Allikas: ICAO EUR/NAT Office
„ Eesmärk oli luua lihtne, tsentraliseeritud ja tõhus andmejaotus - süsteem, mis aitaks vähendada otsingu alustamise reageerimis - aega ja parandada päästetööde efektiivsust,” selgitab Krotova. Tegemist on veebikeskkonnaga, mis loodi asukohaandmete vastuvõtmiseks ja talletamiseks ning on spetsiifiline lennundusele suunatud süsteem. Süsteemi ettevalmistus algas 2022. aasta veebruaris ning loodetakse, et teenus jõuab täisvalmidusse enne 2024. aasta lõppu. Praegu toimub aktiivne testimine.
LADR-i peamised eesmärgid ja funktsioonid
Üks levinumaid viise õhusõiduki hädaolukorra tuvastamiseks on raadioteade piloodilt. Kuidas tuvastada õhusõiduki hädaolukord?
1. Asukoha täpne määramine hädaolukorras . LADR kogub hädaolukorras oleva õhusõiduki asukohaandmeid õhu - sõiduki pardal asuvast autonoomsest hädaolukorra jälgimisseadmest iga minuti järel, mis omakorda saab infot õhusõiduki GPS- ja muudest asjakohastest sead - metest. Selline sagedane jälgimise välp aitab lennuliiklus - teenindustel ning otsingu- ja päästeteenistustel kiiresti ja täpselt määrata õhusõiduki viimase asukoha. 2. Tsentraliseeritud andmebaas . LADR on tsentraliseeritud ja standardiseeritud andmehoidla, mis võimaldab kõiki asukohaandmeid hallata ühes kohas. See vähendab killustatust ja võimaldab päästekoordinatsioonikeskustel andmetele kiiresti ligi pääseda. 3. Ligipääs ainult volitatud sidusrühmadele . Ainult asja - kohastel osalistel on ligipääs LADR-i andmetele, sealhul - gas lennuoperaatoritel, lennuliiklusteenindustel ja pääste - koordinatsioonikeskustel. 4. Standardiseeritud sõnumi formaat (SIT 185) . Kõik LADR- isse saadetud sõnumid järgivad „SIT 185“ formaati, mis koosneb kuuest lõigust oluliste andmetega, näiteks hoia - tuse tüüp, asukoha teave, sõnumi identifikaator ja muud seotud andmed. 5. Tugistruktuur hädaolukordadele reageerimiseks . LADR pakub volitatud sidusrühmadele hädaolukorras oleva õhusõiduki lennu kohta asukohainfot, mis omakorda on signaaliks sidusrühmadele asjakohaste tegevuste alusta - miseks. LADR ei ole üksnes tehniline lahendus, vaid ka rahvusvaheline koos - töömehhanism, mis võimaldab päästekoordinatsioonikeskustel ja lennuliiklusteenidus-organisatsioonidel reageerida kiiremini ning tõhusamalt. Süsteem pakub üksikasjalikku asukohateavet õhu - sõiduki kohta, aidates seeläbi päästetöötajatel olukorda täpsemalt hinnata ja vajalikke tegevusi kavandada. LADR kasutuselevõtt tugevdab globaalset lennunduse otsimis- ja päästevõrgustikku ning suurendab reageerimise kiirust ja asjakohasust.
Mõned näited:
1. Raadioteated piloodilt. Kui õhusõiduk on hädaolu - korras, deklareerib piloot sellest raadiosides lennuliik - lusteenindusüksusele, kasutades rahvusvahelisi häda - signaalide fraase. Ÿ „ MAYDAY” (öeldakse kolm korda) tähistab kriitilist hädaolukorda, mis vajab viivitamatut abi. Ÿ „PAN-PAN” tähistab sundolukorda ehk olukorda, mis sunnib õhusõidukit maanduma, kuid mille puhul kohe abi ei vajata. 2. Transponderi koodid. Õhusõiduki transponder võimaldab piloodil lennuliiklusteenindusüksusele edas - tada spetsiaalseid eriolukorra koode: Ÿ 7500 – ebaseaduslik sekkumine Ÿ 7600 – raadioside rike Ÿ 7700 – hädaolukord 3. Õhusõiduki ebareeglipärane käitumine. Kui õhu - sõiduk kaldub planeeritud kursilt kõrvale, kaotab lennu - liiklusteenindusüksusega raadiosideühenduse või teeb ebareeglipäraseid manöövreid, võivad lennuliiklus - teenindusüksuse töötajad kahtlustada häda- või sund - olukorda. 4. Hädaolukorra asukoha saatja aktiveerumine. Õhu - sõidukile on paigaldatud , mis aktiveerub avariimajakas automaatselt õnnetusjuhtumi korral ja saadab häda - signaali spetsiaalsetele rahvusvahelistele satelliitidele (nt COSPAS-SARSAT süsteem). Seadet saab ka käsitsi aktiveerida, kui piloot või meeskond hindab, et olukord nõuab hädaolukorra signaali saatmist.
91
TEEJUHT / NR 1 2
Powered by FlippingBook