisvõimele. 0,50 milligrammi juures vähenevad märgatavalt juhi otsustusvõime ja tähelepanu jagamise võime, pärsitud on pidurdamise, sõiduraja vahetamise ning rooli (juhtraua) pööramise võime,“ sõnab Tähepõld. Mis edasi? Rääkides aga edasistest sammudest, näiteks kergliikurite liiklus- registrisse kandmisest ning kindlustamise kohustuse kehtestami- sest, kergliikurite kõnniteel liiklemise keelamisest või Pariisi eeskujul üleüldse kesklinnas renditõukside keelamise, on Kliimaminis- teeriumi seisukoht selge – neid meetmeid ei toetata.
„Pariisis toimus kergliikurite keelustamiseks rahvahääletus. Eestis on kergliikurite kasutamine aga inimeste seas kasvutrendis.
Margus Tähepõld lisab, et piirmäära kehtestamisel on lähtutud nii
64
TEEJUHT / NR 11
Powered by FlippingBook