Teejuht talv 2024

VESI

Tehase tehnoloogiline võimekus on 40-tonnise massiga valmis - tooted. Arvestades, et Eesti teedel liikuvate treilerite lubatud kaal on 24 tonni ning Soomes ja Rootsis 28 tonni, on kõik sellest raskemad veosed eritransport. „Seda ei tule tihti ette, ent see võimalus on olemas,” sõnab Prodel. „Mõõdame oma võimekust meetrites – betoonitsehhis on see 24 meetrit ja puidutsehhis 50 meetrit päevas. Kevadel töötasime 120-protsendilise täituvusega ning praegu projekteerime tehase pikendust. Palju kasutame ka Lääne-Virumaa tublide partnerite abi, kelle juures laseme enda jooniste järgi toota näiteks metalltooteid.” Kui komplekt on viimase mutrini tehases valmis komplekteeritud, tõstetakse see autodele ning sõidetakse kolonnina objektile, kus see kohapeal kokku monteeritakse. Objektil ei toimu ei puurimisi ega saagimist. Prodeli sõnul liigub kogu ehitus suunas, et kohapeal ainult monteeritakse, sest sellega tõuseb tarne kiirus, kuluefektiivsus ning kvaliteet. Kõik toodetakse kontrollitud tingimustes ning Top Marine ehitustäpsus on 5 mm, seega on neil väga suur täpsus saavutatud isegi kilomeetreid pikkade kaide puhul. Lisaks on meil olemas sukeldumisvõimekus, aga seda kasutatakse pigem järelkontrolliks. „Meil on neli toodet: üleni betoonist ja puitlaudisega ujuvkaid, plast - ujukid ning puidust ujumiskaid. Aastatega on muutunud tootmises nii mõndagi, näiteks on muutunud immutusvahendid: 1990. aastatel immutati puitu selle püsivuse saavutamiseks arseeniga, mis nüüd on keelatud. See omakorda on vähendanud küll puitkonstruktsioo - nide eluiga, ent on samas loodussäästlikum. Meie toodete puit - konstruktsiooni eluiga on 20, betoonil 50 aastat,” räägib Prodel. Top Marine esimene betoonist ujuvkai paigaldati 1999. aastal Kures - saare jahisadamasse ning Prodeli sõnul on see märgiline nii neile kui ettevõttele kui ka Kuressaarele. „Jahisadam on tublisti kaasa aida - nud kogu piirkonna arendamisele. Samasugune näide on ka Kärdla. Meie eriala on selles suhtes tõesti äge, et suudame oma tegevusega kardinaalselt muuta kogu regiooni. Eestis on lisaks suurtele sada - matele üle 60 väikesadama ning just need väikesadamad annavad inimestele võimaluse avastada veeteid ja minna merele. Ja meie saame sellele kaasa aidata.” Enamik Top Marine tellimustest tuleb avalike hangete kaudu. Ettevõttel on kogemusi nii miljööväärtuslike kui ka UNESCO alale ehitamisega nagu oli Riga City Marine, kus ei tohtinud sisuliselt kivigi liigutada. Rajatud on ujuvkonstruktsioone nii moodsatesse jahi - sadamatesse, Põhja-Jäämere tormistele aladele, märgaladele kui ka tehakse aluseid näiteks ujuvmajadele: restoranidele, saunadele, koolidele, majutusasutustele. „Meie tugevusteks on kvaliteetne tootevalik, professionaalne meeskond ja tänapäevased tootmis - vahendid,“ ütleb Prodel. Järgmise viie aasta plaan on ettevõtte käivet kahekordistada.

Kaide paigaldamine on väga spetsiifiline töö – pädevad töötajad peavad olema nii kontoris, tsehhis kui ka platsil.

Kolmandaks jagub siinses piirkonnas tegevust ja arenguruumi. Soomes on ujuvkaide turumaht 10–15 miljonit aastas, millest Top Marine osa on umbes miljon , ehk alla 10%. Rootsis on sektori turumaht suurem, aga Top Marine turuosa veidi alla 10%. Poten - tsiaali on ka Poolas ja Saksamaal, viimases tegutsetaksegi praegu veel ainult Berliini lähistel. Küll aga võib Top Marinet julgelt pidada Eestis, Lätis ja Leedus trendiloojaks ning turuliidriks. Nõukogude ajal polnud ju ujuvkaisid, Skandinaaviast tuli eksportida nii konstrukt - sioonide tehnoloogia kui ka valdkonna terminoloogia. Eestis pol - nudki varem mitmeid termineid: näiteks ujuvkaisid hüüti varem vene keele mõjutusena ujuvsildadeks, ent kai ei ole sille – see ei ulatu ühelt kaldalt teiseni. Samuti tuli ise välja töötada ujuvkaide stabiil - suse arvutusmudel, kuna varem polnud sellist asja vaja teha. „Ujuvkai on dünaamiline ehitis – kohtkindel, ujuvas olekus vee peale ankurdatud kai. Aga kuna kõik mis liigub, ka kulub ja vajab hooldust, siis tuleb ujuvkaisid – nii nagu autosid ja paategi – hooldada,” selgi - tab Prodel. „Kaide paigaldamine on väga spetsiifiline töö – pädevad töötajad peavad olema nii kontoris, tsehhis kui ka platsil. Meie koos - tööpartner on Rakvere Ametikool, väga kõrge tasemega kool. Kõik meie töötajad on selle lõpetanud kas betoneerija, üldehitaja või ehituspuusepa suunal. Meil käib ametikoolist aastas 6–10 prakti - kanti ning Erasmuse programmi kaudu on meil töötanud ka taan - lased, prantslased ja rootslased.” Prodeli sõnul on igal operatsioonilõigul vastutav isik ning tänu sellele saab lõiku vajadusel eskaleerida. Ehk kui tavapärane toodang on 40–50 meetrit päevas, siis vastavalt hooajale või tellimustele saab nii tootmist kui ka paigaldamist kahekordistada. Oluline on see, et tellija saab ühest ettevõttest kogu täislahenduse: projekteerimise, tootmise, paigalduse ja hoolduse. Ujuvkaid käivad kokku nagu klotsid Top Marine standardtooted lahendavad 99% klientide vajadustest. Tooted käivad kokku nagu Lego-klotsid, mida klient saab soovi korral näiteks puitlaudisega katta. Tootjalt tuleb nii ujuvkai sobiva konstruktsiooni, sadama sildumiskohtade ja ankurdamise projek - teerimine, tootmine ja paigaldamine kui ka kogu lisavarustus nagu päästevarustus, kinnitus-, elektri- ja veetoide.

10

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by