Teejuht talv 2024

VESI ea Shepher d on rahvusvaheline mittetulundusorganisat - S sioon, mille missioon on kaitsta ja säilitada maailma ookeane ning mereloodust alates vaaladest ja delfiinidest kuni haide ja krillideni. Tegeletakse ka illegaalse kalapüügi tõkes - tamisega. Martti Muttik töötas 2022. aastal kolm kuud vanemtüüri - mehena ühenduse laeval Ocean Warrior. Meenutusloos räägib ta, mida pidi tegema missioonil osalemiseks, kes olid tema kaaslasteks laeval ja kuidas jõuti röövpüüdjate tabamiseni. Loodushuvi juba lapsepõlves Väikesest peale olen olnud loodushuviline ja kuna merel töötades puutun loodusega kokku pidevalt, siis on raske mitte märgata inim - tegevuse hävitustööd. Olen vaadanud ka David Attenborough' loodusdokumentaalfilme ja saanud aru, et looduslik tasakaal on paigast ära. Hakkasin uurima, mida saaks oma valdkonnas ära teha. Kunagi üks koolivend mereakadeemias mainis seda organisat - siooni. Salvestasin selle enda jaoks n-ö ära, kuni jõudis kätte aeg, kui mul tekkis võimalus sinna minna. Kohtumine vaalaga Kord sõitsin jäämurdjaga Botnica üle Atlandi ookeani Kanada Arkti - kasse ja olin üksinda sillas vahis, tegelesin veidi muude asjadega ja ühel hetkel tuligi üks vaal, väga suur vaal, tõenäoliselt kas sinivaal või heeringavaal. Lähenes meie laevale lõikuva kursiga ja ma viimasel hetkel märkasin teda. Ta sukeldus laeva alt läbi, ma jooksin teisele silla tiivale ja hoidsin hinge kinni, et pauku ei tuleks. Õnneks pääses vaal napilt läbi. Ta sukeldus paremast pardast, vasakust pardast tuli välja, st laeva kõrvalt. Siis ma hakkasin uurima, kui palju vaalasid hukkub inimtegevuse ja laevade kokkupõrgete tagajärjel. Tuli välja, et sinivaala ohustavad laevakokkupõrked kõige enam. Vaalapüük on juba mõnda aega keelustatud, kuigi sellega tegelevad endiselt veel mõned riigid, eesotsas Jaapan, Island, Fääri saared. Inimtegevus on nii laiaulatuslik, et kui mõelda nt suurtele konteinerilaevadele, tan - keritele või kruiisilaevadele, siis paljudel juhtudel ei olegi võimalik teada saada, kas toimus kokkupõrge mõne mereloomaga või mitte. Seesama situatsioon viiski mind selleni, et samal päeval kirjutasin oma loo Sea Shepherdile ja nad vastasid juba järgmisel päeval ja soovisid minuga telefoni teel rääkida ning pakkusid mulle võimalust osaleda. Sel korral ma ei saanud oma elu nii korraldada, et saaksin minna. Aga ma teadsin, et ma seda asja ei jäta – olen selline, kes kui mingi asja sihikule võtab, siis tahan tulemuseni jõuda. 2022. aastal ma läksingi – Namiibiasse, laevale nimega Ocean Warrior. Organisatsioonil on emafirma Sea Shepherd Global, mille all palju harusid: Sea Shepherd France, Sea Shepherd Australia jne. Neid projekte on väga palju ja erinevaid, küll Antarktikas, Aafrikas, Mehhi - kos. Prantsusmaa tegeleb palju merede puhastamisega, nt vaba - tahtlikud aitavad vanu kalapüügivõrke kokku korjata. See on üks suurimaid ohte mereelustikule. Vabatahtlikud käivad rannas ka nt hülgeid kalavõrkudest päästmas. Kohtusin ka ühe mehega, kes oli Namiibiasse asutanud oma ettevõtte, kus tegeleb hüljeste päästmi - sega, sest seal on palju hülgekolooniaid. Käisin neid ka vaatamas, mulle üllatuseks on võrku kinni jäänud hülgeid tohutult palju.

