Mandri ja Hiiumaa vahelises Rukki kanalis toimusid 2024. aastal süvendustööd, millega tagati kogu kanali ulatuses sügavus 5,2 meetrit. Süvenduse käigus eemaldat i kanali põhja kogunenud setted, et parvlaevaliiklus mandri ja Hiiumaa vahel saaks toimuda ka madala veetaseme korral. Kanali t süvenda takse iga kahe aasta tagant. ukki kanal asub Rohuküla–Heltermaa laevateel, mis on R peamine ühendustee Hiiumaaga. Kanal on 2257 meetrit pikk, 60 meetrit lai ja 5,2 meetrit sügav. Kanali peamised kasutajad on parvlaevad Leiger ja Tiiu, mille süvis on 4 meetrit. Lae - vad läbivad kanalit ligikaudu 5000 korda aastas. Kuigi kanali sügavus tundub piisav – varu on üle meetri –, võib pika - ajaline tugev tuul põhjustada märkimisväärseid veetaseme kõiku - misi, mis vähendavad ohutusvaru ja muudavad laevaliikluse ohtli - kuks või suisa võimatuks. Tugeva tuulega on kanalis laevade juhi - tavus aeglastel kiirustel kehv, kuid suurema kiirusega liikumisel kasvab laevade süvis. Talvisel ajal mõjutab laevaliiklust jää, halve - mal juhul rüsijää. Lisaks kogunevad kanalisse setted, mis vähen - davad sügavust ning eeldavad regulaarset hooldussüvendust. Seetõttu on arutlusel olnud kanali süvendamise, laiendamise ja võimaliku alternatiivse kanali rajamise küsimused.
Rukki kanal asub Rohküla ja Heltermaa vahelisel laevateel.
Kanali hooldus Et oleks võimalik töid kanalis planeerida, on vaja teada täpseid sügavusi. Transpordiameti hüdrograafiaosakond mõõdistab Rukki kanalit igal aastal vähemalt kaks korda, et tuvastada võimalikud muutused. Kanalit mõõdistatakse Riigilaevastiku mõõdistuslaeva - dega, mille peamiseks mõõteriistaks on lehviksonar. Mõõdistamisel on probleemiks kanali põhjas kasvav taimestik, mis on nii tihe, et lehviksonari signaal ei jõua läbi selle põhjani. Sügavuse kotrollimiseks on Transpordiameti hüdrograafiaosakonnal spetsi - aalselt Rukki kanali jaoks valmistatud traal, millega saab sügavuste erinevusi tuvastada. Traal koosneb ühes t horisontaalsest torust, mis lastakse vintsidega põhja ja kahest triibulisest torust, mis on laeva parraste külge kinnitatud.
Fotod: Transpordiamet
a) Rukki kanali jaoks val - mistatud traal on vette - laskmiseks valmis. b) Traal on fikseeritud sügavusel põhjas ning toimub põhja mõõdistamine. Traal fikseeritakse sobivale sügavusele ja laeva tekilt jälgitakse selle võimalikku liikumist. Põhjas olev taimestik on nii pehme, et see traali liikuma ei pane.
a)
b)
13
TEEJUHT / NR 1 2
Powered by FlippingBook