Teejuht sügis 2024

Fotod ja video: kaitsevägi

Silla purustamine lõhkamise teel andis kaitseväele hindamatut lõhketööde praktikat, mida igapäevateenistuses ei ole võimalik saada.

teadmisi ja oskusi sildade kui taktikaliste tugipunktide juures viivitustegevuste läbiviimisel. Samuti oli mõlemapoolne soov katse- tada objekti lõhkamist, et lisaks kogemuste omandamisele kaardis- tada ka olulised nüansid, et edaspidi projekteeritavatel sildadel oleksid kohe olemas vajalikud laengukambrid lõhkeainele. Nii kutsutigi ellu Tusti silla varistamise projekt, sest asukoht ja objek- ti suurus olid sobivad, samuti polnud Tännassilma jõel Tusti silla piir- konnas keskkonnaalaseid kitsendusi. Tusti sild varistati 2024. aasta 12. juunil kell 12. aitseväe pioneerid K valmistasid silda varistamiseks ette kaks päeva. Kaasatud oli ka Transpordiameti lepingupartner GRK Eesti AS, kes eemaldas sillalt materjale, et vähendada vette langeva sodi kogust. Tusti silla lõhkamine kulges igati ootuspäraselt ja peaaegu nii nagu planeeriti – kuigi seda eeldati, ei langenud sild tervikuna jõe põhja. Samas kaitseõppe eesmärk oli täidetud – varistatud silda ei olnud võimalik enam ületada, sest keset silda jäid püsti seisma vanad sambad, talad kaotasid kandevõime ning ka silla kaldasambad olid purustatud. Kuna tegemist oli reaalse objektiga tsiviilkeskkonnas, kus lõhke- tööde ettevalmistamisega kaasnevad kahjud peavad olema välistatud ning lõhketööd ei toimunud kaitseväelastele tuttavas keskkonnas, siis võimaldas silla purustamine lõhkamise teel anda osalejatele hindamatut lõhketööde praktikat, mida igapäevateenis- tuses ei ole võimalik saada. Seetõttu olid Tusti silla varistamist tul- nud vaatama ja kogemusi hankima ka Eesti liitlasvägede üksused nii Prantsusmaalt kui ka Ühendkuningriigist.

Tusti silla varistamine.

usti sild valmis 1968. aastal. Silla raudbetoonkonstrukt- T siooni elueaks oli planeeritud 50 aastat. 2024. aastal oli Tusti sild juba 56-aastane ning vanusest andis märku tala- ja tugisambakonstruktsioonide väsinud ilme. Konstrukt- sioonide väsimust oli tunda ka sillast üle sõites ning nii enne kui ka pärast silda olid tuntavad ebatasasused tähistatud juba alaliste liiklusmärkidega. Tusti sild oli niivõrd amortiseerunud, et seda ei olnud otstarbekas remontida, mistõttu otsustati ehitada uus sild. See andis hea võimaluse Transpordiameti ja kaitseväe koostööks, sest juba pikka aega oli püütud leida lõhkamise teel varistamise õppe- objektiks sobivat silda. Silla varistamise eesmärk on koguda

81

TEEJUHT / NR 11

Powered by