Teejuht talv 2024

HEA TEADA Euroopa transpordiohutuse nõukogu on 1993. aas - tal asutatud ja Brüsselis asuv sõltumatu mitte - tulunduslik organisatsioon, mille eesmärk on vähendada transpordis hukkunute ja vigastatute arvu Euroopas. Nõukogu pakub Euroopa Komisjo - nile, Euroopa Parlamendile, rahvusvahelistele organisatsioonidele ja riikide valitsustele trans - pordiohutuse küsimustes erapooletut nõustamist.

Foto: Transpordiamet

Foto: Adobe Stock

Soomes on alkolukud kohustuslikud koolibusside juhtidele ja süüdimõistetud joobes juhtidele rehabilitatsiooniprogrammide raames. Kui tõhusad on need seadmed joobes juhtimise vähen - damisel ja kas Eesti võiks kaaluda nende kasutuselevõttu? Kommertssõidukite puhul on alkoholiga seotud liiklusõnnetused raskemate tagajärgedega, sest sõidukid on suuremad ja kaaluvad rohkem. Lisaks võib olla palju vigastatuid, eriti kui tegu on ühis - transpordiettevõtete hallatavate sõidukitega. Kommertssõidukite õnnetustel on ka ühiskonda mõjutavad tagajärjed, näiteks maan - teetaristule tekitatud varakahju, ummikud ja saaste. Lisaks võib raskes õnnetuses osalenud ettevõtte maine langeda. Seepärast on näiteks Soome, Prantsusmaa ja hiljuti ka Hispaania muutnud alko - lukud teatud liiki sõidukites kohustuslikuks. Kindlasti on rahustav teada, et juht ei ole alkoholi tarvitanud, kui meie lapsed sõidavad bussiga ekskursioonile või iga päev kooli. See on õigus, mis peaks olema igal lapsevanemal ja ka bussireisijal Euroopas. Uuringud on näidanud, et rehabilitatsiooniprogrammides aitab alkolukk vähendada korduvate rikkumiste määra nii ajal, mil juht on kohustatud seda kasutama, kui ka hiljem. Julgustame Eestit kaaluma alkolukkudega seotud õigusaktide vastuvõtmist nii reisijateveo puhul kui ka rehabilitatsiooniprogram - mides. ETSC kutsub üles looma EL-i liiklusohutusametit, millel oleksid volitused näiteks automatiseeritud sõidukite kasutuselevõtu haldamiseks ja liiklusõnnetuste uurimiseks. Praegu puudub maanteetranspordi ohutuse haldamiseks spetsiaalne amet, kuigi lennunduse, meretranspordi ja raudtee puhul on sellised EL-i ametid olemas. Mis arengujärgus on see idee? Euroopa Komisjon võttis kohustuse teha teostatavusuuring, mis hõlmab nõupidamisi EL-i liikmesriikide ja sidusrühmadega. Uuring on nüüdseks lõpule jõudnud. Loodame, et nende nõupidamiste Teiste riikide kogemus näitab, et keskmist kiirust mõõtvate kaamerate kasutuselevõtt ja veapunktisüsteemi kasutamine on liiklusohutust suurendavad tegurid.

tulemused avaldatakse ja kui uus transpordivolinik on ametisse astunud, esitab komisjon tulemuste arvesse võtmiseks tegevus - kava. Soovime, et EL-i liiklusohutusamet täidaks järgmisi ülesandeid: Ÿ Andmete kogumine ja analüüs, liiklusohutuse arengu toetamine ning liiklusohutusega seotud teabe ja andmete kogumise mahu suurendamine. Ÿ Riiklike liiklusohutusstrateegiate jälgimise ja hindamise metoo- dika väljatöötamine. Ÿ Liiklusõnnetuste sõltumatu uurimise reguleerimine ja jälgimine sarnaselt teiste transpordiliikidega. Uute sõidukite ohutus - standardite väljatöötamine ning EL-i panuse jälgimine ja koordi - neerimine ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni sõidukite reguleeri - misel. Ÿ Enne täiustatud süsteemide turule viimist tagada selliste õnnetuste sõltumatu uurimine, milles osalevad abisüsteemide ja automatiseeritud juhtimissüsteemidega sõidukid. Ideaalis koordineeriks uurimisi EL-i amet. Ÿ Automatiseeritud sõidukite ohutu kasutuselevõtu jälgimine turujärelevalve ja tegelikus liikluses katsetamise kaudu.

Uuringud näitavad, et kiirus- kaameratel on liiklusohutusele positiivne mõju.

55

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by