Kanama liiklussõlme ja Rahula kogujatee ehitus on valmis ning septembri viimasel päeval tõmmatakse mahukale objektile joon alla. Vana viadukti varistamine ja uue liiklussõlme ehitamine sai meedia tähelepanu all tehtud korralikult ning kokkulepitud ajaks. ranspordiameti ehk tellijapoolne projektijuht Lembit-Alo T Kippar toob esile, et Kanama viadukti uuendamine oli aja- kriitiline töö, sest viadukt oli amortiseerunud ja sel puudus piisav kandevõime. „Ka viadukti rampidele liikumine ja neilt välju- mine olid ohtlikud, samuti oli vaja sulgeda ohtlik Rahula tagasipööre Pärnu maanteel,“ põhjendab ta. Praeguseks on Pärnu maanteega paralleelselt ehitatud kogujatee, millelt toimub rampidele peale- ja mahasõitmine ning Rahula tagasipööre on suletud. Praeguse tulemuseni jõudmiseks korraldas Transpordiamet projek- teerimis-ehitustöövõtulepingu partneri leidmiseks riigihanke, mille võitis GRK Eesti AS. „Saime tellijalt objekti eelprojekti koos ettepane- kutega, mida tuli arvestada põhiprojekti koostamisel. Meie kohus- tus oli lisaks projekteerimisele ka ehituslubade taotlemine viaduk- tile, liiklussõlmele ning Rahula kogujateele, samuti kogu ehitus,“ kirjeldab GRK Eesti projektijuht Lauri Kanarbik . Lähteülesandes oli pakkujate võrdse kohtlemise huvides määratle- tud ka katendi konstruktsioon. „Sellest on veidi kahju, et siin punktis ettepanekuid teha ei saanud,“ tõdeb Kanarbik ja tunnistab, et leping on leping ning kauplemisruumi ei ole. „Hankedokumentide nõuded on seaduseks ka tööde planeerimisel. Näiteks pidime ehituse ajal teatud kellaaegadel tagama objektil 2 + 1 liiklusvoo, mõnel päeval saime alustada lõunast ja toimetasime hiliste õhtutundideni, sest muud valikut ei olnud.“ Tihe ajagraafik Nagu ikka, võtab planeerimine ja kooskõlastamine aega, seetõttu jõuti esimese ehitusloani alles 2024. aasta 1. novembril ja tee- ehitusluba kopa maasse löömiseks saabus 2025. aasta 3. jaanuaril.
„Alates sellest kuupäevast kuni septembri lõpuni käis kibekiire töö – sisuliselt ei olnud ehituseks isegi ühte tervet hooaega,“ märgib ta.
Lisaks viadukti ehitusloale tuli eraldi taotleda lammutusluba ning koostada lammutusprojekt, samal ajal oli ringteel liikluse suuna- mise juures tingimuseks, et seitsme kuuga tuli see uuesti liiklusele avada. „Seitse kuud on piisav aeg suure viadukti ehituseks, aga küsi- mus on selles, millisesse aastaaega need kuud satuvad. Meil ei olnud aega jaanuarist juuli lõpuni, saime alustada novembris ja mai- kuuga lõppes lubatud periood. Sellesse aega tuli mahutada ka asfal- teerimis- ja hüdroisolatsioonitööd, ilmastik sundis graafikut veidi nihutama. Lõpuks saime liikluse isegi päeva võrra varem avatud,“ meenutab Kanarbik. Eelülevaatusel tehti ehitajale vaid mõned märkused, mida paranda- da, see andis kindluse, et objekt saadakse õigeks ajaks valmis. „Töö- võtja on olnud tubli,“ märgib Lembit-Alo Kippar. Väljakutseid jagus Mis olid tööde juures suuremad proovikivid? Lembit-Alo Kippar toob esile, et kuna tegemist on kahe suure liiklusvoo ristumiskohaga, oli parajaks peamurdmiseks olemasoleva liikluse ümberkorraldamine. „Töövõtja koostas mitmeid skeeme, lõpuks valisime välja lahen- duse, mis kokkuvõttes töötas päris hästi, suuri ummikuid polnud,“ kiidab ta. Ka Kanarbik peab just seda väljakutset üheks keerulisemaks: „Eritasandite ristumine muutus samatasandiliseks, vaja oli paigal- dada foorid, luua pöörderajad – lahenduse leidmiseks koostasime eskiise. Kaasasime ka Teede Tehnokeskuse spetsialistid, kes aitasid arvutada pöörderaadiuste pikkuseid ning andsid nõu fooriprogram- mide kohta.“
Olgu öeldud, et arvutuste põhjal olid kahel korral nädalas prog- noositud ka kuni kahekilomeetriste seisakute võimalus, ent õnneks
HEA TEADA Ÿ Objekt: Kanama liiklussõlme ja Rahula kogujatee põhi- projekti koostamine ja ehitus, sh uute Kanama viaduktide ehitus. Ÿ Tellija: Transpordiamet. Ÿ Peatöövõtja: GRK Eesti AS. Ÿ Olulisemad alltöövõtjad ja partnerid: Ramudden OÜ, Maru Betoonitööd OÜ, Eesti kaitsevägi, KMG OÜ. Ÿ Tähtaeg: Leping kirjutati alla 2024. aasta aprillis, tööd lõpetati 2025. aasta septembris. Ÿ Tulemus: Liiklemine Kanama liiklussõlmes on muutunud kiiremaks ja ohutumaks, see saavutati muuhulgas tänu rampide põimumisalade pikemaks muutmisele, piirete lisamisele jms.
„Kanama viadukti varistamisega tehti ühe ööga ära töö, mis teise meetodi puhul oleks kaasa toonud mitu päeva liiklustakistusi.“ Transpordiameti projektijuht Lembit-Alo Kippar
45
TEEJUHT / NR 15
Powered by FlippingBook