Teejuht talv 2024

Hilisemas ettevõtluses on tootearenduse inseneriharidusest väga palju kasu olnud.”

Andry Prodeli töös on tootearenduse inseneri - haridusest palju kasu olnud.

Nii möödusidki esimesed kümme aastat ettevõtlusega tegeledes plastmassi rotatsioonvalu firmat AS Rotosplast üles ehitades. „Plastujukite allhankijana sain suhelda sadamaehitusettevõtetega Skandinaavias, mis andis algteadmised ujuvkaide ehitamisest. Pärast plastiettevõtte osaluse müüki 2004. aastal tekkis võimalus teha päris oma asja ehk pakkuda ujuvkaide ehitamise teenust koos ettevõttega Top Marine. Esimesed aastad kulgesid põhiliselt allhankijana Soome ettevõtetele, kuid siis tundus, et saaksin partne - riteta paremini hakkama ning alustasin ise peatöövõtu pakkumist. See oli väga raske aeg, kuna Soomes ega Rootsis ei oodanud keegi Eestist tulnud tarnijat,” meenutab Prodel. Praeguseks on ettevõte oma ekspordiriikides ehitanud üles kohalikel projektijuhtidel basee - ruva müügivõrgustiku. Tootmine sai Prodeli sõnul planeeritud teadlikult Tallinnast välja - poole, et saada soodsamalt kinnisvara, tööjõudu ja materjale. „Praeguseks on Eestis tootmine hinnaeelise kaotanud. Rõhuda tuleb tootmise kiirusele ja kvaliteedile, mida on oluliselt lihtsam rääkida kui teha. Endiselt hindan kõrgelt Rakvere Ametikoolist tulnud töötajate teoreetilisi teadmisi, mis kombinatsioonis pikaajalise töökogemu - sega loovad vundamendi tootmise arendamiseks. Vastutasuks üritan pakkuda huvitavat tööd, head meeskonda ja konkurentsi - võimelist töötasu.” Rääkides oma rollist juhina, ütleb Prodel, et ta püüab võimalikult vähe sekkuda töötajate igapäevastesse tegemistesse. „Pigem lasen kokkulepitud raamistikus töötajatel ise otsustada ja teha. Delegeerima õppimine on võtnud palju aega ja energiat. Praegu on asjad nii, et töö kõrvalt jääb rohkem aega suusatamiseks, rattaga sõitmiseks ja matkamiseks. 30-aastane töörabamine on toonud mind läbi tormide rahulikumasse vette.” Tegevusala on kogu Läänemere piirkond Top Marine aktiivne turg on Läänemere piirkond, kuigi nende ujuv - kaid on jõudnud ka üle maailma. „Meie põhirõhk on Balti riigid, Põhjamaad ning Poola, Horvaatia ja Rumeenia, kus müüme oma tooteid sealsete harude või koostööpartnerite kaudu. Ja tõtt-öelda ega meil eriti rohkem laienemishuvi praegu polegi, sest ehitustooted töötavad hästi vaid teatud keskkonnatingimustes ning oleme välja töötanud just sellesse regiooni sobiva retsepti. Minnes kaugemale, peaksime toodete materjale muutma,” selgitab Prodel. Teine põhjus just siinkandis toimetada on regiooni soodne asukoht, sest Skandinaavia on maailma mõistes enimarenenud meresõidu piirkond. „Eks Vahemeri ja USA on ka selles osas hästi arenenud, ent siinne piirkond on tehniliselt parimal tasemel. Meil on näiteks jääolud, mis seab ujuvkaidele juba oluliselt keerulisemad nõuded. Meie oskusteave baseerubki Skandinaavia kogemusel – ühelt poolt hea tehnoloogiline taust ning teisalt oleme Top Marines ise ka kõik paadisõitjad ning oskame kokku panna klientide soovid ja vajadu - sed.”

Meie oskusteave baseerubki Skandinaavia kogemusel – ühelt poolt hea tehnoloogiline taust ning teisalt oleme Top Marines ise ka kõik paadi - sõitjad ning oskame kokku panna klientide soovid ja vajadused.

Gerli Ramler , Teejuhi kaasautor

op Marine pakub sadamatele ujuvkaide võtmed-kätte T lahendusi ehk alates majasisesest projekteerimisest kuni valmimiseni. Ettevõtte tegevus on jaotatud kaheks: ujuv - konstruktsioonide tootmine ning enda toodetest ujuvkaide ehita - mine. Tehases töötab 15 ja ehitusettevõttes kuus inimest. Ettevõtte Eesti müügikontor asub Sauel ning tehas Rakveres Näpil. „Seal on meil nelja hektari suurusel kinnistul 4500 ruutmeetrit katusealust pinda,” tutvustab Prodel, kes on ettevõtte asutaja . Keskhariduse omandas Prodel Iisaku Keskkoolis ning kuna toona oli ta spordile orienteeritud, ei kuulunud matemaatika ja füüsika sugugi tema lemmikainete hulka. Tallinna Polütehnilisse Instituuti astus ta sooviga pääseda maalt pealinna. „Kuna esimeseks eelistuseks olnud ehituse ja autonduse erialale oli suur konkurss, siis õnneks kvalifitseerusin mehaanikateaduskonna masinaehituse erialale.

9

TEEJUHT / NR 1 2

Powered by