Teejuht talv 2024

irtuaalne AIS-navigatsioonimärk on digitaalne teabeobjekt, V mida füüsiliselt ei eksisteeri. Laevad saavad informatsiooni virtuaalsete st AIS-navigatsioonimärkidest AIS-baasjaama - dest edastatava signaali kaudu, märgid kuvatakse visuaalselt AIS- iga integreeritud radaril, ECDIS (ingl Electronic Chart Display Information System ) või ECS (ingl Electronic Chart System ) ECDIS ekraanil. Virtuaalne AIS-navigatsioonimärk on mõeldud peamiselt ujuvmärgi täienduseks, mitte asenduseks. Tekkinud ohte saab märgistada kiiremini ja tõhusamalt kui ujuvmärkidega. Selline märgistus võib olla kuni ujuvmärgi paigalduseni ajutine, näiteks uue vraki või kaardistamata ohu tähistamine, kuid kasutatakse ka ala - liselt, näiteks raskendatud ilmastikuolude tõttu, kui ujuvmärgi paigal - damine ei ole otstarbekas. Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (ingl International Maritime Organization , IMO) meresõiduohutuse komitee kiitis 2014. aastal heaks AIS-navigatsioonimärkidega seotud sümbolite ja terminite juhendi. Kasutuskohad ja riskid Virtuaalsete AIS-navigatsioonimärkide kasutusala on väga lai, kuid sellega kaasnevad riskid. Mõningad näited kasutuskohtadest ja riskidest: Kasutuskohad: Ÿ uued ohud (fikseeritud ja dünaamilised); Ÿ ajutised kanalid ja marsruudid; Ÿ ajutised piirkonnad, mida tuleb vältida (nt süvendamine, kala - püük, jahtide võistlused); Ÿ ujuvmärkide ajutine asendamine; Ÿ jääolud ja navigatsioon; Ÿ intsidentidele reageerimine (nt keskkond, otsing ja pääste); Ÿ sadamaid hõlmav tegevus (nt lootsi pardale mineku muudetud asukoht, sissesõit). Riskid: Ÿ kõik laevad ei saa tehniliselt kuvada virtuaalseid märke; Ÿ sõltuvus virtuaalsusest; Ÿ informatsiooni üleküllus; Ÿ kasutaja teadlikkuse või mõistmise puudumine; Ÿ segadus erinevate sümbolite tõttu; Ÿ signaali kadumine; Ÿ informatsiooni puudumine laevadel, millel ei ole AIS-i kasuta - mine kohustuslik. Näiteid teiste riikide virtuaalsete AIS-navigatsioonimärkide kasutamise kohta Lisaks üksikute ohtude tähistamisele tekitatakse ka alasid ja jooni, näiteks ürituste turvatsoonide või kalapüügipiirkonna ajutise keelu - tsooni märgistamiseks. Näiteks Drogheda sadam Iirimaal asub Boyne jõe kaldal, kus sada - masse tuleb siseneda jõe suudmes olevate muulide vahelt. Prob - leem oli muulide vahele sisenemiseks vajaliku kitsa kanali

Meresõiduohutuse tagamiseks kasutatakse erinevaid abivahendeid, et laevad ohutult sihtpunkti jõuaksid. Üheks abivahendite kategooriaks on navigatsioonimärgistus, mida võib jagada püsi- ja ujuvmärgistuseks. Lisaks kasutavad paljud mereriigid virtuaalseid AIS-(automaatse identifitseerimissüsteemi) navigatsioonimärke (Virtual AIS AtoN).

Virtuaalne AIS- navigatsioonimärk on mõeldud peamiselt ujuvmärgi täienduseks, mitte asenduseks.

Foto: Transpordiamet

23

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by