Organisatsiooni saamislugu Organisatsiooni asutaja Paul Watson oli ka Greenpeace'i üks asuta - jaid ja visionääre. Inimesena on ta üsna karm ja mingil hetkel läks ta Greenpeace'i juhtkonnaga tülli, sest ütles, et plakatite ja postrite ülespanemisega ei tee midagi ära, et on vaja actionit , et röövpüüdjate laevu on vaja rammida ja ära uputada. Ja nii tehtigi, päris mitu laeva uputati. Seepeale Greenpeace'i juhtkond arvas ta oma ridadest välja. See oli Watsoni jaoks parim asi elus, ta asutas 1977. aastal Sea Shepherdi. Minu jaoks on Paul Watson olnud täielik iidol, see on ka põhipõhjus, miks ma nendega ühinesin. See töö on vahel ka ohtlik Olen väga seiklushimuline, aga kui lennukil olles lugesin oma töö - juhiseid, kus oli selgelt kirjas, et tuleb iga hetk valmis olla ootamatuks situatsiooniks ja hoida kott pakituna, siis meenus palju auhindu võit - nud seriaali „Chasing the Thunder“ (Thunderi jälitamine) tegevus. Thunder oli üks kalalaev, mis uputas ennast ära, kui Sea Shepherdi laev Bob Barker seda üle saja päeva jälitas. Selleks, et asitõendeid hävitada, uputasid nad laeva ära. Sea Shepherdi meeskond läks uppuvale laevale, et nii palju asitõendeid päästa, kui võimalik. Inime - sed seadsid oma elu ohtu. Ja kui ma sellele mõtlesin – enne laevale minekut – siis ma olin valmis, et nii võibki juhtuda. Sea Shepherdiga liituvad väga erineva taustaga inimesed Üsna palju on merebioloogia taustaga inimesi. On inimesi, kes tegelevad fotograafiaga. Asitõendite kogumine ja organisatsiooni maine kujundamine piltide abil on väga tähtsal kohal. Meil oli 15 meeskonnaliiget kümnest eri rahvusest, väga erineva saatuse ja taustaga. Näiteks kokk oli pärit Šveitsist, kes kunagi läks oma naisest lahku, müüs oma maise vara maha ja läks rändama. Avastas, et kokkamine on tema kirg, hakkas tänavakokaks ja otsis enda elus mingit missiooni. Kuna ta on loodusearmastaja ja veganluse propa - geerija, siis tuligi ta laevale kokaks, algul ilma igasuguse tasuta. Nüüd on ta nii pikalt olnud, et saab ka tasu. Ta on selles organisat - sioonis väga tugev jõud. Kokk kambüüsis pole ainult see, kes süüa teeb, vaid vajadusel hüppab ka tema kiirpaati, et sõita laeva inspek - teerima koos teistega. Kõik meeskonnaliikmed peavad läbima treeningu ja vajadusel asendama teist meeskonnaliiget. Veganlus kui maailmavaade Veganlus ei ole alati reegliks olnud. See muudatus viidi sisse veidi üle kümne aasta tagasi. Üks Austraalist pärit väga hea kokk, kes andis välja ka raamatu „Cookin' up a Storm“, suutis veenda organisatsiooni juhti Paul Watsonit, et need laevad peaksid olema täielikult taime - toidu peal. Sea Shepherdisse jõuavad väga head kokad: vabataht - likud ja poolhipid, sellised, keda võiks kohe saata MasterChefi saatesse. Meie kokk Tiziano ütles, et ma ei tulnud siia lõbutsema ega tööle, ma tulin missioonile. Tase on väga kõrge. Ka teise vahetuse kokk oli väga hea. Söögitegemine väikeses laevaköögis (kambüüsis) ei ole sugugi lihtne, eriti kui laev päris korralikult kõigub. Igal pool ei ole ka vegantoiduained just lihtsasti kättesaadavad. Meil oli väga palju selliseid, kes ei olnud taimetoitlased, kuid kõigile toit maitses. Isegi namiiblased (relvastatud meeskond, täielikult liha armastavad inimesed), suutsid terve missiooni, pea kolm kuud vastu pidada.

32

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by