Teejuht talv 2024

VESI

punktiga kütuse kütusetanke ümbritseks vähemalt 600 mm laiune tühi ruum ehk kohverdam, mis eraldab laeva eriotstarbelisi ruume ning toimib tule- ja lekkekaitsebarjäärina. See vähendab oluliselt tankide mahutavust, piirates ühtlasi laeva autonoomsust,” alustab innovatsioonijuht probleemist, mille lahendamine on laevandusäris olulise tähtsusega. Metanool on oma omaduste poolest teistsugune kui traditsiooni - lised kütused, kuid mitte otseselt „rohkem süttiv“. Metanooli leek - punkt (~12 °C) on palju madalam kui traditsioonilisel raskekütusel (HFO) või diislikütusel, mis tähendab, et metanool aurustub ja süttib madalamal temperatuuril, mistõttu vajab see erilist ohutusmeet - mete komplekti. Metanooli energiasisaldus on diisli- või raske - kütusega võrreldes umbes poole väiksem. Metanoolil on võrreldes teiste alternatiivsete kütustega nagu vesinik ja ammoniaak oluliselt kõrgem ruumipõhine energiasisaldus (MJ/m³). Seda seetõttu, et metanool on toatemperatuuril vedel ja seda saab ladustada standardsetes tingimustes kõrgsurve või äärmusliku jahutuse vajaduseta. Metanool on laevanduses ruumi - piirangute tõttu praktilisem valik. „SRC lahendus kasutab 600 mm kohverdami asemel 25 mm SPS (ingl ) tehnoloogiat, mis pakub võrdväärset sandwich plate system või kõrgemat ohutust.“ SPS-tehnoloogia koosneb kahe terasplaadi vahele süstitud elasto - meermaterjalist, mis tagab tugevuse, väsimustaluvuse, keemilise vastupidavuse ja tulekindluse. „SPS on merenduses tõestatud lahendus, mida oleme rakendustes kasutanud juba üle 15 aasta. Tehnoloogia on läbinud sadu sõltu - matuid teste ja tõestanud vastupidavust reaalses kasutuses,“ lisab ta. „MSS-i tehnilise arenduse faasis tegime koostööd Tartu Ülikooli ekspertidega, kes toetasid meid materjali testimisel.“ Lahenduse disainikontseptsioon on saanud põhimõttelise heaks - kiidu Lloyds Registerilt, mis on üks maailma suuremaid ja vanemaid klassifikatsiooniühinguid.

NCL laevale tõstetakse heitgaaside puhastussüsteemi moodulit.

SRC paigaldab NCL laevadele heitgaaside puhastus - süsteeme: olemasolevad alused on võimalik keskkonnanõuetele sobivaks muuta. See on odavam, kui ehitada uus laev.

„Sama lähenemist rakendame ka metanooliga seotud ümberehitus - tes. Oleme välja töötanud unikaalse lahenduse metanoolkütuse ladustamiseks laeva kütusetankides, kuid laeva ümberehitamine metanoolile ei piirdu üksnes kütusetankidega. SRC-l on teadmised ja võimekus pakkuda terviklikku metanooliga seotud ümberehitus - teenust.“ Eesmärk on pakkuda klientidele terviklahendusi, kuna koordineeri - tud ja ühtne projektijuhtimine vähendab klientide jaoks riske ja tagab tõhususe. Ainus erand on laeva jõuseadmed, mis kuuluvad masina - ehitajate pärusmaale. MSS annab tugeva konkurentsieelise Laevandusäris läbi lüüa pole lihtne: järjest rangemad keskkonna- ja turvanõuded, digiajastu pealetung ja kasvav konkurents nõuavad ajaga kaasas käimist või veelgi parem, võistlejatest paar sammu ees olemist. SRC metanooli superladustamine võimaldab kütusetanke kuni 85% suurendada ning tagada laevastiku muretum ja autonoom - sem toimimine. Vainokivi selgitab, milline on olnud tee uue lahendu - seni.

MSS-lahendus sobib kõikidele laevatüüpidele, kuid on eriti väärtuslik retrofit -projektides ehk olemasolevate laevade ümberehitamisel.

„Sellised laevad ei olnud esialgu projekteeritud metanooli kasutami - seks, mistõttu traditsiooniliste lahenduste rakendamine, näiteks kohverdami ehitamine, vähendab oluliselt nende kütusemahutavust ja autonoomsust,“ selgitab Vainokivi. „MSS-i kasutamine kõrvaldab selle probleemi, pakkudes efektiivse - mat ruumikasutust. Uutele laevadele on see samuti sobiv lahendus, kuid nende puhul on disainifaasis rohkem võimalusi kohverdami negatiivset mõju minimeerida.“ Metanooli kasutuselevõtul tehnilisi takistusi ei ole Traditsiooniliste lahendustega, näiteks kohverdami kasutamisega võrreldes võimaldab MSS metanoolkütusele üleminekul säilitada oluliselt suurema laeva autonoomsuse. See on eemaldanud ühe peamise tehnilise takistuse metanooli kasutuselevõtul. Alex Vainokivi kogemus näitab, et üha rohkem reedereid on nõus meta - noolile üleminekut kaaluma.

„Metanooli kasutamisel laevakütusena on peamiseks proovikiviks rahvusvahelised regulatsioonid, mis nõuavad, et madala leek -

18

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by