Tänavu sügisel korraldas Transpordiamet valdkonna ekspertidega uue liiklusohutusstrateegia arutelu, et kaardistada liiklusohutuse peamised valukohad ja leida võimalikke lahendusteid liikluses hukkunute arvu vähendamiseks. Peaesineja oli Euroopa transpordiohutuse nõukogu (ingl European Transport Safety Council, ETSC) tegevdirektor Antonio Avenoso , kes rääkis Euroopa liiklusohutuse olukorrast ja murekohtadest ning jagas Eestile soovitusi. uroopa transpordiohutuse nõukogu tegevdirektor Antonio E
Euroopa Liit kaalub 60-tonniste autorongide lubamist maan - teedel. Kuidas võib see Teie arvates mõjutada liiklusohutust? Kas Eesti peaks kaaluma konkreetseid meetmeid võimalike riskide vähendamiseks, kui see otsus tehakse? ETSC ei toeta autorongide piiriülese transpordi piirangute kaotamise ettepanekut. Selle kategooria tüüpilised sõidukid on haagisega veokid, mille kogupikkus on 25,25 meetrit (mis on peaaegu üheksa meetrit rohkem kui tavapärased Euroopa veokid) ja nad kaaluvad 60 tonni. Võrdluseks – selline autorong on sama pikk kui kuus sõiduautot ja kaalub sama palju kui täislastis Boeing 737-300. Soo - mes on lubatud veelgi pikemad ja raskemad autorongid (34,5 meetri pikkused ja 76-tonnised). ETSC on tõsiselt mures suure mahutavusega autorongide mõju pärast liiklusohutusele. Siiani on need rangetel tingimustel lubatud mõnes EL-i riigis, kuid nende laiema kasutuselevõtu mõju ei ole veel põhjalikult hinnatud. Elektriliste kergsõidukite (nt elektritõukerataste) liiklusreeglid on Euroopas üsna erinevad. Eestis ei ole juhtidele vanuse alampiiri kehtestatud ja maksimaalne lubatud kiirus on 25 km/h, mis on suurem kui mõnes teises riigis. Mida peaks Eesti nende ees - kirjade hindamisel kindlasti arvesse võtma ja kuidas saame tagada, et elektrilisi kergsõidukeid kasutataks ohutult? ETSC soovitab kiirusepiirangut 20 km/h, nagu on kehtestatud Taa - nis, Saksamaal, Iirimaal, Norras, Rootsis ja Šveitsis. Vanuse alampiir peaks olema vastavuses mopeedijuhtide vanusepiiranguga või 16 aastat, olenevalt sellest, kumb on kõrgem. Kuna EL-is ei ole elektri - tõukeratastele kehtestatud kohustuslikku tehnilist standardit, peaks Eesti kaaluma asjakohase vabatahtliku rahvusvahelise standardi või Saksamaa standardi kohaldamist. Suur osa elektritõukerataste põhjustatud vigastustest on seotud alkoholi mõju all juhtimisega – sellega tuleb tegeleda. Lisaks tuleb kanda kiivrit, sealhulgas täis - kasvanud, sest kergliikurite õnnetustes on pea- ja näovigastused sagedased.
Avenoso on liiklusohutuse valdkonnas tegev enam kui kaks - kümmend aastat, seejuures on ta nõukogu juhtinud juba kuusteist aastat. Ta on töötanud Euroopas, Lähis-Idas ja Aasias ning tal on laialdased kogemused liiklusohutuse põhimõtete loomisel ja rakendamisel. Avenoso tõi ettekandes välja, et kuigi viimase kümne aasta jooksul on Euroopa Liidus liiklussurmade arv vähenenud 10%, hukkus 2023. aastal Euroopa teedel liiklusõnnetustes üle 20 000 inimese. Peamised liiklusohutust suurendavad tegurid on ohutum taristu, turvavööde kasutamine, kergliikurite kiirusepiirang ja rangemad tehnilised nõuded ning last but not least – keskmist kiirust mõõtvate kaamerate kasutuselevõtt. Teejuht rääkis Antonio Avenosoga Euroopa, meie eeskujuliku põhja - naabri Soome, kes pälvis tänavu ETSC liiklusohutuse tulemus - likkuse indeksi auhinna, ning Eesti liiklusohutusest. Milline on Teie arvates Eesti lähenemisviis liiklusohutusele võrreldes teiste Euroopa riikidega? Eestit tõstetakse näiteks esile meie tõhusa joobes juhtide kontrolli poolest – aasta ne kontrollide arv läheneb miljonile. Liiklusjärelevalve on kõige tõhusam liiklusohutuse parandamise ja liiklussurmade vähendamise meede. See on ka tõhus meede joobes juhtimisega võitlemiseks. Nii antakse sõidukijuhtidele teada, et joo - bes juhtimise korral on suur võimalus vahele jääda ja karistada saada. Eestile kuulub pikaajaline rekord: politsei tegi 576 kontrolli 1000 elaniku kohta (andmed aastast 2021). 2021. aastal oli Eestis kontrollitud juhtidest vaid 0,8%-l joove üle lubatud piirnormi, mis on paremuselt teine tulemus Euroopas. Muljetavaldav saavutus!
ETSC tunnustab teie pühendumust ja julgustab teisi Euroopa Liidu riike joobes juhtimise vastu võitlemisel Eestist eeskuju võtma.
Milliseid teiste riikide kogemusi võiks Eesti kaaluda, et edu veelgi suurendada? Kui oluline on Teie arvates laialdane joobe - testimine liiklusohutuse parandamise seisukohalt? Eestis rakendatud joobes juhtimise range järelevalve ja lubatud alkoholi sisalduse madal piirmäär (0,2 g/l kõigile sõidukijuhtidele) toimib hästi. Muud võimalikud meetmed on näiteks rangem karis - tussüsteem, alkolukud kutselistele juhtidele ning rehabilitatsiooni - programmid juhi - lubade kaotamise alternatiivina.
ETSC tunnustab teie pühendumust ja julgustab teisi Euroopa Liidu riike joobes juhtimise vastu võitlemisel Eestist eeskuju võtma.
53
TEEJUHT / NR 1 2
Powered by FlippingBook