Teejuht talv 2024

DROONI JA GEODEEDI TEHTUD KÕRGUSLIKE MÕÕDISTUSTE VÕRDLUS (m)

RAUKLA–ÄIAMAA–OISU

OISU–KÄREVERE–TAIKSE

Aritmeetiline keskmine Mediaan Min Max Erinevuse ruut Keskmine ruutviga

-0,028 -0,023 -0,142 0,06 0,244 0,053

0,006 0,012 -0,106 0,081 0,129 0,039

Allikas: autori arvutused

greideriga mõõdetud 30 cm kihi paksus. Võttes andmetest kesk - mise, on rulliga mõõdistatud pinna keskmine 14 cm ja greideriga mõõdetud pinna keskmine 16 cm. Anomaaliad ja ebatäpsused on mõõdistustes sees, kuid keskmisena on hälve vaid ±10 mm, mis on kokkuvõttes ka nõuete põhjal aktsepteeritav. Tulemused drooniga mõõdistamisel Droonimõõdistamise tegi magistritöö autor pinnatud kihilt. Pärast pindamist mõõdistati sõidutee üle ka roveri ja objektile tellitud geodeedi poolt, et saada paremaid ja asjakohasemaid võrdlus - tingimusi. Mõõdistamisel kasutati Phantom 4 RTK drooni. Lendudel kasutati Hades Invest OÜ GNSS püsijaamade võrku HadNet. Enne droonimõõdistamist tegi autor ka eeltööd. Et objektil aega kokku hoida, planeeriti lend eelnevalt Google Earth Pro tarkvara abil, kus märgiti mõõdistatav ala. Hiljem lisati see mälukaardilt otse

drooni. Enne mõõdistama hakkamist oli tarvis objektil vaid lennu - parameetrid paika seada. Lisaks paigaldati objektile enne lendu maapealsed kontrollpunktid GCP, mille alusel hiljem andmeid töödeldes saab mõõdistamisest tekkinud vigu vähendada. Droonimudelit võrdles magistritöö autor nii kõrguslikult, laiuslikult kui ka mahuliselt. Raukla–Äiamaa–Oisu lõigule lisas magistritöö autor kontrollpunktid maha ise, kuid võrdlusmomendi tekitamiseks Oisu–Kärevere–Taikse lõigul märkis need maha geodeet. Andmete võrdlemisel on näha, et tulemuste täpsust see ei mõjutanud. Kõrguslike andmete võrdlust drooni ja geodeedi poolt mõõdistatud andmetele on näha tabelis. Tulemused erinevad lõiguti, kuid aritmeetiline keskmine jäi ±28 mm. Magistritööst saab mõõdistusmeetodite ja nende kasutamise tulemuste kohta detailsema ülevaate. Lisaks on lõputöö baasil võimalik anda soovitusi eri mõõdistusviiside kasutuselevõtmiseks lähtuvalt praegu kehtivatest nõuetest. Magistritöö tulemuste ja taustainfo uuringu põhjal on nii Transpordiametil kui ka teistel telli - jatel, ehitajatel ja geodeetidel võimalus võtta kasutusele inno - vaatilisemaid mõõdistusviise, mis samal ajal tagaks nõutud mõõdistustäpsuse. Katse, mis lõputöösse ei jõudnud, kuid võiks veel autori arvates saada tähelepanu, on masinmõõdistamine tahhümeetriga. Mõõdis - tusinstrumentide ülevaates uuritud masinmõõdistamise viisidest ja nende täpsusest selgus, et kõige väiksema veamääraga meetodiks on tee-ehitusmasina ühildamine tahhümeetriga. See katsetus võiks tulla päevakorda mõnes pilootprojektis või uurimistöös.

Magistritöö tulemuste ja taustainfo uuringu põhjal on nii Transpordiametil kui ka teistel tellijatel, ehitajatel ja geodeetidel võimalus võtta kasutusele innovaatilisemaid mõõdistusviise, mis samal ajal tagaks nõutud mõõdistustäpsuse.

67

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by