Suurkask. Lisaks on projekt saanud kajastust erinevates meedia- väljaannetes, näiteks jõudis sotsiaalmeedia Invest in Estonia artikkel kaudu üle ühe miljoni inimeseni. Ta toob välja, et 2021. aastal viisid Tallinna Tehnikaülikooli ja Stratumi inseneribüroo läbi uuringu, et hinnata Smart Crosswalk lahenduse – mis on Põlva nutitee oluline osa – mõju liiklusohutusele. Uuring näitas, et tänu nutika ülekäiguraja varajasele valgussignaalile, mis andis juhtidele rohkem aega reageerida ja sõidukit varem aeglustada, vähenes reguleerimata tänavaületuskohtade konfliktide tõenäosus 40%. Nutitee parandab linna liiklusohutust ja kujundab ümber inimeste liiklusharjumused, tõstes nende tähelepanelikkust ning hoolivust teiste liiklejate suhtes. Aja jooksul harjuvad juhid uute normidega, mis toob kaasa püsivaid muutusi sõidukäitumises isegi siis, kui kohest tagasisidet pole. Eeldatakse, et Põlva juhid suudavad hoida oma sõidukil ettenähtud kiirust ka nendel teedel, kus keskmist kiirust ei mõõdeta. Rahulikum liiklus tõstab kogu linnakeskkonna kvaliteeti Põlva nutitee on Suurkase sõnul lahendus, mida võiks oma piirkonnas algatada iga vald või organisatsioon. „See on uuenduslik, ohutu, hõlpsasti rakendatav ja muudab teed kõigi jaoks turvali- semaks. Alati on parem ennetada igasugust võimalikku kahju, mitte tegeleda tagajärgedega. Liiklust rahustavad meetmed toovad kaasa vähem õnnetusi, vähendavad või väldivad surmajuhtumeid ja raskeid vigastusi. See mõjutab otseselt inimeste elukvaliteeti. Liiklusõnnetustega seotud kulud on ju märkimisväärsed, ulatudes 1–3%ni riikide SKT kohta. Samuti vähendab rahulikum ja sujuvam liiklus kütusekulu ja heitgaase, aidates kaasa keskkonnasääst- likkusele. Ja rahulikum liiklus tõstab kogu linnakeskkonna kvaliteeti.” Nutitee projektiga soovib Põlva vald anda teistele omavalitsustele ja riigiasutustele nagu Politsei- ja Piirivalveamet, Liikluskindlustusfond, Transpordiamet jne võimaluse kasutada ja arendada nutitee lahendust, luues just nende valdkonnale või probleemidele kohandatud lahendusi. Näiteks uurida Eestis liikluskindlustuseta ringi liikuvate autode arvu, eesmärgiga tõsta riiklikku liiklusohutust. Lisaks osaleb Põlva vald koos Tallinna Tehnikaülikooli, Riia, Cesise ja Valgaga FinEst Targa Linna Tippkeskuse turvalise koolitee koos- tööprojektis, mis võimaldab analüüsida õpilaste, õpetajate ja teiste iga päev koolis käijate liiklusohutust koolidesse viivatel marsruutidel ning hinnata liiklusohutust koolide läheduses. Põlva partnerid nutitee väljaarendamisel olid Bercman Technolo- gies AS ja selle tütarettevõte Krakul OÜ. Bercman on Nasdaq First North börsil noteeritud tehnoloogiaettevõte, mis on spetsialisee- runud arendusteenustele, patenteeritud toodete loomisele ja terviklike tehnoloogiasüsteemide tarnimisele. Krakul on Eesti juhtiv asjade interneti ja autonoomsete süsteemide arendaja, pakkudes toote terviklahendusi ideest prototüübi ja tootmiseni. Projekti toetab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest.
Nutitee on liiklusohutust tõstev lahendus, mille eesmärk on koguda sisendandmeid ja luua nende põhjal kõigile parim võimalik elukeskkond.
kohta isikupärastamata andmete kogumiseks kaameraid ja radareid, mis salvestavad tänavat ületavate jalakäijate arvu ja suuna ning ülekäiguradu läbinud sõidukite arvu, tüübi ja keskmise kiiruse. Teele on paigaldatud ka õhukvaliteedi mõõtepunkt. Suurkask nendib, et üks ületamist vajav väljakutse oli inimeste teadmatus ja arusaamatus projekti vajalikkusest. „Pidime teavitama neid, et nutitee on liiklusohutust tõstev lahendus, mille eesmärk ei ole jälgida ega karistada, vaid koguda sisendandmeid ja luua nende põhjal kõigile parim võimalik elukeskkond. Sellele aitas kaasa ohutuse tegelik tõus juba esimestel kasutusnädalatel. Oleme saanud palju tagasisidet kohalikelt elanikelt, kes olid selle lahenduse eest väga tänulikud näiteks talvel, kui Eestis on palju lund ja vähe päevavalgust ning nähtavus tänavatel on kehv. Tänu ülekäiguradasid tähistavatele vilkuvatele tuledele märkavad autojuhid jalakäijaid senisest palju varem.” Kiiruseületajate arv on vähenenud Projekti käivitamisel registreeriti ligi kahel protsendil sõidukitest keskmiseks kiiruseks üle 65 kilomeetri tunnis. 2024. aasta jaanuari teise nädala andmetel langes see näitaja 0,1 protsendini, kuhu see on ka püsima jäänud. Kokkuvõttes on nutiteel keskmine kiirus langenud 52 km/h-lt 48 km/h-le, tuues kaasa muutuse sõidukijuhtide käitumises. Nutitee võimaldab Põlva vallal koguda reaalajas liiklus- ja keskkonnaandmeid, hõlbustades andmepõhist otsuste tegemist. Nutitee aktiivsena olemise ajal on Põlva suurima jalakäijate läbivusega kolmel ülekäigurajal loendatud mõlemal suunal kokku 172 066 jalakäija teeületust. Põlva 10 suurema sõidukitihedusega ülekäigurajal on tuvastatud mõlemal suunal kokku 2 483 751 sõiduki läbimist. Kiirust ületanud sõidukeid oli 1. jaanuari 2024 seisuga 2,37% ning 8. jaanuari 2024 seisuga ainult 0,52%. „Nutikate ülekäiguradade kasutuselevõtt ja keskmise kiiruse mõõtmise süsteem on muutnud Põlva kesklinna turvalisemaks nii jalakäijatele kui ka autojuhtidele. Sellest algatusest võidab iga põlvalane ja iga Põlvat külastav inimene – kesklinna liiklus on rahulikum ja seeläbi turvalisem nii eakale kui ka lapsele,” ütleb
70
TEEJUHT / NR 11
Powered by FlippingBook