Lisaks Balti jaama, sadama, Rail Balticu terminali ja lennujaama ühendamisele lisab Vanasadama trammitee kogu pealinna trammi - võrgule paindlikkust, näiteks rikete või avariide korral on tänu uuele teele võimalik tramme vajadusel sealtkaudu ümber suunata. Ehituse käigus valmis ligi 2,5 kilomeetrit kahesuunalist rööbasteed koos trammipeatuste ning veoalajaamaga. Uue trammitaristu rajamisega kaasnes suures mahus maa-aluste kommunikatsioo - nide uuendus- ja ümberehitustöid ning olulisel määral uuenes ka taristut ümbritsev linnaruum. Uue trammitee haru jaoks rajati Tartu maantee trammiteelt pöörang vasakule, Gonsiori tänavale. Edasi liigub trass A. Laikmaa, Hobu - jaama ja Ahtri tänavate kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbitakse sadama A-terminali esine ning jätkatakse Logi tänaval ja liigutakse mööda Rumbi tänavat Linnahalli alt läbi. Kultuurikatla esise läbimise järel liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Viru väljaku ja Kopli vahelise trammiteega. Ehituse juures pöörati erilist tähelepanu keskkonnamõjude vähen - damisele, rakendades uusi tehnoloogiaid ja materjale, et suuren - dada trammiliini vastupidavust ja säästlikkust. Projektiga paraneb ligipääsetavus Vanasadamasse, ühtlasi loode - takse vähendada kesklinna liikluskoormust ning edendada rohelise - mat ja kasutajasõbralikumat linnatransporti. Linnaelanikel on tulevikus, kui Rail Balticu Ülemiste terminali ehitus on sealmaal, et tramm terminali alt läbi sõita saab, võimalus liikuda lennujaamast otse sadamasse ja vastupidi. Tramm on Tallinna liikuvuse üks võtmetegijaid, pisut luulelisemalt – pealinna liikluse südametunnis - tus. Vanasadama trammiliini ehitustööde maksumuseks on koos käibe - maksu ja omanikujärelevalve maksumusega ligi 55 miljonit eurot. Trammiliini rajamist on rahastanud Euroopa Liit taasterahastu Next - GenerationEU vahenditest 36,5 miljoni euroga. Linnaruumis toimuva projekteerimis- ja ehitustöid sisal - dava suure töövõtu puhul, mille eesmärk on teostada tööd alates lepingu sõlmimisest 30 kuu jooksul, ei saa rääkida täpselt piiritletud etappidest. Tinglikult võiks tööd jaotada järgmiselt: Ÿ projekteerimistööde etapp, mis algas lepingu sõlmi - misest 2022. aasta augustis ning kestis kogu ehitu - se aja; Ÿ ehitustööde etapp, mis algas 2023. aasta märtsis. Töökorralduslikult oli tööala jaotatud kaheksaks eta - piks. See võimaldas seada neile asukohast ja eesmärki - dest tulenevad vahetähtajad ning koordineerida tööjõu liikumist etappide vahel.
Ylle Rajasaar , Teejuhi kaasautor
allinna Keskkonna- ja Kommunaalamet sõlmis 2022. aas - T ta augustis Vanasadama ja Rail Balticu Ülemiste reisiter - minali ühendava trammiliini projekteerimiseks ja ehitami - seks lepingu ühispakkujatest töövõtjatega Merko Ehitus Eesti ja KMG Infra. Ehitustööd algasid 2023. aasta kevadel. Suurprojekt pidanuks valmima 2025. aastal, kuid partnerite tõhusa koostöö tulemusel on pealinlastel võimalik uut liini varem kasutama haka - ta. Trammiliin nr 2 sõidabki 1. detsembrist Vanasadama haru mööda. Vanasadama trammitee ehitusele eelnes põhjalik planeerimis - protsess, mille käigus analüüsiti koostöös Rail Balticuga erinevaid trajektoorivõimalusi. Trassivalikul tuli arvestada näiteks nii linnatänavate laiuse kui ka trammile vajaliku pöörderaadiu - sega. Valitud trajektoor osutus trammiliikluse arendamise seisu - kohalt kõige optimaalsemaks ning selle kiitsid heaks Tallinna Linnavalitsus, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ning Euroopa Komisjon.
43
TEEJUHT / NR 1 2
Powered by FlippingBook