Mootorlaev Tidaholm oli ilus ja kiire laev.
Arendali Merekoolis tüürimehe klassis Oli 1957. aasta hilissuvi, kui andsin sisse sooviavalduse Arendali Merekooli astumiseks. Aga ei võetud vastu. Kardeti, et olen välis- maalane, keel mitte veel sada protsenti suus, ja ehk takistan sellega teiste koolitööd. Minu sõbra isa Hans Barnhard Christensen oli kapten. Tema oli Texaco kapten ja juhtis sõja ajal Texaco tanklavea Solitaire. See oli purjedega tanker! Tal oli vilets masin, sai sellepärast abipurjed. Purjed säilisid veel viis-kuus aastat pärast sõda. Niisiis, kui ta kuulis, et mind ei võetud kooli vastu, vihastas ta kõvasti ja seadis sammud koolijuhataja juurde õigust jalule seadma. Ta lõi rusikaga vastu lauda ja tegi selgeks, et Norra vajab korralikke meremehi. Püüdlik noormees tahab edasi saada ja teie ei luba. Mind võeti siis vastu – kahtlusega. Kui luba oli juba käes, sain ka ajutise elamisloa Norras ilma ajapiiranguta. Sel ajal kestis merekool ainult kümme kuud. Õppetöö toimus augusti lõpust kuni järgmise aasta mai lõpuni. Merepraktikat enam vaja ei olnud, olime ju mitu aastat merd sõitnud. Nüüd võisime kolmanda tüürimehena merele minna. Üks aasta tuli kolmandana sõita, siis võis juba teiseks tüürimeheks tõusta, veel üks aasta, oli vanem- tüürimehe koht saadaval. Aga seda juhtus harva, sest reederid taht- sid, et vanemtüürimees olgu kapteni diplomiga. Ja selleks tuli jälle kooli minna. (lk 81) Kaptenikool Arendalis Seekord võeti mind vastu juba probleemideta. Kool oli mulle tuttav ja mina koolile ka. Õpetajaskond oli põhiliselt sama. Seekord oli meid õppimas kaksteist inimest. ---
Esimesed meresõidud Minu esimeseks laevaks sai M/S Bowplate. See oli liinilaev, kaubaliinilaev, mis käis idarannal Lõuna- ja Põhja-Ameerika vahel. Laev kuulus norrakatele, sõitis Norra lipu all, kodusadamaks oli Bergen ja laevaomanikuks Odfjell Rederi. Laeva kapteniks oli Lars Golmen. Mehi oli laevas mitmest rahvusest. Meeskond oli seal kokku 42 või 44 meest – sel ajal olid suured meeskonnad. Messipoisi palk oli 84 Norra krooni kuus. See aeg oli dollari väärtus 7 krooni, see on siis 12 dollarit kuus. Aga mis siis, toit oli olemas ja oma raha taskus. Messipoiss oli messi koristaja, nõudepesija, toidu ettekandja ja ka juhtkonna kajutite koristaja, mida tuli teha iga päev. Laevas oli ohvit- seride mess ja meeskonna mess, minu töökoht oli ohvitseride mess. Tööpäev algas mul kell 6 hommikul ja lõppes kell 6 õhtul, oli 12 tundi pikk. Meeskonna messipoiss, see koristas ainult messi, pesi nõud ja kandis ette. Temal ei olnud kajutitega mitte midagi pist- mist. Pool aega olin messipoiss, siis sain tekipoisiks. Ülesandeks oli tekil edasi-tagasi joosta, tuua ja viia tööriistu, õppida. Tekipoiss on kogu aeg pootsmani käsutuses, muidugi ka teiste käsutuses. --- Kui madalamad ametid olid läbi tehtud, siis sain jungaks, aga junga oli juba nagu tõeline meremees. Tema tööks oli harilik tekitöö, ta aitas kaasa, kui trosside-köitega mingit tööd tehti, no nagu pleissimist, sõlmimist, rooste toksimist ja värvimist. Tegelikult sama töö, mis tegid teised madrused, ainult väiksem palk.
31
TEEJUHT / NR 15
Powered by FlippingBook