„Oleme olnud kontaktis laevaomanikega, kes olid varem välistanud metanoolile ülemineku, kuna traditsioonilised lahendused vähenda - sid märkimisväärselt laevade autonoomsust. Meie MSS-lahendus on need plaanid uuesti lauale toonud, pakkudes lahendust, mis säili - tab piisava kütusemahutavuse ja muudab metanooli kasutamise praktiliseks ka pikemate merereiside jaoks,“ on Vainokivi optimistlik. MSS-lahendus aitab laevandusettevõtetel vastata regulatsioonidele ja vähendada üleminekuga seotud kulusid, pakkudes nii retrofit - projektidele kui ka uusehitustele optimaalseid lahendusi – kogu laevastikku pole vaja välja vahetada, piisab ajakohastamisest. See omakorda hoiab kokku kulusid ning pikendab laevade eluiga, mis omakorda on keskkonna säästmise seisukohalt hea – hulk ressurs - si, mis kuluks uute aluste tootmisele ja vanade utiliseerimisele, jääb alles. „On selge, et MSS-i arendus ja turule toomine avaldab positiivset mõju metanooli kasutuselevõtule, aidates ületada tehnilisi piiran - guid ja toetades merenduse rohepööret.“ Teine takistus üleminekul on kättesaadavus. Nõudlus rohemeta - nooli järele ületab pakkumist märkimisväärselt, mis on peamine kitsaskoht. Samas on näha, et investeeringuid tehakse: „Näiteks Hollandi ettevõte Power2X kavandab Pärnusse rohelise metanooli tootmisüksust, mille investeering võib ulatuda üle miljardi euro,“ vaatab Vainokivi optimistlikumalt tulevikku. „Eesti jaoks oleks see positiivne areng.“ 2050. aastaks võiks 40% laevadest liikuda metanooliga American Bureau of Shipping (ABS) hindab , et metanooli turumaht laevanduses 2050. aastal on 40%. Alex Vainokivi hoiatab, et see on vaid üks hinnang. Reaalsus sõltub siiski tehnoloogia arengust ja regulatiivsetest muudatustest, mis võivad turu dünaamikat oluliselt mõjutada. „Kui vaatame DNV andmeid, siis sealt on näha, et viimase 12 kuu jooksul tellitud uutest laevadest on juba 6% metanooli kasutami - seks valmis, mis näitab tugevat trendi metanooli kasutuselevõtu suunas,“ sedastab ta. Metanool on alternatiivkütustest konkurentsivõimelisim tänu selle kõrgele energiasisaldusele ruumiühiku kohta, lihtsale käsitlemisele ning võimalusele kasutada seda olemasolevas infrastruktuuris minimaalseid muudatusi tehes. Lisaks on metanoolkütusele sobi - vad mootorid juba olemas masinatootjatelt nagu MAN Energy Solu - tions ja Wärtsilä. Metanoolile vaadatakse kui alternatiivkütusele. Vainokivi võrdleb seda teiste juba kasutusel olevate kütustega nagu veeldatud maagaas ning kaalumisel olevatega nagu vesinik ja ammoniaak: „LNG põlemisel eraldub metaani, mis on tugev kasvuhoonegaas, vesiniku energiasisaldus ruumiühiku kohta on väga madal, ammo - niaagi energiasisaldus ruumiühiku kohta on veidi madalam kui metanoolil ning lisaks on see väga mürgine, mistõttu on mul väga keeruline näha, et ammoniaaki hakataks kasutama näiteks reisi - laevades.“
SRC on praeguseks jõudnud esimeste metanoolkütusele ülemine - kut hõlmavate laevade projekteerimiseni ning pakutud lahendus on saanud põhimõttelise heakskiidu klassifikatsiooniühingult: „See kinnitab, et meie lahendust võib nimetatud laevadel kasutada. Järgmiseks keskendumegi detailse disaini lõpuleviimisele,“ kirjeldab Alex Vainokivi praegust töö faasi. „Kuna metanool on merenduses suhteliselt uus kütus, on projektee - rimine ja vastavuse tagamine rahvusvahelistele regulatsioonidele ajamahukad. Esimesed füüsilised ümberehitused algavad plaanide järgi 2026. aasta esimeses pooles.“ Uutest arengutest võiks kasu saada teisedki sektorid SRC innovatsioonijuht Alex Vainokivi on lõpetanud Eesti Merekooli laevajuhi eriala ja seejärel TalTechis väikelaeva inseneriõppe. Meren - duserialadele lisaks omandab ta praegu EBS-is ärijuhtimise magis - trikraadi. „Mis järgmiseks? Alternatiivsete kütuste ja energiaallikate seas on mitmeid võimalusi peale metanooli, nagu vesinik, ammoniaak, elekter ja tuumaenergia, millest paljude puhul on omad väljakutsed ja potentsiaal,“ arutleb Vainokivi. „Laevanduses on põnevad järgmised megatrendid, nagu autonoom - sed laevad, digitaliseerimine. Lisaks olen hakanud üha rohkem huvi tundma kaitsetööstuse vastu, et siduda oma merendusalased teadmised ja kogemused näiteks kaitsetehnoloogiate arendami - sega.” „Just selline näeb välja meie tavaline tööpäev,“ kinnitab Alex Vainokivi. SRC läheb tiimiga kohale ning asub ümber ehitama. Metanool ei ole tuleviku- vaid olevikukütus ning selle kasutuselevõtt laevanduses aitab täita kliimaeesmärke ja optimeerida kulusid.
19
TEEJUHT / NR 1 2
Powered by FlippingBook