Teejuht sügis 2024

MAA

Tulemused Eesti pilootprojekti tulemused näitavad, et sõidukijuhtide ohutus sai 96% teedest vähemalt kolm tärni. Sealhulgas neli tärni sai 10%, kolm tärni 86% ja kaks tärni 3,5% teedest. Mootorratturite, jalakäijate ja jalgratturite ohutuse hinnangud on madalamad. Kolm tärni või rohkem sai mootorratturite ohutuse hindamisel 35% teedest, jalg- ratturite ohutuse hindamisel 20% teedest ning jalakäijate ohutuse hindamisel vaid 7,3% teedest. Ohutumate teede investeerimisplaan on strateegiline lähenemisviis, mille eesmärk on teede ohutustamine kindlaksmääratud ajavahe- miku jooksul, mis tavaliselt hõlmab 20 aastat. Soovitatavad meet- med hõlmavad turvapiirete paigaldamist, lisaradade ehitamist, täristite paigaldamist ning jalakäijate ja jalgratturite kergliiklusteede täiendamist. Nende meetmete prognoositav kogumaksumus on ligikaudu 7,77 miljonit eurot, samas kasu ja kulude suhe on 1,58. Ohutumate teede investeerimisplaani rakendamine peaks 20 aasta jooksul ära hoidma 33 liikluses hukkunut ja raskelt vigastatut.

Pilootprojekt näitab, et sõidukijuhtidele on juba praegu enamik Eesti teedest suhteliselt ohutud. Mootorratturite, jalakäijate ja jalgratturite ohutus vajab aga märkimisväärset parandamist. Kolm tärni või roh- kem hinnangu saavutamiseks mootorratturite jaoks on vaja ohutust tõsta ligi 18% teedest ja jalgratturite jaoks igal neljandal teel. Jala- käijate puhul on soovitatavad muudatused suunatud kahe tärniga hinnatud teede ohutuse parandamisele. Kokkuvõttes näitab Eesti rahvusvahelise teede hindamise program- mi tärnhindamise pilootprojekt, et olemasolevate meetmete efektiiv- sus on sõidukijuhtide seisukohast kõrge, kuid toimetulekuks on vaja- lik sihitud investeeringud ja infrastruktuuri täiustamine, et vähen- dada liiklusõnnetuste riski ja parandada kõigi liiklejate ohutust. Järgmisena on plaanis Eesti teelõike hinnata Euroopa Liidu võrgus- tikuülese teede hindamise metoodikaga. Kahe metoodika piloot- projektide tulemuste võrdlus aitab valida, kumb tegutsemisviis sobib paremini Eesti kõigi riigiteede hindamiseks.

HINDAMISTULEMUSED

SÕIDUKIJUHT

HINNE

JALGRATTUR

MOOTORRATTUR

JALAKÄIJA

Pikkus (km)

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

Pikkus (km)

Pikkus (km)

Pikkus (km)

Tärnid

0 9,7 80,8 3,3

0 3 30 57,8

0 10 86 3,5

0 3,2

0 1,5 5,3

0 1,6 5,7

8,3 4,5 6 12,8 3

8,80 4,80 6,40 14 3,20 63 100 20,05

32 62 3,2 0 100 35,18

16,3 11,5 59,2 93,8 6,80

17 12 63 100 7,25

0 0 93,8 90,50

3 0 93,8 33,00

0 0 100 96,48

Pole rakendatav KOKKU 3 või rohkem

59,2 93,8 18,80

HINDAMISTULEMUSED PÄRAST OHUTUMATE TEEDE INVESTEERIMISPLAANI RAKENDAMIST

SÕIDUKIJUHT

HINNE

JALGRATTUR

MOOTORRATTUR

JALAKÄIJA

Pikkus (km)

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

P rotsent ( % )

Pikkus (km)

Pikkus (km)

Pikkus (km)

Tärnid

0 1,6 6,6 28 0,32 63 100 8

0 12 41 47

8,3 4,5 14,7 7,1 0 59,2 93,8 27,5

8,80 4,8 16 7,6 0 63 100 29

0 11,5 38,1 44,2

0 1,5 6,2 26,6 0,3 59,2 93,8 7,7

0,43 60 40

0,4 56 37,4

0 0 0

0 0 0

0 0 100 53

0 0

Pole rakendatav KOKKU 3 või rohkem

93,8 49,6

100 100

93,8 93,8

Muutus : 3 tärni või rohkem võrreldes hetkeolukorraga

3,5%

2%

25%

17,7%

78

TEEJUHT / NR 11

Powered by